Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5659
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปริชาติ ดิษฐกิจ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorพงศ์พันธุ์ เธียรหิรัญ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.contributor.authorละอองดาว สุริยะฉาย, 2508--
dc.date.accessioned2023-04-27T06:57:49Z-
dc.date.available2023-04-27T06:57:49Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5659-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (การจัดการการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 255th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) การจัดการการผลิตผักอินทรีย์ของเกษตรกร 2) การจัดการสินค้าผักอินทรีย์ของผู้รวบรวมสินค้าพืชผักอินทรีย์และ 3) การจัดการสินค้าผักอินทรีย์ของศูนย์กระจายสินค้าและสาขา/จุดจำหน่ายสินค้าผักอินทรีย์ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ผลการวิจัยพบว่า 1) การจัดการการผลิตผักของเกษตรกรทุกรายเป็นไปตามมาตรฐานเกษตรอินทรีย์ ซึ่งเกษตรกรได้รับรองมาตรฐานของกรมวิชาการเกษตร และเกษตรกรมีการแสดงฉลากชื่อผัก ที่อยู่ผู้ผลิต ใบรับรองตรงกับชนิดผัก ปริมาณผลิตผลสอดคล้องกับที่จำหน่าย และขนาดพื้นที่รับรองเท่ากับพื้นที่ปลูกจริง 2) ผู้รวบรวมสินค้าผักอินทรีย์มีการควบคุมคุณภาพผลผลิตที่นำเข้าสู่บริษัท จากนั้นมีการจัดการผลผลิตในโรงคัดบรรจุที่ได้มาตรฐานตั้งแต่การคัดแยก การทำความสะอาด และการบรรจุหีบห่อ ตลอดจนการขนส่งด้วยรถห้องเย็นที่ควบคุมอุณหภูมิ และ 3) ศูนย์กระจายสินค้ามีการวางแผนการรับสินค้า การคัดเลือก และการควบคุมคุณภาพสินค้าผักอินทรีย์ตามมาตรฐานเกษตรอินทรีย์และเกณฑ์ที่บริษัทกำหนดในโรงคัดบรรจุ จากนั้นขนส่งสินค้าไปยังสาขา/จุดจำหน่ายสินค้าในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ซึ่งมีการตรวจสอบคุณภาพสินค้าทุกวัน มีการจัดวางเฉพาะผักอินทรีย์ไม่ปะปนกับสินค้าทั่วไป และมี QR Code บนบรรจุภัณฑ์ เพื่อการตามสอบได้th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2015.96-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectผักปลอดสารพิษ--การตลาดth_TH
dc.subjectเกษตรอินทรีย์--การตลาดth_TH
dc.titleการจัดการสินค้าพืชผักอินทรีย์ตลอดโซ่อุปทานของซูเปอร์มาร์เก็ตในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลth_TH
dc.title.alternativeOrganic vegetables management throughout supply chain of supermarket in Bangkok Metropolitan Regionen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2015.96-
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis study was aimed to investigate 1) the organic vegetable production management of the farmers, 2) the management of organic vegetable products by organic vegetable assembly company, and 3) the management of organic vegetable products by organic vegetable distribution centers and organic vegetable retailers/marketplaces in Bangkok Metropolitan Region. This study collected data from those associated with organic vegetable products throughout the supply chain of one supermarket in the Bangkok Metropolitan region, consisting of (1) 21 farmers who produced organic vegetables under contract with an aggregator company, from which the entire population was studied; (2) 20 companies who are organic vegetable assembly company, out of which three companies were selected via purposive sampling from the Bangkok Metropolitan region; and 3) two quality control managers at the distribution center and two vegetables and fruit department managers of retailers/marketplaces, from which the entire population was studied. Data collection was performed by using a questionnaire for farmers and in-depth interviews with the aggregator companies, quality control managers at the distribution center, and vegetables and fruit department manager of retailers/marketplaces. The statistical analysis used for quantitative data were mean and percentage, and for qualitative data were data classification and content analysis. It was found that 1) the production management of organic vegetable farmers was following the standards of organic farming. Their products were certified by the Department of Agriculture. The farmers also showed that they had labels for their product name, their address, type and variety certificates. The amount of harvested products was compatible with the actual amount of distributed goods, and the sizes of certified plantation were equal to the actual site. 2) For the assembly company, it was found that the companies had quality control parameters of the received products. Furthermore, the companies had product management that followed the standard requirements of the packaging plant throughout the processes, which included sorting, cleaning, packaging, and distributing via temperature-controlled vehicles. 3) The distribution centers had product planning as when the products were received, the goods would undergo sorting and quality control processes to ensure that the organic product followed the standard requirements. Then, the products were distributed to retailers/marketplaces around Bangkok, where quality checks of products were performed every day. Organic vegetable products were displayed on separate shelves from other products and were attached with QR Codes for traceability.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
150123.pdfเอกสารฉบับเต็ม15.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons