Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/679
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorสัพพัญญู สุขพิระวัฒนกุล-
dc.contributor.authorวรรณา บัวเกิด-
dc.contributor.authorสุภมาส อังศุโชติ-
dc.date.accessioned2022-08-17T08:55:30Z-
dc.date.available2022-08-17T08:55:30Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 13, ฉบับที่ 2 (ก.ค.- ธ.ค. 2563), หน้า 89-99th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/679-
dc.description.abstractการวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาที่เรียนโดยการใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 2) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนที่เรียนโดยการใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษา กรุงเทพมหานคร ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 40 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย และแบบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectภาษาไทย -- การศึกษาและการสอนth_TH
dc.titleผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยและความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษา กรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeEffects of using the creativity-based learning activities on thai language learning achievement and analytical thinking ability of Mathayom Suksa V Students at Triam Udom Suksa School in Bangkok Metropolisth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to 1) compare Thai language learning achievements of Mathayom Suksa V students at Triam Udom Suksa School before and after learning with the use of the creativity-based learning activities; and 2) compare analytical thinking abilities of the students before and after learning with the use of the creativity-based learning activities. The sample comprised 40 Mathayom Suksa V students of Triam Udom Suksa School, Bangkok Metropolis during the first semester of the academic year 2019, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments included: Thai language learning management plans using the creativity-based learning activities; a Thai language learning achievement test and; a scale to assess analytical thinking ability. Statistics for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. Research findings were as follows: 1) the post-learning Thai language learning achievement of Mathayom Suksa V students, who learned with the use of the creativity-based learning activities, was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level; and 2) the post-learning analytical thinking ability of the students was significantly higher than their pre-learning counterpart ability at the .05 levelen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44301.pdfเอกสารฉบับเต็ม447.72 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons