Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9506
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | จีระ ประทีป | th_TH |
dc.contributor.author | โกวิทย์ ฤทธิวงศ์ | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T06:50:26Z | - |
dc.date.available | 2023-09-14T06:50:26Z | - |
dc.date.issued | 2556 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9506 | en_US |
dc.description.abstract | การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ประเมินผลการดำเนินงานของเทศบาลเมืองคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา ในด้านการเงิน ด้านกระบวนการภายใน ด้านประชาชนผู้รับบริการ และด้านการเรียนรู้และการพัฒนา (2) ศึกษาปัญหาในการดำเนินงานของเทศบาลเมืองคลองแห อำเภอหาดใหญ่จังหวัดสงขลา และ (3) เสนอแนะแนวทางในการแก้ไขปัญหาการดำเนินงานของเทศบาลเมืองคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลารูปแบบการศึกษาครั้งนี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ และเชิงปริมาณ ประชากร คือ คณะผู้บริหารและพนักงานเทศบาลเมืองคลองแห จำนวน 145 คน และประชากรที่มีสิทธิเลือกตั้ง จำนวน 24,477 คน กลุ่มตัวอย่างที่เป็นประชาชนผู้มีสิทธิเลือกตั้ง จำนวน 394 คน กำหนดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรทาโร่ ยามาเน่ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์ แบบสอบถาม และแบบประเมินผลการปฏิบัติงาน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาและสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการศึกษาพบว่า (1) ด้านการเงิน งบประมาณรายรับ-รายจ่าย ของการดำเนินงานในปีงบประมาณ2554 ถึงปีงบประมาณ 2556 เทศบาลเมืองคลองแหสามารถจัดเก็บรายได้เพิ่มขึ้นทุกปี ด้านกระบวนการภายในได้คะแนนการประเมินผลร้อยละ 76.47 อยู่ในระดับดี ด้านประชาชนผู้รับบริการ ประชาชนมีความพึงพอใจในการดำเนินงานของเทศบาล มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.98 อยู่ในระดับปานกลาง ด้านการเรียนรู้และพัฒนาองค์การได้คะแนนประเมินร้อยละ 60 อยู่ในระดับดี (2) ปัญหาในการดำเนินการ ด้านการเงิน รายได้ที่จัดเก็บเองไม่เพียงพอกับความต้องการของเทศบาลในการพัฒนาท้องถิ่น ด้านกระบวนการภายใน ต้องปรับปรุงระบบการประเมินผลปฏิบัติราชการ ด้านประชาชนผู้รับบริการ การแก้ไขปัญหาให้ประชาชนมีความล่าช้าและพื้นที่ให้บริการไม่เพียงพอ ด้านการเรียนรู้และการพัฒนา ผู้บริหารยังไม่ให้ความสำคัญกับการพัฒนาบุคลากรในองค์การ (3) ข้อเสนอแนะแนวทางการแก้ไขปัญหาในการดำเนินงาน ด้านการเงิน ควรปรับปรุงระบบการจัดเก็บภาษีและทะเบียนทรัพย์สินด้านกระบวนการภายใน แต่งตั้งคณะกรรมการประเมินผลการปฏิบัติงานโดยมีบุคคลภายนอกร่วมเป็นกรรมการด้านประชาชนผู้รับบริการ ลดขั้นตอนการปฏิบัติงาน และขยายพื้นที่สำนักงานให้เพียงพอเพื่อรองรับการบริการด้านการเรียนรู้และพัฒนา ฝ่ายบริหารควรส่งเสริมการฝึกอบรม เพื่อเพิ่มทักษะในการปฏิบัติงานให้แก่พนักงานทุกระดับอย่างทั่วถึง และนำเทคโนโลยีสารสนเทศมาใช้ในการบริหารจัดการเทศบาล | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารรัฐกิจ--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | เทศบาลเมืองคลองแหหาดใหญ่--การบริหาร--การประเมิน | th_TH |
dc.subject | การประเมินผลงาน | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--บริหารรัฐกิจ | th_TH |
dc.title | การประเมินผลการดำเนินงานของเทศบาลเมืองคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังกวัดสงขลา | th_TH |
dc.title.alternative | Evaluation of Klonghae Town Municipality, Hatyai District, Songkhla Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this study were to: (1) evaluate the performance of Klonghae Town Municipality, Hatyai District, Songkhla Province in four aspects :financial, internal process, recipients of public service, and organization learning and development (2) study performance obstacles of Klonghae Town Municipality, Hatyai District, Songkhla Province (3) recommend appropriate approaches to solve operational problems of Klonghae Town Municipality, Hatyai District, Songkhla Province. This study was both quality and quantity research. Population comprised 145 officers of Klonghae Town Municipality and 24,477 eligible voters of Klonghae Town Municipality .Samples of 394 eligible voters were derived from Yamane’s formula. Instrument used were interview, questionnaire and performance appraisal forms. Content analysis was employed together with statistical tools including frequency, percentage, mean, and standard deviation. The research findings indicated that: (1) firstly, on financial performance; revenue-expense budget of operations in fiscal year 2554 to fiscal year 2556, Klonghae Town Municipality could collect more revenue every single year, secondly, on internal process, 76.47 percent of the evaluation score was at good level; thirdly. on service recipients satisfaction; mean of 2.98 was at moderate level, lastly, on organization learning and development, assessment score of 60 percent was considered good level (2) on performance obstacles: firstly, on financial performance; revenue collected was not enough for local development as needed by the municipality, secondly, on internal process; performance appraisal should be improved, thirdly, on service recipients satisfaction; people's problems were slowly solved, and public service space was inadequate, lastly, on organization learning and development; the management did not realize the importance of human resource development (3) major recommendations were: firstly, on financial performance; tax collection and property registration should be improved, secondly, on internal process; the organization should appoint performance appraisal committee whose member should include outsider, thirdly, on service recipients satisfaction; steps in service process should be reduced, office space for public services should be expanded sufficient to deliver service, lastly, on organization learning and development; the management should provide training to all officers so to enhance their operational skills, and information technology should be equipped to municipality administration | en_US |
Appears in Collections: | Manage-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
142662.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 15.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License