Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/695
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorประภัสสร วงษ์ดี-
dc.contributor.authorเจริญชัย วงศ์วัฒน์กิจ-
dc.date.accessioned2022-08-17T11:47:53Z-
dc.date.available2022-08-17T11:47:53Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 13, ฉบับที่ 2 (ก.ค.- ธ.ค. 2563), หน้า 157-171th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/695-
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมส่งเสริมความสามารถในการออกแบบการเรียนการสอนผ่านกระบวนการวิจัยในชั้นเรียนของนักศึกษาครูช่างอุตสาหกรรม 2) ศึกษาความสามารถในการทำวิจัยในชั้นเรียน และ 3) ศึกษาความสามารถในการออกแบบการเรียนการสอนของนักศึกษาครูช่างอุตสาหกรรม กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาชั้นปีที่ 3 ภาควิชาครุศาสตร์เครื่องกล ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ที่ใช้กิจกรรมส่งเสริมความสามารถในการออกแบบการเรียนการสอนผ่านกระบวนการวิจัยในชั้นเรียน 2) แบบวัดความสามารถด้านการวิจัยในชั้นเรียน และ 3) แบบประเมินความสามารถด้านการเขียนแผนการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) กิจกรรมส่งเสริมความสามารถในการออกแบบการเรียนการสอน ผ่านกระบวนการวิจัยในชั้นเรียน มีจำนวน 9 แผนการเรียนรู้ 2) นักศึกษาครูช่างอุตสาหกรรมมีความสามารถในการทำวิจัยในชั้นเรียนในภาพรวมอยู่ในระดับดี และ 3) นักศึกษาครูช่างอุตสาหกรรมมีความสามารถในการออกแบบการเรียนการสอนในภาพรวมอยู่ในระดับดีth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectการศึกษา -- วิจัยth_TH
dc.titleการพัฒนาความสามารถในการออกแบบการเรียนการสอนผ่านกระบวนการวิจัยในชั้นเรียนของนักศึกษาครูช่างอุตสาหกรรมth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of instructional design ability via classroom action research process of industrial education pre-service teachersth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to 1) develop learning activities to enhance instructional design ability via classroom action research process of industrial education pre-service teachers; 2) study the ability to conduct classroom action research; and 3) study the instructional design ability of industrial education pre-service teachers. The research sample consisted of 40 students in the Mechanical Technology Education Program during the second semester of the 2015 academic year. The employed research instruments were 1) learning management plans for the instruction using learning activities to enhance instructional design ability via classroom action research process, 2) a scale to assess classroom action research ability, and 3) an evaluation form of ability to write learning management plan. Statistics employed for data analysis were the mean and standard deviation. The research results were that 1) activities to enhance instructional design ability via classroom action research comprised 9 learning management plans; 2) the overall ability to conduct classroom action research of industrial education pre-service teachers was rated at the good level; and 3) the overall instructional design ability of industrial education pre-service teachers was rated at the good levelen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44308.pdfเอกสารฉบับเต็ม444.33 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons