Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/640
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorจิระสุข สุขสวัสดิ์-
dc.date.accessioned2022-08-16T11:36:57Z-
dc.date.available2022-08-16T11:36:57Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ มสธ. ปีที่ 13 ฉบับที่ 2 (2563), หน้า 223-246th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/640-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ1) ศึกษาปัญหาด้านจิตใจและความต้องการรูปแบบการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบออนไลน์เพื่อลดปัญหาด้านจิตใจของนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีแนวโน้มลาออกกลางคันในระบบการศึกษาทางไกล และ 2)พัฒนารูปแบบการปรึกษาเชิงจิตวิทยารายบุคคลแบบออนไลน์การวิจัยแบ่งเป็น2ระยะได้แก่ระยะที่1กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาระดับปริญญาตรีของมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชที่มีแนวโน้มลาออกกลางคันในทุกสาขาวิชาและทุกชั้นปีจานวน154คน และระยะที่ 2กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาที่มีคะแนนปัญหาด้านจิตใจทุกด้านอยู่ในระดับปานกลางและมีเงื่อนไขตามเกณฑ์ที่กาหนดจานวน40คนแบ่งเป็นนักศึกษากลุ่มทดลองจานวน20คน และนักศึกษากลุ่มควบคุมจานวน20คนโดยใช้วิธีการสุ่มอย่างง่ายเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่1) แบบสอบถามความต้องการรูปแบบการปรึกษา 2)มาตรวัดปัญหาด้านจิตใจมีค่าความเที่ยงเท่ากับ.953) รูปแบบการปรึกษามีคะแนนจากการประเมินคุณภาพของผู้ทรงคุณวุฒิอยู่ในระดับดีถึงดีมากและ4) แบบสอบถามความพึงพอใจการใช้รูปแบบการปรึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ร้อยละค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานสถิติทดสอบวิลคอกซันและสถิติการทดสอบค่าทีผลการวิจัยพบว่า1)กลุ่มตัวอย่างมีปัญหาด้านจิตใจอยู่ในระดับมากถึงระดับรุนแรงโดยกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการรูปแบบบริการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบออนไลน์เป็นรายบุคคลด้วยวิธีการสนทนาแบบไม่เห็นหน้าและการรับส่งข้อความผ่านเว็บไซต์และ2)รูปแบบการปรึกษาที่พัฒนาขึ้นให้บริการผ่านเว็บไซต์https://www.estou-counseling.com/ โดยมีการให้บริการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบออนไลน์ จ านวน 4ครั้งใช้เวลาครั้งละ45-60นาที มีกระบวนการ 3ขั้นคือขั้นเริ่มต้นการปรึกษาขั้นดาเนินการและขั้นยุติการปรึกษาและนักศึกษากลุ่มทดลองมีความพึงพอใจหลังการใช้รูปแบบการปรึกษาภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุดth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectการศึกษาทางไกลth_TH
dc.subjectนักศึกษา -- สุขภาพจิตth_TH
dc.titleการพัฒนารูปแบบการปรึกษาเชิงจิตวิทยารายบุคคลแบบออนไลน์ เพื่อลดปัญหาด้านจิตใจในนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีแนวโน้มลาออกกลางคัน ในระบบการศึกษาทางไกลth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of an Online Individual Counseling Program for Decreasing Psychological Problems among Undergraduate Students with Dropout Tendency in Distance Education Systemth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to (1) study psychological problems, and the needs for an online counseling program for decreasing psychological problems among undergraduate students with dropout tendency in the distance education system; and (2) develop an online individual counseling program. The research process was divided into two stages. In the first stage, the research samples comprised 154 undergraduate students with dropout tendency from all schools and all year levels of Sukhothai Thammathirat Open University. In the second stage, the research samples consisted of 40 undergraduate students with dropout tendency who had moderate scores in all aspects of psychological problems and met the specified criteria. They were randomly assigned to an experimental group and a control group, each consisting of 20 students. The employed research instruments were (1) a questionnaire on the needs for a counseling program; (2) a scale to assess psychological problems, with the overall reliability coefficient of .95; (3) a counseling program, with quality assessment scores at the good to excellent levels; and (4) a questionnaire on satisfaction with the counseling program. Statistics employed for data analysis were the percentage, mean, standard deviation, Wilcoxon test, and t-test. Research findings revealed that (1) the sample students with dropout tendency had high to severe levels of psychological problems. The majority of them needed an online individual psychological counseling program through faceless chatting and web messaging, and (2) the developed online individual counseling program was available through the website: https://www.estou-counseling.com/. The counseling program provided four online psychology services, taking 45-60 minutes each time in the 3 step process- the beginning step, the operation step, and the termination step. After receiving the online individual counseling program, the experimental group students rated their overall satisfaction with the counseling program at the highest levelen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
43724.pdfเอกสารฉบับเต็ม879.99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons