Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิรนาท แสนสา, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorรัตน์ มลิลา, 2517-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-08-08T02:57:30Z-
dc.date.available2023-08-08T02:57:30Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8577en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสบการณ์การเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลงชีวิต ด้วยการสร้างงานศิลปะและงานเขียนสารคดีของผู้ต้องขังเรือนจำกลางบางขวาง การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพตามแนวคิดปรากฏการณ์วิทยาเชิงตีความ ผู้ให้ข้อมูลคือผู้ต้องขังเรือนจำกลางบางขวางที่เข้าร่วมกิจกรรมการเรียนศิลปะ และการเขียนสารคดีใน เรือนจำกลางบางขวาง จำนวน 10 ราย ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจงตามเกณฑ์ที่กำหนด เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสัมภาษณ์เชิงลึก และแบบสังเกต วิเคราะห์ ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาและสร้างข้อสรุปแบบอุปนัยเพื่อตอบวัตถุประสงค์การวิจัย ผลการวิจัยปรากฏว่า ประสบการณ์การเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลงชีวิตด้วยการสร้าง งานศิลปะและงานเขียนสารคดีของผู้ต้องขังเรือนจำกลางบางขวาง ประกอบด้วย 3 ประเด็นหลัก ได้แก่ (1) โลกและชีวิตของฉัน ประกอบด้วย 3 ประเด็นย่อยคือ ก่อนจะเป็นอาชญากร ชีวิตที่ต้องเผชิญความทุกข์ และมุมมองชีวิตเมื่อกลายเป็นผู้ต้องขังอัตราโทษสูง (2) การเรียนรู้จากการสร้างงานศิลปะและงานเขียนสารคดี ประกอบด้วย 10 ประเด็นย่อยคือ การได้ทบทวนตัวเอง การมีพื้นที่อิสระทางความคิด การรู้จักเรียบเรียงความคิด การเข้าใจธรรมชาติของสี่งต่างๆ ตามที่เป็นจริง การรู้จักอดทนรอคอยและใจเย็น การเข้าใจความแตกต่างของบุคคลและสรรพสิ่ง การรับรู้และแบ่งปัน ในความทุกข์ของผู้อื่น การมองสรรพสิ่งในภาพรวมไม่ใช้ตนเองเป็นศูนย์กลาง การได้เรียนรู้บทเรียนชีวิตที่ผิดพลาดของตนเองและผู้อื่น และการเกิดสมาธิจดจ่ออยู่กับการสร้างสรรค์ผลงาน และ (3) ตัวตนใหม่ในโลกใบเดิม ประกอบด้วย 2 ประเด็นย่อยคือ ความทุกข์ที่ได้รับการคลี่คลาย และความคิดใหม่และเป้าหมายใหม่ของชีวิตth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยา --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectนักโทษ--การศึกษาth_TH
dc.titleประสบการณ์การเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลงชีวิตด้วยการสร้างงานศิลปะและงานเขียนสารคดีของผู้ต้องขังเรือนจำกลางบางขวางth_TH
dc.title.alternativeLearning experiences for life changing with the creation of arts and documentary works of Prisoners in Bang Kwang Central Prisonen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study learning experience for life changing with the creation of arts anddocumentary works of prisoners in Bang Kwang Central Prison This was qualitative researchvia interpretative phenomenology interpretative notion. Informants were 10 Prisoners who participated in activities of arts anddocumentary works in Bang kwang central prison, obtained from purposive sampling according to assigned criteria. Instruments used for data collection were in-depth interview form and observation form. Data was analyzed by content analysis. Inductive conclusion was used to answer the research objective. who got height sentient punishment. Research data were obtained via in-depth interviews and complete participant observation. The obtained interview data were analyzed with content analysis. The research results revealed thatlearning experience for life changing with the creation of arts anddocumentary works of prisoners in Bang Kwang Central Prisoncomposed of 3 main issues. Main issue 1: word and my life; composed of 3 sub-issueswhich were(1) before being criminal, (2) life confronted suffering, and (3) view of life after becomea highrate of penaltyperson in confinement. Main issue 2:learning experience for life changing with the creation of arts anddocumentary works composed of 10 sub-issueswhich were(1)selfreconsideration, (2) independent thinking, (3) organize thinking, (4) understanding nature of things as reality, (5) be patient, await, and keep cool, (6) understanding difference of people and things, (7) recognize and share others’ sufferings, (8) look at everything as overall image, not selfcentered, (9) learning mistaken, lesson learned form self and others’ life, and (10) concentration on creation of art works.maim issue 3:new concrete self inan old word composed of2 sub-issues which were (1) sufferings were eased up, and (2) new thougtts and new goal of life.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext_151889.pdfเอกสารฉบับเต็ม7.71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons