Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorสุชีรา มะหิเมือง-
dc.contributor.authorจุฑาทิพย์ สร้วงสุวรรณ-
dc.date.accessioned2022-08-11T07:22:44Z-
dc.date.available2022-08-11T07:22:44Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 14, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2564), หน้า 146-160th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/501-
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบแนวปฏิบัติตามมิติที่เกี่ยวข้องกับการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษาของประเทศกลุ่มเป้าหมาย และ 2) เสนอแนวทางการพัฒนาการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษาสู่การปฏิบัติที่มีคุณภาพสูงขึ้น ดำเนินการวิจัย ดังนี้ ระยะที่ 1 ใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพแบบพหุกรณีศึกษา โดยศึกษาเอกสารเกี่ยวกับระบบประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษาของประเทศกลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ เกาหลีใต้ นิวซีแลนด์ เนเธอร์แลนด์ และมาเลเซีย ได้มาโดยการคัดเลือกแบบเจาะจงจากการเป็นประเทศที่มีระบบการศึกษาและประเมินคุณภาพภายนอกใกล้เคียงกับประเทศไทย และระยะที่ 2 ใช้การสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ 9 คน โดยเลือกแบบเจาะจงตามคุณสมบัติด้านประสบการณ์ที่เกี่ยวข้องกับการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษา ผลการวิจัยมี ดังนี้ 1) ผลการเปรียบเทียบแนวปฏิบัติตามมิติที่เกี่ยวข้องกับการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษา พบว่า การปฏิบัติของประเทศกลุ่มเป้าหมายมีทั้งที่สอดคล้องกันและแตกต่าง และมีบางประเด็นที่เหมาะสมและเป็นไปได้ที่จะใช้เป็นแนวทางการพัฒนาคุณภาพของการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษาในประเทศไทย 2) แนวทางการพัฒนาคุณภาพการประเมินภายนอก พบว่า (1) ต้องกำหนดนโยบายและแนวปฏิบัติตั้งแต่ระดับกระทรวง (2) กระบวนการประเมินคุณภาพภายนอกควรมี 4 ขั้น ได้แก่ ขั้นเตรียมการประเมิน ขั้นประเมินในพื้นที่ ขั้นติดตามหลังการประเมินที่มีการปฏิบัติแบบพื้นฐาน และแบบปรับเหมาะโดยยึดตามผลการประเมินในพื้นที่ และขั้นสะท้อนผลการปฏิบัติงานของ สมศ. (3) ควรสร้างสมรรถนะการประเมินคุณภาพภายนอกและการใช้ผลการประเมิน และ (4) ควรมีการปฏิบัติที่สืบเนื่องจากการนำผลการประเมินไปใช้ตั้งแต่ระดับกระทรวงth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectสถาบันการศึกษาและสมาคมการศึกษา -- การประเมินth_TH
dc.subjectโรงเรียน -- การประเมินth_TH
dc.titleการประเมินคุณภาพภายนอกของสถานศึกษา : จากแนวปฏิบัติที่ดีของประเทศกลุ่มเป้าหมายสู่การปฏิบัติที่มีคุณภาพสูงขึ้นth_TH
dc.title.alternativeExternal quality assessment of educational institutions : from the best practices of the target country to higher quality practicesth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThis research aimed to 1) benchmark external quality assessment of educational institutions practices of the target countries, and 2) propose guidelines for the development of external quality assessment of educational institutions. The research was conducted in two phases. The first phase of the research was conducted through a qualitative-oriented multi-case study by analyzing related documents of external quality assessment systems of educational institutions in the target countries namely South Korea, New Zealand, the Netherlands, and Malaysia. These countries were specifically selected since they have similar educational systems and external quality assessment systems to Thailand. In the second phase, the focus group discussion of nine experts was used. The experts were specifically selected based on their expertise and experience regarding external quality assessment of educational institutions. The research findings are as follows: 1) from benchmarking, it is found that there are both similarities and differences in external quality assessment of educational institutions practices of the target countries, and there are some appropriate aspects that can be used as guidelines for improving the external quality assessment of educational institutions in Thailand; 2) for proposing guidelines for the development of external quality assessment of educational institutions, it is found that (1) policy making and guidelines should be conducted in the ministry level, (2) external quality assessment processes should comprise 4 stages namely Assessment preparation (pre-site visit), Area assessment (onsite-visit) , Following-up after the standard practice assessment and adjustment basing on the result from area assessment, and Reflection of the ONESQA performance; 3) The external quality assessment and using assessment result ability should be enhanced; and 4) There should be practices following the implementation of the assessment results from the ministry levelen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44245.pdfเอกสารฉบับเต็ม269.79 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons