Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจีระ ประทีป, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสุพิชญ์ชญา ผลชี, 2521-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2023-07-27T02:57:21Z-
dc.date.available2023-07-27T02:57:21Z-
dc.date.issued2554-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8268-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ประเมินผลการดำเนินงานขององค์การบริหารส่วนตำบล หนองตางู 4 ด้าน คือ ด้านการเงิน ด้านกระบวนการภายใน ด้านประชาชนผู้รับบริการและด้านการเรียนรู้และการ พัฒนา (2) ศึกษาปัญหาการดำเนินงานและเสนอแนะแนวทางในการแก้ไขปัญหาการดำเนินงานขององค์การ บริหารส่วนตำบลหนองตางู รูปแบบการวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณประชากรคือ พนักงานเจ้าหน้าที่ใน อบต. หนองตางู จำนวน 51 คน และประชากรที่มีสิทธิเลือกตั้ง จำนวน 6,264 คน กลุ่มตัวอย่างที่เป็นประชาชน ผู้มีสิทธิเลือกตั้ง จำนวน 400 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรทาโร่ยามาเน่ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์แบบสอบถามและแบบประเมินผลการปฏิบัติงานการวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาและสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า (1) ด้านการเงิน งบประมาณรายรับ-รายจ่ายของการดำเนินงานในปีงบประมาณ 2554 และ 2555 มียอดรายรับเท่ากับรายจ่ายเพราะทาง อบต.หนองตางู มีนโยบายจัดสรร รายรับและรายจ่ายให้ เท่ากัน ด้านกระบวนการภายในได้คะแนนการประเมินผลร้อยละ 92.00 อยู่ในระดับดีด้านประชาชนผู้รับบริการ ประชาชนมีความพึงพอใจในการดำเนินงานของ อบต. มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.45 อยู่ในระดับน้อย ด้านการเรียนรู้และการพัฒนาองค์การ ได้คะแนนประเมินผล 35 คะแนน จากคะแนนเต็ม 35 คะแนน แสดงว่ามีการพัฒนาบุคลากร เพิ่มความรู้และทักษะในการปฏิบัติหน้าที่ในระดับดี (2) ปัญหาในการดำเนินงาน ด้านการเงินงบประมาณ ปี 2554 และ 2555 มียอดรายรับเท่ากับรายจ่าย ทำให้ไม่มีเงินสำรองเหลือไว้ใช้จ่ายในเวลาฉุกเฉิน ด้านกระบวนการภายใน องค์การ ต้องปรับปรุงในเรื่องการจัดเก็บรายได้ ด้านประชาชนผู้รับบริการ ขาดความทันสมัยของเครื่องมือ การแก้ไขปัญหาให้กับประชาชนมีความล่าช้าและขาดความมั่นคงของอาคารสำนักงาน ด้านการเรียนรู้และการพัฒนา องค์การอยู่ในระดับดี (3) ข้อเสนอแนะแนวทางการแก้ปัญหาในการดำเนินงาน ด้านการเงิน ควรมีการควบคุม ค่าใช้จ่ายไม่ให้สูงเกินไปกว่ารายรับ เพื่อที่จะได้เก็บเงินสำรองไว้ใช้จ่ายในเวลาฉุกเฉิน ด้านกระบวนการภายในองค์การ ต้องมีการปรับปรุงในเรื่องการจัดเก็บรายได้ให้ดีขึ้น เช่น ต้องมีการจัดทำระบบแผนที่ภาษีและทะเบียน ทรัพย์สิน และทำแผนที่ภาษีไปใช้ ประกอบการประเมินภาษีด้วย เพื่อที่จะได้มีเงินเพียงพอที่จะนำมาพัฒนา ท้องถิ่น ด้านประชาชนผู้รับบริการเจ้าหน้าที่ อบต. ต้องให้ความสนใจในการให้บริการแก่ประชาชน ได้แก่ ควรดำเนินการทำงานด้วยความรวดเร็ว มีการสร้างหรือหาเครื่องมือในการให้บริการมีความทันสมัยขึ้นควรมีการดูแล ซ่อมแซมความมั่นคงของตัวอาคารตลอดเวลา ด้านการเรียนรู้และการพัฒนาองค์การ ผู้บริหาร อบต. ควรส่งเสริมด้านสวัสดิการการ ฝึกอบรม ตลอดจนฝึกทักษะในการใช้เครื่องมือต่าง ๆ ให้ทันสมัยกับผู้ปฏิบัติงานth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารรัฐกิจ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectองค์การบริหารส่วนตำบล--การประเมินth_TH
dc.subjectองค์การบริหารส่วนตำบล--การบริหาร.--ไทย--นครสวรรค์th_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารรัฐกิจth_TH
dc.titleการประเมินผลการดำเนินงานขององค์การบริหารส่วนตำบลหนองตางู อำเภอบรรพตพิสัย จังหวัดนครสวรรค์th_TH
dc.title.alternativeAn evaluation of nong Ta Ngu Sub-district Administrative Organization, Banpotpisai district, Nakhonsawan provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe research aimed to: (1) evaluate the performance of Nong Ta Ngu Subdistrict Administrative Organization (Nong Ta Ngu SAO) in four aspects: financial, internal process; recipients of public service, and organizational learning and development, (2) study the performance obstacles and recommend the solutions of the problems found. This study was both quality and quantity research. Population comprised 51 officers of Nong Ta Ngu SAO and 6,264 eligible voters in sub-district of Nong Ta Ngu. Samples were 400 eligible voters derived from Yamane's formula. Instrument used were interview, questionnaire, and performance appraisal forms. Content analysis was employed together with statistical tools including frequency, percentage, mean, and standard deviation. The study revealed the followings (1) firstly, financial performance budget of revenues-expenses of operations were equal in fiscal 2011 and 2012, due to organization policy of equal revenues-expenses; secondly, internal process performance was graded at 92.00 percent or at high level, thirdly, on service recipients satisfaction; the recipients ‘ satisfaction was at low level; lastly, on organizational learning and development, the organization was graded at of 35 points from total points of 35, which meant that Nong Ta Ngu SAO had good level of official development particularly on working knowledge and skill (2) on performance obstacles: firstly, on financial performance; budget of revenues-expenses of operations were equal in fiscal 2011 and 2012: the organization did not have reserve money for emergency expense, secondly, on internal process ; the improvement in revenue collection was needed, thirdly, on service recipients satisfaction; there was lack of modern equipment, people’s problems were solved slowly, lack of building stability, lastly, organizational learning and development was at good level. (3) recommendations for problems above were as followings: firstly, on financial performance; Nong Ta Ngu SAO should be assured the expense not exceed the revenues so to have reserve money ready for emergency situation, secondly, on internal process; the improvement in revenue collection was needed particularly the arrangement of tax mapping and property registration: tax mapping should be employed in tax evaluation, which would lead to better tax collection, and more money for local development; thirdly, on service recipients satisfaction; officers should pay more attention in serving the public, the service should be performed promptly; modern equipment should be installed for modern service delivery, building should be renovated and maintenance should be taken care of at all time, finally, on organizational learning and development, the management should provide personnel with appropriate welfare, together with training in necessary skills to be able to handle modern office equipment effectivelyen_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_128336.pdfเอกสารฉบับเต็ม13.67 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons