Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6778
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจีราภรณ์ สุธัมมสภา, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorไมตรี วสันติวงศ์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorพงศกรณ์ วิจิตเวชไพศาล-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-06-27T08:26:09Z-
dc.date.available2023-06-27T08:26:09Z-
dc.date.issued2551-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6778-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2551th_TH
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาตลาด ขนาดของตลาด และความต้องการ ของตลาด ของกิจการดัดแปลงเครื่องยนต์ NGV สำหรับรถที่ใช้เครื่องยนต์ดีเซลขนาดใหญ่ใน ประเทศไทย (2) ศึกษาความเป็นไปได้ทางด้านเทคนิคของการดัดแปลงเครื่องยนต์ NGV แบบ ระบบเชื่อเพลิงร่วม (3) พยากรณ์ยอดขาย และวิเคราะห์ความเป็นไปได้ของการลงทุนโดยใช้การ วิเคราะห์จุดคุ้มทุน ระยะเวลาคืนทุน กำไรที่คาดว่าจะได้รับต่อปี มูลค่าปัจจุบันสุทธิ และอัตรา ผลตอบแทนจากการลงทุนของกิจการดัดแปลงเครื่องยนต์ NGV วิธีดำเนินการวิจัยใช้การเก็บรวบรวมข้อมูลทุติยภูมิ โดยใช้วิธิการวิเคราะห์ทาง การตลาดเพื่อกำหนดตลาดเป้าหมาย การวิเคราะห์ทางการจัดการการดำเนินงานในด้านเทคนิค การ พยากรณ์ยอดขายใช้วิธีวิเคราะห์สหสัมพันธ์อย่างง่าย และใช้วิธีการทางการเงินในการวิเคราะห์ ความเป็นไปได้ในการลงทุน ผลการวิจัยพบว่า (1) ตลาดของกิจการดัดแปลงเครื่องยนต์ดีเซลในรถบรรทุกและรถ โดยสารขนาดใหญ่ให์ใช้ก๊าซ NGV ในประเทศไทย ได้แค่ ธุรกิจขนส่งที่มีรถยนต์ใช้เครื่องยนต์ ดีเซลขนาดใหญ่ โดยมีปริมาฌรถอยู่ประมาณ 20,000 คัน ด้วยอัตราที่เพิ่มขึ้น 18,700 คันต่อปี โดย ตลาดมีความต้องการลดค่าใช้จ่ายด้านเชื้อเพลิงการขนส่ง (2) เทคนิคการดัดแปลงเครื่องยนต์แบบ ระบบเชื้อเพลิงร่วมมีความเป็นไปได้ในการดำเนินธุรกิจ (3) กิจการต้องการใช้เงินลงทุนจำนวน 15 ล้านบาท โดยมีประมาณการยอดขายอยู่ที่ 240 คันต่อปี จุดคุ้มทุนอยู่ที่ 26.3 ล้านบาท ระยะเวลา คืนทุน 3.12 ปี กำไรสุทธิต่อปีประมาณ 4.2 ล้านบาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิเท่ากับ 6.975 ล้านบาท และอัตราผลตอบแทนจากการลงทุนเท่ากับ 26% ซึ่งพบว่ากิจการมีความเป็นไปได้ในการลงทุนth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectการวางแผนธุรกิจth_TH
dc.subjectรถยนต์--การใช้ก๊าซเป็นเชื้อเพลิงth_TH
dc.subjectก๊าซธรรมชาติในรถยนต์th_TH
dc.titleแผนธุรกิจกิจการดัดแปลงเครื่องยนต์ดีเซลในรถบรรทุกและรถโดยสารขนาดใหญ่ให้ใช้ก๊าซ NGV ในประเทศไทยth_TH
dc.title.alternativeBusiness plan for diesel engine conversion business in large truck and transportation vehicles to use NGV in Thailandth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research were to: (1) study market, market size and market demand of diesel engine conversion business in large vehicles to use NGV in Thailand; (2) study the technical feasibility of using Diesel Duel Fuel NGV conversion method; (3) forecast sales, analyze the possibility of the investment, the breakeven point, payback period, annual profit, NPV and IRR from doing the business. This research uses secondary data. Marketing analysis techniques were used to find the target market. Operational management analysis was used to analyze technical aspects. The sales forecast was done by using simple correlation and financial analysis was used to analyze the investment possibility. The findings of this research were that: (1) the market of diesel engine conversion business in large vehicles to use NGV in Thailand was logistic businesses using large diesel vehicles. The current market size was around 20,000 vehicles. Market growth rate was around 18,700 vehicles per year. The market needed to reduce the transportation fuel cost; (2) the Diesel Duel Fuel conversion method was possible to use in the business; (3) the company had to use 15 million baht as an initial investment. The sales revenue was 240 vehicles per year. The breakeven point was 26.3 million baht. The payback period was 3.12 years. The annual profit was around 4.2 million baht. NPV was equal to 6.975 million baht. IRR was equal to 26%. The business was possible to have an investmenten_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
112196.pdfเอกสารฉบับเต็ม3.77 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons