Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8857
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | บุญศรี พรหมมาพันธุ์ | th_TH |
dc.contributor.author | มยุรี พินจงสกุลดิษฐ, 2524- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-08-15T06:20:17Z | - |
dc.date.available | 2023-08-15T06:20:17Z | - |
dc.date.issued | 2560 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8857 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ประเมินปัจจัยเบื้องต้นของหลักสูตรสถานศึกษา (2) ประเมินกระบวนการดำเนินงานของหลักสูตรสถานศึกษา และ (3) ประเมินผลผลิตของหลักสูตรสถานศึกษา กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ระดับประถมศึกษา โรงเรียนชุมชนวัดจันทน์กะพ้อ จังหวัดปทุมธานี ผู้ให้ข้อมูลหลัก ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน จำนวน 1 คน ครูผู้สอนกลุ่มสาระการเรียนรู้ ภาษาไทยระดับประถมศึกษา จำนวน 6 คน และนักเรียนระดับประถมศึกษา จำนวน 114 คน รวม ทั้งสิ้นจำนวน 121 คน เครื่องมือวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม และแบบบันทึกข้อมูล ทำการวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ด้านปัจจัยเบื้องต้นโดยภาพรวมมีความเหมาะสมระดับมาก ได้แก่ โครงสร้างหลักสูตร เนื้อหารายวิชา บุคลากร อาคารสถานที่ สื่ออุปกรณ์การการสอนและ แหล่งเรียนรู้ และงบประมาณ (2) ด้านกระบวนการดำเนินงานโดยภาพรวมมีความเหมาะสมระดับมาก ได้แก่ การบริหารหลักสูตร การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผล และ (3) ด้าน ผลผลิต โดยภาพรวมมีความเหมาะสมระดับมาก ได้แก่ ผลสัมถุทธิ์ทางการเรียน คุณลักษณะอันพึง ประสงค์และ ความสามารถในการอ่าน คิดวิเคราะห์และเขียน ซึ่งผลการประเมินเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการวัดและประเมินผลการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | การประเมินหลักสูตร | th_TH |
dc.subject | ภาษาไทย--หลักสูตร | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--การวัดและประเมินผลการศึกษา | th_TH |
dc.title | การประเมินหลักสูตรสถานศึกษากลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ระดับประถมศึกษา โรงเรียนชุมชนวัดจันทร์กะพ้อ จังหวัดปทุมธานี | th_TH |
dc.title.alternative | Evaluation of school – based curriculum in Thai language learning area at the primary level of Chumchon Wat Chankapho School in Pathum Thani Province | th_TH |
dc.type | Thesis | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were ( 1) to evaluate the input of schoolbased curriculum; ( 2) to evaluate the process of school-based curriculum; and ( 3) to evaluate the output of school-based curriculum in Thai Language Learning Area at the Primary Level of Chumchon Wat Chankapho School in Pathum Thani Province. The key research informants totaling 121 persons consisted of 1 administrator, 6 teachers and 114 students. The research instruments were a questionnaire and a data recording form. Data were analyzed using the percentage, mean, standard deviation and content analysis. The results showed that (1) regarding the input evaluation, it was found that the input as a whole including the curriculum structure, course contents, personnel, buildings, instructional media, teaching aids and learning sources, and budget was appropriate at the high level; (2) regarding the process evaluation, it was found that the process as a whole including the curriculum management, organization of learning activities, and measurement and evaluation was appropriate at the high level; and (3) regarding the output evaluation, it was found that the output as a whole including the learning achievement, desirable characteristics, and ability of reading, analytical thinking and writing was appropriate at the high level. Thus, the evaluation results met the pre-determined criteria. | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fulltext_159434.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 18.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License