Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5122
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุทธิวรรณ ตันติรจนาวงศ์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorกรรณิการ์ บุญถนอม, 2528-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-03-28T08:26:24Z-
dc.date.available2023-03-28T08:26:24Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5122en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับชั้นอนุบาลของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 2 และ (2) เปรียบเทียบปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับชั้นอนุบาลของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 2 จำแนกตามเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ปกครองนักเรียนระดับชั้นอนุบาลของโรงเรียนในเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 2 จำนวน 380 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเที่ยง เท่ากับ .92 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจของผู้ปกครอง ในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนในระดับชั้นอนุบาล ในภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับได้ ดังนี้ ปัจจัยด้านทัศนคติของผู้ปกครอง ปัจจัยด้านโรงเรียน และปัจจัยด้านบุคลากร และ (2) เปรียบเทียบปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับชั้นอนุบาลของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 2 จำแนกตามเพศ โดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วน อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ ไม่แตกต่างกันth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectการศึกษาขั้นอนุบาล -- ไทย -- ราชบุรี -- การตัดสินใจth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ -- บริหารการศึกษาth_TH
dc.titleปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับชั้นอนุบาลของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 2th_TH
dc.title.alternativeFactors associated with decision of parents to send their children to kindergarten Schools under Ratchaburi Primary Education Service Area Office 2en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to study factors associated with decision of the parents to send their children to kindergarten schools under Ratchaburi Primary Education Service Area Office 2; and (2) to compare factors associated with decision of the parents to send their children to kindergarten schools under Ratchaburi Primary Education Service Area Office 2, as classified by gender, age, educational level, occupation, and income. The sample consisted of 380 parents of kindergarten level students in schools under Ratchaburi Primary Education Service Area Office 2, obtained by simple random sampling. The instrument used for data collection was a 5-scale rating questionnaire with reliability coefficient of .92. Statistics employed for data analysis were the percentage, mean, standard deviation, t-test, and one-way ANOVA. Research findings showed that (1) the overall and specific factors associated with decision of the parents to send their children to kindergarten schools under Ratchaburi Primary Education Service Area Office 2 were rated at the high level and could be ranked based on their rating means as follows: the parental attitude factor, the school factor, and the personnel factor respectively; and (2)regarding comparison results of factors associated with decision of the parents to send their children to kindergarten schools under Ratchaburi Primary Education Service Area Office 2, it was found that parents with different genders significantly differed in their overall decisions to send their children to kindergarten schools at the .05 level of statistical significance; while no significant difference was found in their overall decisions to send their children to kindergarten schools of parents with different ages, educational levels, occupations, and incomesen_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_156580.pdfเอกสารฉบับเต็ม4.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons