Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7706
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorฉัตรชัย ลอยฤทธิวุฒิไกร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสรชัย พิศาลบุตร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสมชาย หิรัญกิตติ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorรัชนา กิตติบุญญา, 2499--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-14T01:44:39Z-
dc.date.available2023-07-14T01:44:39Z-
dc.date.issued2546-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7706-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 4 ประการ คือ (1) ลักษณะส่วนบุคคลของการเป็นสมาชิกบัตรเครดิต ซิตี้แบงก์วีซ่าและบัตรอเมริกันเอ็กซ์เพรส (2) พฤติกรรมการถือบัตรและการใช้จ่ายผ่านบัตรทั้งสองชนิด (3) ระดับ ความดิดเห็นที่มีต่อการตัดสินใจเป็นสมาชิกและต่ออายุสมาชิกระหว่างบัตรทั้งสอง (4) ปัญหาในการใช้บัตร และ ข้อเสนอแนะต่อการส่งเสริมการขายบัตรทั้งสองชนิด กลุ่มตัวอย่าง เป็นสมาชิกบัตรเครดิตซิตี้แบงก์วีซ่าและบัตรอเมริกันเอ็กซ์เพรส อาศัยอยู่ใน กรุงเทพมหานคร ทั้งหมด 400 ราย แบ่งอัตราส่วน 1:1 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม แสดงความดิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อการตัดสินใจเป็นสมาชิกอายุสมาชิกโดยต่อปัจจัยด้านสถาบันผู้ออกบัตร ด้านรูปลักษณ์และคุณสมบัติ ด้านสิทธิประโยชน์ และด้านการบริการของสถาบันผู้ออกบัตรเครดิตและบทบาท ของตัวแทน สถิติที่ใช้ในการวิเคระห์ข้อมูล คือสถิติเชิงพรรณา ในรูปร้อยละ การหาค่าเฉลี่ย สถิติเชิงอนุมาน การหาค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test และ F-test โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS for Windows ผลการวิจัยพบว่า (1) สมาชิกผู้ใช้บัตรเครดิตชิตี้แบงก์วีซ่า ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายู 31-40 ปี จบปริญญาตรี โสด เป็นพนักงานบริษัทเอกชน ตำแหน่งพนักงานระดับปฏิบัติงาน และมีรายได้ต่อเดือน 15,000- 25,000 บาท สมาชิกผู้ใช้บัตรอเมริกันเอ็กซ์เพรส ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายู 31-40 ปี จบปริญญาตรีสมรสแลัว เป็นพนักงานบริษัทเอกชน ตำแหน่งผู้บริหารระดับกลาง และมีรายได้ต่อเดือน 25,001-35,000 บาท (2) ปัจจัยที่มี อิทธิพลมากที่สุดต่อการตัดสินใจเป็นสมาชิกบัตรทั้งสองเหมือนกันคือ สิทธิประโยชน์ที่ได้รับ เหตุผลสำคัญ คือ ผู้ออกบัตรเชิญชวนให้เป็นสมาชิกฟรีโดยยกเว้นค่าธรรมเนียม เป็นสมาชิกน้อยกว่าเท่ากับ 2 ปี ได้รับอนุมัติวงเงิน 2 เท่า ใช้จ่ายผ่านบัตรเกี่ยวกับเครื่องอุปโภคบริโภคเครื่องใช้ในบัานมากเป็นอันดับหนึ่งและวงเงินน้อยกว่า 5,000 บาท การชำระเงินค่าใช้จ่ายด้วยเงินสดหรือเช็คผ่านธนาคารพาณิชย์ เป็นสมาชิกมากกว่า 2 ปี แต่น้อยกว่า 5 ปี วงเงิน ไม่จำกัดทุกราย ใช้จ่ายผ่านบัตรเกี่ยวกับอาหารและเครื่องดื่ม มากเป็นอันคับหนึ่งและวงเงินที่ใช้จ่ายน้อยกว่า 5,000 บาท การชำระเงินค่าใช้จ่ายโดยหักบัญชีเงินฝากธนาคาร (3) ความดิดเห็นต่อการตัดสินใจเป็นสมาชิกและ ต่ออายุสมาชิกบัตรเครดิตซิตี้แบงก์วีซ่า มีผลในระดับมากต่อปัจจัยด้านการบริการของสถาบันผู้ออกบัตรและ บทบาทตัวแทน ส่วนบัตรอเมริกันเอ็กซ์เพรสปัจจัยด้านสิทธิประโยชน์มีผลในระดับมากที่สุค ในขณะที่ปัจจัย ภาพรวมของบัตรทั้งสองชนิดมีความดิดเห็นไม่แตกต่างกัน (4) ปัญหาที่สมาชิกบัตรทั้งสองชนิดพบมากที่สุด คือ ร้านค้าคิดค่าธรรมเนียม และข้อเสนอแนะที่สมาชิกทั้งสองบัตรต้องการให้มีมากที่สุดคือสถาบันผู้ออกบัตร ควรควบคุมร้านค้ามิให้คิดค่าธรรมเนียมจากสมาชิกผู้ใช้บัตรth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectบัตรเครดิตth_TH
dc.titleการเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อการตัดสินใจเป็นสมาชิกและต่ออายุสมาชิกระหว่างบัตรเครดิตซิติ้แบงก์วีซ่าและบัตรอเมริกันเอ็กซ์เพรส ในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativecomparision of consumer's opinions towards decisions in applying and renewal for credit card citibank visa and american express in Bangkokth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study (1) the personal characterishics of credit card members of Citibank Visa and the American Express cards (2) the behavior of card holders and their spending through both cards, (3) consumers opinions at various levels towards decision making in applying for and extending membership of Citibank Visa credit cards and American Express cards and (4) the problem of using credit cards and suggestions for sales promotions of Citibank Visa credit cards and American Express cards. The sample groups were credit card members of Citibank Visa and American Express living in the Bangkok Metropolitan area. The total 400 members were divided by cards in ratio 1:1. Questionnaires were used to ask disout decision making in applying and renewal of membership, the respective institution, characteristics, benefits, institutional credit card issuers* service and the role of representatives. The statistics used in information analysis were descriptive statistics, in percentages, averages, deviation standard, t-test and F-test deviation value through SPSS for Windows. The research had the following results: (1) Citibank Visa card holders were mostly males aged 31-40 with bachelors degree, single and working in the private sector with monthly income of 15,000-25,000 baht. The American Express card holders were mostly males, aged 31-40 with bachelor’s degree, married and middle level managers in the private sector with the monthly income between 25,000 and 35,000 baht, (2) the most important is factor towards decision making in applying for Citibank Visa and the American Express cards was fringe benefits including offers of joining and annual fee waiver. Citibank Visa, membership was for less than 2 years. The approved credit was double that of card holders salaries spending was most for card household necessities. With amounts less than 5,000 b.iht and repayment by cash or cheque through the bank. Meanwhile the American Express membership was more than 2 years but less than 5 years. The approved credit was unlimited. Card holders spend the most on food and beverages, with amounts less Baht 5,000 bath and repayments made in directly debit from a bank account. (3) The opinions in decision making in applying and renewal of Citibank Visa cards concerned the institutional credit card issuers sendees and the role of high-level representatives. But the American Express card is I he fringe benefit at the highest level. There was no statistical significant difference in all factors of both card holders towards the decision making in applying and renewal. (4) The problems of using both cards was that traders charge an extra feet card holders. The suggestion was the institutional credit card issuers must control traders not to charge card holders feesen_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
79786.pdfเอกสารฉบับเต็ม14.11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons