Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/622
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorสุรีรัตน์ อารีรักษ์สกุล ก้องโลก-
dc.date.accessioned2022-08-14T14:00:16Z-
dc.date.available2022-08-14T14:00:16Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ มสธ. ปีที่ 13, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2563), หน้า 175-190th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/622-
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ของครูคณิตศาสตร์โดยใช้การพัฒนาบทเรียนร่วมกันในโรงเรียนประถมศึกษา จังหวัดนนทบุรี กลุ่มเป้าหมายที่ศึกษาเป็นครูผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ระดับประถมศึกษาจำนวน 6 คน จากโรงเรียนประถมศึกษา 3 โรงเรียน ในจังหวัดนนทบุรี ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจงตามเกณฑ์ที่กำหนดโดยผู้วิจัยในฐานะบุคคลภายนอกและครูในฐานะผู้ปฏิบัติงานดำเนินการร่วมกัน การวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ ได้แก่ ระยะที่ 1 ก่อนการพัฒนาบทเรียนร่วมกัน และระยะที่ 2 การดำเนินการพัฒนาบทเรียนร่วมกัน แบ่งเป็น 4 ขั้น คือ การวางแผน การสอน การสังเกต และการสะท้อนผล เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบประเมินสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ 2) แบบสัมภาษณ์สมรรถนะการจัดการเรียนรู้ 3) แบบประเมินตนเองด้านสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ 4) แบบประเมินแผนการจัดการเรียนรู้ และ 5) แบบสังเกตการจัดการเรียนรู้ แบ่งเป็น 2 เครื่องมือย่อย คือ 5.1) แบบสะท้อนการจัดการเรียนรู้และการรายงานผลการประเมินการเรียนรู้ของผู้เรียนรายแผน และ 5.2) แบบสังเกตการจัดการเรียนรู้ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า หลังการพัฒนาบทเรียนร่วมกันครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนประถมศึกษาทุกคนมีสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ที่เพิ่มขึ้น ทั้งด้านความรู้และด้านความสามารถในการจัดการเรียนรู้ การออกแบบการเรียนรู้ การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ การพัฒนาและใช้สื่อการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ครูคณิตศาสตร์มีการเปลี่ยนแปลงตนเองไปในทางที่ดี โดยมีการร่วมกันคิดวางแผน และมีพัฒนาการการจัดการเรียนรู้ได้ดียิ่งขึ้นth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectคณิตศาสตร์ -- กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.titleการพัฒนาสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ของครูคณิตศาสตร์โดยใช้การพัฒนาบทเรียนร่วมกันในโรงเรียนประถมศึกษาจังหวัดนนทบุรีth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of mathematics teachers competency on learning management by using the lesson study of Elementary Schools in Nonthaburi Provinceth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this study was to enhance teachers' competencies on learning management using Lesson Study of Mathematics teachers in elementary schools in Nonthaburi. The research participants were 6 Mathematics teachers from 3 elementary schools in Nonthaburi province, selected by purposive sampling technique with specified criteria. The researcher played the outsider role work together with 6 teachers were practitioners. The research was divided into 2 phases; 1) before using Lesson Study and 2) between using Lesson Study. There were 4 processes in phrase 2 which were planning, teaching, observing and reflecting the lesson on its effects. The employed research instruments consisted of 1) assessment form for learning management competency 2) interview form for learning management competency 3) self-assessment form for learning management competency 4) assessment form for learning management plan 5) observing learning management is divided into 2 sub- instruments which are (5.1) reflections form of learning management and student learning assessment report (5.2) learning management observation forms. The results of this research found that, teachers' competencies on learning management using Lesson Study of all mathematics teachers in elementary schools were increasing in both knowledge and ability in learning management: learning design, organizing learning activities, developing and using learning media, and evaluation of learning. Mathematics teachers has changed themselves for the better by joint work planning and more developed learning managementen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
43336.pdfเอกสารฉบับเต็ม544.5 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons