Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/678
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorอติอร ตัญกาญจน์-
dc.contributor.authorวิภาวรรณ วงษ์สุวรรณ์ คงเผ่า-
dc.date.accessioned2022-08-17T08:44:54Z-
dc.date.available2022-08-17T08:44:54Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 13, ฉบับที่ 2 (ก.ค.- ธ.ค. 2563), หน้า 75-88th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/678-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนการสอนวรรณคดีและวรรณกรรมไทยโดยใช้กระบวนการกระจ่างค่านิยมเพื่อส่งเสริมความซื่อสัตย์ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น และ 2) ศึกษาผลของการใช้ชุดกิจกรรมการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 40 คนโรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดใหญ่แห่งหนึ่งในจังหวัดกรุงเทพมหานคร โดยใช้การสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดกิจกรรมการเรียนการสอนวรรณคดีและวรรณกรรมไทยโดยใช้กระบวนการกระจ่างค่านิยม และแบบวัดความซื่อสัตย์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1) ชุดกิจกรรมการเรียนการสอนวรรณคดีและวรรณกรรมไทยโดยใช้กระบวนการกระจ่างค่านิยม ประกอบด้วยส่วนประกอบ 4 ส่วน คือ (1) คู่มือการใช้ชุดกิจกรรม (2) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน จำนวน 4 ชุดกิจกรรม คือ ชุดที่ 1 เสียชีพดีกว่าเสียสัตย์ ชุดที่ 2 ซื่อกินไม่หมดคดกินไม่นาน ชุดที่ 3 ความซื่อความสัตย์ และ ชุดที่ 4 คำสัตย์วาจาของคนจริง (3) สื่อ การเรียนรู้ และ (4) แบบประเมิน 2) ผลของการใช้ชุดกิจกรรมการเรียนการสอนพบว่า นักเรียนที่ใช้ชุดกิจกรรมมีค่าเฉลี่ยความซื่อสัตย์หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectภาษาไทย -- กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.titleการพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนการสอนวรรณคดีและวรรณกรรมไทยโดยใช้กระบวนการกระจ่างค่านิยมเพื่อส่งเสริมความซื่อสัตย์ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of an instructional activity package on Thai Literature using values clarification process to promote honesty of lower Secondary School Studentsth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this study were 1) to develop an instructional activity package on Thai literature using values clarification process to promote honesty of lower secondary school students, and 2) to study results of experimenting the developed instructional activity package. The participants were 40 Mathayom Suksa II students in one of the large size schools in Bangkok Metropolis,obtained by cluster random sampling. The research instruments included a Thai literature instructional activity package using values clarification process, and honesty measurement form. The statistics used for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. The research finding revealed that: 1) The instructional activity package consisted of 4 components: (1) an instructional activity manual, (2) learning management plans covering 4 sets of activities; Set 1 Better to die than to lie., Set 2 Honesty is the best policy. Set 3 Honesty, and Set 4 Honest words of true people, (3) instructional materials, and (4) an assessment form, and 2)the results of using an instructional activities package indicated that the students’ post-learning score on honesty was statically higher than the pre-learning counterpart score set the 0.5 level of significanceen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44261.pdfเอกสารฉบับเต็ม562.37 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons