Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6873
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรัตนา ดวงแก้ว, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorนภัส แกล้วทนงค์, 2521-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-06-28T09:01:08Z-
dc.date.available2023-06-28T09:01:08Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6873en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค(เพื่อ (1) ศึกษาเหตุจูงใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลาน เข้าเรียนระดับปฐมวัย ในโรงเรียนเทศบาลวัดกิตติสังฆาราม จังหวัดภูเก็ต และ (2) เปรียบเทียบเหตุจูง ใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับปฐมวัย จำแนกตามภูมิหลังของผู้ปกครอง กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ปกครองนักเรียนระดับปฐมวัยปีที่ 1-3 ของโรงเรียนเทศบาลวัดกิตติ สังฆาราม ในปีการศึกษา 2557 จำนวน 163 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบ มาตรประมาณค่า มีควาความเที่ยง เท่ากับ .96 สถิติที่ใช้วิเคราะห(ข้อมูลได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห(ความแปรปรวนแบบทางเดียว กำหนดระดับ นัยสำคัญของการทดสอบสมมติฐานที่ระดับ .05 ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) เหตุจูงใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับ ปฐมวัย ในโรงเรียนเทศบาลวัดกิตติสังฆาราม จังหวัดภูเก็ต โดยภาพรวมและทุกด้านอยู่ในระดับมาก ทั้งนี้ด้านที่เป็นเหตุจูงใจจากระดับมากไปน้อย ได้แก่ เกียรติภูมิและชื่อเสียงของโรงเรียน แนวทางการ จัดการศึกษาของโรงเรียน คุณภาพของครู สิ่งอำนวยความสะดวกและบริการ และอาคารสถานที่และ สิ่งแวดล้อม และ(2) เมื่อเปรียบเทียบเหตุจูงใจในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับปฐมวัยของ ผู้ปกครองที่มีภูมิหลังแตกต่างกันตามรายได้และระดับการศึกษา พบว่า มีเหตุจูงใจไม่แตกต่างกันth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectผู้ปกครองนักเรียน -- การตัดสินใจth_TH
dc.subjectผู้ปกครองกับเด็ก -- การศึกษาและการสอน (ก่อนประถมศึกษา)th_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ -- บริหารการศึกษาth_TH
dc.titleเหตุจูงใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าเรียนระดับปฐมวัยในโรงเรียนเทศบาลวัดกิตติสังฆาราม จังหวัดภูเก็ตth_TH
dc.title.alternativeParents' motivaton for enrolling young children in kindergarten level at Wat Kittisangkharam Municipal school in Phuket provinceth_TH
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to study the motivation of parents for enrolling young children in kindergarten level at Wat Kittisangkharam Municipal School in Phuket province; and (2) to compare the levels of motivation of parents for enrolling young children in kindergarten level, as classified by parents’ income and educational level. The sample consisted of 163 parents of students in the 1st – 3rd year kindergarten levels of Wat Kittisangkharam Municipal School in the academic year 2014. The employed research instrument was a rating scale questionnaire developed by the researcher, with reliability coefficient of .96. Statistics employed in data analysis were the frequency, percentage, mean, standard deviation, and one-way ANOVA. The .05 level of statistical significance was predetermined for hypothesis testing. The research findings were as follows: (1) the parents’ overall motivation for enrolling young children in kindergarten level at Wat Kittisangkharam Municipal School in Phuket Province was at the high level, with aspect rating means being ranked from high to low based on the motivation level for each of the following aspects: prestige and reputation of school, management approach of school, quality of teachers, school facilities and services, and buildings and environment, respectively; and (2) as for comparison results of motivation for enrolling young children in kindergarten level of parents as classified by parents’ income and educational level, no significant difference was founden_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_145731.pdfเอกสารฉบับเต็ม1.7 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons