Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6905
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวราภรณ์ รุ่งเรืองกลกิจth_TH
dc.contributor.authorนินนาท หมอยาดีth_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-06-29T06:16:59Z-
dc.date.available2023-06-29T06:16:59Z-
dc.date.issued2552-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6905-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารรัฐกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2552th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนา มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการมีส่วนร่วมของบุคลากรในการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาลจันทรุเบกษาเพื่อให้ผ่านการรับรองคุณภาพโรงพยาบาล ครั้งที่ 2 (2) ปัญหา และข้อเสนอแนะที่เกี่ยวข้องกับการมีส่วนร่วมของบุคลากรในการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาลจันทรุเบกษา กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้ คือบุคลากรทุกกลุ่มสาขาวิชาชีพที่เกี่ยวข้องกับการรักษาพยาบาลใน โรงพยาบาลจันทรุเบกษา และใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิของบุคลากรในโรงพยาบาลจันทรุเบกษา จำนวน 174 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้คือร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าส้มประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน วิเคราะห์การอดถอยเชิงเส้นอย่างง่ายและวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบเพิ่มตัวแปรทีละขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการมีส่วนร่วมของบุคลากรกลุ่มข้าราชการ ในการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาลจันทรุเบกษา คือ ปัจจัยด้านการสื่อสาร ปัจจัยด้านบรรยากาศองค์กรและวัฒนธรรมองค์กรและปัจจัยด้านแรงจูงใจ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01โดยสามารถร่วมกันพยากรณ์การมีส่วนร่วมได้ร้อยละ 53.3 ส่วนในกลุ่มพนักงานช่วยการพยาบาล ปัจจัยด้านการสื่อสาร ปัจจัยด้านบรรยากาศองค์กรและวัฒนธรรมองค์กร มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการมีส่วนร่วมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01โดยสามารถร่วมกันพยากรณ์การมีส่วนร่วมได้ร้อยละ 60.2 (2) ปัญหาที่พบเกี่ยวกับการมีส่วนร่วมของบุคลากรในการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาลจันทรุเบกษาเป็นปัญหาเกี่ยวกับปัญหาด้านการประสานงานระหว่างหน่วยงานร้อยละ 23.26 ปัญหาด้านการเมือง ร้อยละ 20.93 ปัญหาผู้บริหาร และผู้ปฏิบัติงานร้อยละ 18.6 ปัญหาด้านการจัดทำแผน ร้อยละ 13.95 ปัญหาด้านงบประมาณร้อยละ 4.65 ข้อเสนอแนะในการกระตุ้นการมีส่วนร่วมของบุคลากรต้องมี การปรับปรุงทั้งด้านการติดต่อสื่อสาร ด้านผู้นำ ด้านแรงจูงใจ ด้านบรรยากาศองค์กรและวัฒนธรรมองค์กร ด้านแผนปฏิบัติการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาลจันทรุเบกษาth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2009.112en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectบริการการพยาบาลของโรงพยาบาล--การมีส่่วนร่วมของพนักงานth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการมีส่วนร่วมของบุคลากรในการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาลจันทรุเบกษาth_TH
dc.title.alternativeFactors influencing the participation of Chandrubeksa Hospital 's personnel in Hospital Quality Developmentth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2009.112-
dc.identifier.urlhttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2009.112en_US
dc.degree.nameรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis study was a descriptive research and the purposes of this research were: (1) Factors influencing the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel in Hospital Quality Improvement (2) The problems and advisements for the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel in Hospital Quality Improvement. The sample of this study consisted of 174 Chandrubeksa Hospital’s personnel, and they were selected by stratified random sampling technique. Questionnaires, constructed by the researcher.Data were analyzed by percentages, means, standard deviation, Pearson’s product moment correlation coefficient, and stepwise multiple regressions. The results of this study revealed as follow'S. (1) Factors influencing the participation of Chandrubeksa Hospital’s Air Force personnel in Hospital Quality Developmcnt (Improvement) are communication factors atmosphere and culture factors and motivation factors. They are correlated significantly positively with the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel in Hospital Quality Development (Improvement) (p < 0.01). They could predict the participation accounted for 55.3 %. When classify by the nurse assistant group, factors influencing the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel in Hospital Quality Development Improvement) are communication factors atmosphere and culture factors.They are correlated significantly positively with the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel in Hospital Quality Development(Improvement) (p < 0.01). They could predict the participation accounted for 60.2 % (2) The problems for the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel in Hospital Quality Improvement were about the coordination for 23.26% the political for 20.93 the executive and performer for 18.6% the planning for 13.95% and the budgeting for 4.65.The advisements for the participation of Chandrubeksa Hospital’s personnel were improved the communication, the leadership,the motivation the atmosphere and culture and the planning for Hospital Quality Improvement.en_US
dc.contributor.coadvisorอมรรัตน์ ภิญโญอนันตพงษ์th_TH
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
114857.pdfเอกสารฉบับเต็ม9.87 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons