Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5592
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorจตุรงค์ พัฒนกุล, 2520--
dc.date.accessioned2023-04-09T14:20:08Z-
dc.date.available2023-04-09T14:20:08Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5592-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน วิชาโปรแกรมจัดการฐานข้อมูล เรื่อง ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับระบบฐานข้อมูล สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพปีที่ 2 สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ธุรกิจ วิทยาลัยอาชีวศึกษาศรีราชาให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนด (2) ศึกษาความก้าวหน้าทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับระบบฐานข้อมูล และ (3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับระบบฐานข้อมูลกลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพปีที่ 2 จำนวน 30 คน ของวิทยาลัยอาชีวศึกษาศรีราชา สังกัดเทศบาลเมืองศรีราชา จังหวัดชลบุรีในภาคเรียนที่ 2 ปี การศึกษา 2558 ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือการวิจัยประกอบด้วย (1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับระบบฐานข้อมูล (2) แบบทดสอบก่อนเรียนและแบบทดสอบ หลังเรียนแบบคู่ขนาน และ (3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับ ระบบฐานข้อมูลมีประสิทธิภาพ 81.90/82.38 เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 80/80 (2) นักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมีความก้าวหน้าทางการเรียนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนในระดับมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectการจัดการฐานข้อมูล--การสอนด้วยสื่อth_TH
dc.subjectฐานข้อมูล--คอมพิวเตอร์ช่วยการสอนth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษาth_TH
dc.titleการพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชาโปรแกรมจัดการฐานข้อมูลเรื่องความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับระบบฐานข้อมูล สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพปีที่ 2 สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ธุรกิจ วิทยาลัยอาชีวศึกษาศรีราชา สังกัดเทศบาลเมืองศรีราชา จังหวัดชลบุรีth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of a computer assisted instruction program in the Database Management Program Course on the topic of introduction to Database System for Second year vocational certificate students in the Business Computer Program of Sri Racha Vocational Education College under Sri Racha Town Municipality, Chon Buri Provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to develop a computer assisted instruction program in the Database Management Program Course on the topic of Introduction to Database System for second year vocational certificate students in the Business Computer Program of Sri Racha Vocational Education College based on the predetermined efficiency criterion; (2) to study the learning progress of the students learning from the developed computer assisted instruction program on the topic of Introduction to Database System; and (3) to study opinions of the students learning from the developed computer assisted instruction program on the topic of Introduction to Database System. The research sample consisted of 30 second year vocational certificate students of Sri Racha Vocational Education College under Sri Racha Town Municipality, Chon Buri province during the second semester of the 2015 academic year, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments comprised (1) a computer assisted instruction program on the topic of Introduction to Database System; (2) two parallel forms of a learning achievement test for pre-testing and post-testing, and (3) a questionnaire on student’s opinions toward the computer assisted instruction program. Statistics for data analysis were the E1/E2 efficiency index, mean, standard deviation, and t-test. Research findings showed that (1) the developed computer assisted instruction program on the topic of Introduction to Database System was efficient at 81.90/82.38, thus meeting the 80/80 efficiency criterion; (2) the students learning from the computer assisted instruction program achieved learning progress at the .05 level of statistical significance; and (3) the students were satisfied with the computer assisted instruction program at the high level.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
155956.pdf8.27 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons