Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13181
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | SAOWANEE CHAWAPEE | en |
dc.contributor | เสาวณีย์ ชาวาปี | th |
dc.contributor.advisor | Suwannee Yahakorn | en |
dc.contributor.advisor | สุวรรณี ยหะกร | th |
dc.contributor.other | Sukhothai Thammathirat Open University | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T08:25:14Z | - |
dc.date.available | 2025-01-24T08:25:14Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 17/7/2024 | |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13181 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this research were to 1) compare the Thai language reading ability of Grade 2 students after learning through the brain-based learning management together with educational games with the 70 percent criterion; and 2) compare the Thai language writing ability of Grade 2 students after learning through the brain-based learning management together with educational games with the 70 percent criterion.The research sample consisted of 10 Grade 2 students in an intact classroom of a school under Kalasin Primary Educational Service Area Office 1 during the second semester of the academic year2023, obtained by multi-stage sampling. The employed research tools were 1) ten learning management plans for the brain-based learning management together with educational games for 20 hours; 2) a scale to assess Thai language reading ability of Grade 2 students; and 3) a scale to assess Thai language writing ability of Grade 2 students. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and sign test.The research findings revealed that 1) the Thai language reading ability of Grade 2 students who had learned through the brain-based learning management together with educational games was significantly higher than the 70 percent criterion score at the .01 level of statistical significance; and 2) the Thai language writing ability of Grade 2 students who had learned through the brain-based learning management together with educational games was significantly higher than the 70 percent criterion score at the .01 level of statistical significance. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษากับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 2) เปรียบเทียบความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษากับเกณฑ์ ร้อยละ 70 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 ของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 1 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวนนักเรียน 10 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาจำนวน 10 แผน เวลาในการสอน 20 ชั่วโมง 2) แบบวัดความสามารถในการอ่านภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 และ3) แบบวัดความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบเครื่องหมาย ผลการวิจัย พบว่า 1) ความสามารถในการอ่านภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติระดับ .01 และ 2) ความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01 | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.rights | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.subject | การจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐาน เกมการศึกษา การอ่านภาษาไทย การเขียนภาษาไทย ประถมศึกษา | th |
dc.subject | Brain-based learning management | en |
dc.subject | Educational games | en |
dc.subject | Thai language reading ability | en |
dc.subject | Thai language writing ability | en |
dc.subject | Primary education | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.title | The Effects of Brain-Based Learning Management Together with Educational Games on Reading and Writing Abilities of Grade 2 Students in Schools under Kalasin Primary Educational Service Area Office 1 | en |
dc.title | ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาที่มีต่อความสามารถในการอ่านและความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 1 | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Suwannee Yahakorn | en |
dc.contributor.coadvisor | สุวรรณี ยหะกร | th |
dc.contributor.emailadvisor | [email protected] | |
dc.contributor.emailcoadvisor | [email protected] | |
dc.description.degreename | Master of Education in Curriculum and Instruction (M.Ed. (Curriculum and Instruction)) | en |
dc.description.degreename | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน)) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Master of Education (Curriculum and Instruction) | en |
dc.description.degreediscipline | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน) | th |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2642100222.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.