Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9114
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorบำเพ็ญ เขียวหวาน, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสินีนุช ครุฑเมือง แสนเสริม, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorพัชรินทร์ ธนกุลเศรษฐ์, 2528--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-08-25T07:49:57Z-
dc.date.available2023-08-25T07:49:57Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9114-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร)) -- มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2564th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา 1) บริบทของศูนย์เรียนรู้การบริหารจัดการสินค้าเกษตรตลาดเกษตรกร 2) ความรู้ แหล่งความรู้ ความคิดเห็นและความต้องการในการพัฒนาศูนย์เรียนรู้ฯ ของเกษตรกร 3) การมีส่วนร่วมและความพึงพอใจในการพัฒนาศูนย์เรียนรู้ฯ ของเกษตรกร 4) ความพึงพอใจ ปัญหาและข้อเสนอแนะของผู้ใช้บริการศูนย์เรียนรู้ฯ 5) ปัญหา สภาพแวดล้อมภายใน ภายนอก ข้อเสนอแนะแนวทางในการพัฒนาศูนย์เรียนรู้ฯ ของเกษตรกร ผลการวิจัยพบว่า 1) ศูนย์เรียนรู้การบริหารจัดการสินค้าเกษตร ตลาดเกษตรกรจังหวัดกาญจนบุรีเป็นสถานที่ให้เกษตรกรมาจำหน่ายสินค้า และเป็นแหล่งเรียนรู้ด้านการตลาด 2) ความรู้โดยภาพรวมเกษตรกรตอบได้ถูกต้องเฉลี่ย 11.33 ข้อ จาก 15 ข้อ แหล่งความรู้โดยภาพรวมอยูในระดับปานกลาง โดยได้รับจากสื่อออนไลน์มากที่สุด ความคิดเห็นโดยภาพรวมอยูในระดับมาก โดยด้านสถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวกของศูนย์เรียนรู้ฯ มากที่สุด รองลงมา คือ มาตรฐานสินค้าเกษตร ความต้องการของเกษตรกรโดยภาพรวมอยูในระดับมาก โดยด้านสินค้ามากที่สุด รองลงมา คือ ด้านสถานที่ตั้งศูนย์เรียนรู้ฯ 3) การมีส่วนร่วมโดยภาพรวมอยูในระดับปานกลางโดยประเด็นเรื่อง การมีส่วนร่วมในการรับผลประโยชน์จากการดำเนินงานของศูนย์เรียนรู้ฯ มากที่สุดความพึงพอใจโดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง โดยเฉพาะด้านสินค้ามากที่สุด 4) ความพึงพอใจของผู้ใช้บริการโดยภาพรวมอยูในระดับมาก พึงพอใจด้านสินค้ามากที่สุด ปัญหาของผู้ใช้บริการโดยภาพรวมอยู่ ในระดับน้อยที่สุดพบวาปัญหาด้านการส่งเสริมการขาย และการประชาสัมพันธ์มากที่สุด ข้อเสนอแนะควรจัดให้มีการประชาสัมพันธ์ผ่านช่องทางต่าง ๆ ให้มากยิ่งขึ้น 5) ปัญหาของเกษตรกรโดยภาพรวมอยูในระดับปานกลาง พบว่าด้านกฎระเบียบสมาชิกไม่ปฏิบัติตามกฎระเบียบของศูนย์เรียนรู้ฯ มากกว่าข้ออื่น ๆ ข้อเสนอแนะ คือ คณะกรรมการควรมีความเข้มงวดในการบังคับใช้กฎระเบียบกบสมาชิกเพื่อให้การปฏิบัติตามกฎระเบียบเป็นไปด้วยความเรียบร้อย จุดแข็ง ของศูนย์เรียนรู้ฯ คือ เกษตรกรมีจิตบริการ สถานที่สะอาด จุดอ่อน คือ เกษตรกรขาดความช านาญในการใช้เทคโนโลยีผลิตสินค้า และอุปสรรค คือ ลูกค้าขาดความเชื่อมันในคุณภาพสินค้า โดยมีแนวทางการพัฒนาศูนย์เรียนรู้ฯ ได้แก่ ส่งเสริมและสนับสนุนให้เกษตรกรผลิตสินค้าที่มีคุณภาพ ปลอดภัย เพิ่มมูลค่าสินค้าให้สูงขึ้นth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectศูนย์การเรียนรู้th_TH
dc.subjectสินค้าเกษตร--การจัดการth_TH
dc.titleแนวทางการพัฒนาศูนย์เรียนรู้การบริหารจัดการสินค้าเกษตร ตลาดเกษตรกรจังหวัดกาญจนบุรีth_TH
dc.title.alternativeGuidelines for development of agricultural product management learning centers at farmers market in Kanchanaburi Provincesen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe results of the research were to study 1) the context of the agricultural product management learning centers in agricultural at farmers market 2) knowledge ,knowledge resource, opinions, and needs in the development of the learning centers of farmers 3) participation and satisfaction in the development of the learning centers of farmers 4) satisfaction, problems, and suggestions of learning centers users 5) problems, internal environment, external environment, and guidelines in the development of the learning centers of farmers. The population of this research consisted of 3 groups: 42 farmers who were members of agricultural product management learning centers in Kanchanaburi farmers market in 2021; 2) Users of the learning centers. The sample size of 93 users was determined by using W.G.Cochran method and simple random sampling method; 3) Related officers. The sample size of 5 people was determined by using purposive sampling. Data were collected through conducting interview and were analyzed by using statistics such as frequency, percentage, minimum value, maximum value, mean, standard deviation, ranking, and internal and external environment analysis. The results of the research showed that 1) the agricultural product management learning centers of Kanchanaburi province farmers market was a place where farmers came to sell their products and a place of marketing learning source. 2) Regarding the overall knowledge, farmers were able to correctly answered 11.33 out of 15 questions on average. The knowledge resources, overall, were at the moderate level with the highest level in online medias. The opinions overall, were at the high level with location and facilities of the learning centers being at the highest level. Second to that was agricultural product standard. The needs of farmers, overall, were at the high level with the highest level in products. Second to that was the location of the learning centers. 3 ) The participation, overall, was at the moderate level. The aspect of participation in benefit claiming from the operation of the learning centers was at the highest level. The satisfaction, overall, was at the moderate level especially on the product the most. 4) Satisfaction of the users, overall, was at the high level. They were satisfied with the products at the highest level. The problems of the users, overall, were at the lowest level. It revealed that the most problematic issues were on selling extension and public relations. Suggestions included that there should be the promotion through more channels. 5 ) Problems of farmers, overall, were at the moderate level. It found out that on the aspect of rules and regulations, members did not practice according to rules and regulations of the learning centers more than any other aspects. Suggestion would be for the committees to be stricter in implementing the rules and regulations on members so that the practice would go smoothly. The strengths of the learning centers were that farmers had service mind and clean location. The weakness would be that farmers lack of expertise in using technology in the production. The threat would be customer lack of confidence in product quality. The development guidelines for the learning centers were such as the extension and support for farmers in producing quality, safe, and value-added products.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168410.pdfเอกสารฉบับเต็ม26.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons