Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7616
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกัลยาณี กิตติจิตต์th_TH
dc.contributor.authorอภิชาต ปานเผาะ, 2510-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-12T08:38:26Z-
dc.date.available2023-07-12T08:38:26Z-
dc.date.issued2545-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7616en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาระดับความมีอิทธิพลของปัจจัยด้านการจัดการ กฎหมาย และความปลอดภัยที่มีผลต่อการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้ม ของผู้ประกอบการสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง (2 ) ศึกษาระดับการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้ม ของผู้ประกอบการสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง (3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างระดับความมีอิทธิพลของปัจจัยด้านการจัดการ กฎหมาย และความปลอดภัย กับระดับการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้มของผู้ประกอบการ สถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง และ(4) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างข้อมูลทั่วไปของผู้ประกอบการสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง กับระดับการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้ม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นผู้ประกอบการสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง ในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนล่าง รวม 223 ราย เครื่องมือการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตรประมาณค่าที่เกี่ยวกับปัจจัยที่มีผลต่อการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้ม ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นและมีการทดสอบความเชื่อมั่นแล้วมีค่าเท่ากับ 0.97 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนการทดสอบสมมติฐานเกี่ยวกับความสัมพันธ์ใช้วิธีการสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และไคสแควร์ โดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยด้านการจัดการ กฎหมาย และความปลอดภัยมีอิทธิพลต่อการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้มอยู่ในระดับมาก (2) ผู้ประกอบการสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง มีการตัดสินใจที่จะเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้มในสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิง อยู่ในระดับน้อย (3) ระดับความมีอิทธิพลของปัจจัยด้านการจัดการ กฎหมาย และความปลอดภัย มีความสัมพันธ์กับระดับการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้มอยู่ในระดับน้อยที่สุด น้อย และปานกลาง ตามลำดับ อย่างมีนัย สำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (4) ข้อมูลทั่วไปของผู้ประกอบการสถานีบริการนํ้ามันเชื้อเพลิงไม่มีความสัมพันธ์กับระดับการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectสถานีบริการน้ำมัน--ไทย--ภาคตะวันออกเฉียงเหนือth_TH
dc.subjectก๊าซหุงต้มth_TH
dc.titleระดับความมีอิทธิพลของปัจจัยที่มีผลต่อการเข้าร่วมค้าปลีกก๊าซหุงต้ม ของผู้ประกอบการสถานีบริการน้ำมันเชื้อเพลิง ในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนล่างth_TH
dc.title.alternativeInfluentive level factor that affect to cooperative with liquid petroleum gas retail of petrol station trader in North-Eastern part by lower areaen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research are as follows: (1) To study the degree of the influence of the factors in management, law, and safety that might have the effect on Entering in the liquid petroleum gas retail business of the entrepreneurs in petrol station (2) To study the degree of entering in the liquid petroleum gas retail business of the entrepreneurs in petrol station (3) To study the relationship between the degree of the influence of the factors in management, law. and safety with the degree of entering in the liquid petroleum gas retail business of the entrepreneurs in petrol station (4) To study the relationship between the basic background of the entrepreneurs in petrol station with the degree of entering in the Equid petroleum gas retail business. The sample used in this research are the entrepreneurs in petrol station in the lower part of the northeastern region of Thailand. There are 223 petrol stations participated in the research. The research tool is the rating scale questionnaires related to the factors that might have the effect on entering in the liquid petroleum gas retail business. The questionnaires had been designed and then tested in their reliabihty before they were used. It was found that their reliability was equal to 0.97. The statistical parameters used for data analysis were percentage average and standard deviation. For hypothesis test of the relationships, the Pearson correlation and Chi- Squares correlation were done with the help of the computer package program for data analysis. The results from this research point out (1) The factors in management, law, and safety have the effect on entering in the liquid petroleum gas retail business in the high level. (2) The entrepreneurs in petrol station decided to enter in the liquid petroleum gas retail business in the low level. (3) The degree of the influence of the factors in management, law, and safety has the relationship with the degree of entering in the liquid petroleum gas retail business of the entrepreneurs in petrol station in the lowest, low and medium levels respectively with the statistical significance at .05 level. (4) the basic background of the entrepreneurs in petrol station has no relationship with the degree of entering in the liquid petroleum gas retail business with the statistical significance at .05 level.en_US
dc.contributor.coadvisorสุวีณา ตั่งโพธิสุวรรณth_TH
dc.contributor.coadvisorสันสกฤต วิจิตรเลขการth_TH
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
78611.pdfเอกสารฉบับเต็ม1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons