Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13181
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSAOWANEE CHAWAPEEen
dc.contributorเสาวณีย์ ชาวาปีth
dc.contributor.advisorSuwannee Yahakornen
dc.contributor.advisorสุวรรณี ยหะกรth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:25:14Z-
dc.date.available2025-01-24T08:25:14Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued17/7/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13181-
dc.description.abstractThe purposes of this research were to 1) compare the Thai language reading ability of Grade 2 students after learning through the brain-based learning management together with educational games with the 70 percent criterion; and 2) compare the Thai language writing ability of Grade 2 students after learning through the brain-based learning management together with educational games with the 70 percent criterion.The research sample consisted of 10 Grade 2 students in an intact classroom of a school under Kalasin Primary Educational Service Area Office 1 during the second semester of the academic year2023, obtained by multi-stage sampling.  The employed research tools were 1) ten learning management plans for the brain-based learning management together with educational games for 20 hours; 2) a scale to assess Thai language reading ability of Grade 2 students; and 3) a scale to assess Thai language writing ability of Grade 2 students.  Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and sign test.The research findings revealed that 1) the Thai language reading ability of Grade 2 students who had learned through the brain-based learning management together with educational games was significantly higher than the 70 percent criterion score at the .01 level of statistical significance; and 2) the Thai language writing ability of Grade 2 students who had learned through the brain-based learning management together with educational games was significantly higher than the 70 percent criterion score at the .01 level of statistical significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษากับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 2) เปรียบเทียบความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษากับเกณฑ์ ร้อยละ 70 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 ของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 1  จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวนนักเรียน 10 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่   1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาจำนวน 10 แผน เวลาในการสอน 20 ชั่วโมง 2) แบบวัดความสามารถในการอ่านภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2  และ3) แบบวัดความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบเครื่องหมาย  ผลการวิจัย พบว่า 1) ความสามารถในการอ่านภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2  ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติระดับ .01  และ 2) ความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐาน เกมการศึกษา การอ่านภาษาไทย การเขียนภาษาไทย ประถมศึกษาth
dc.subjectBrain-based learning managementen
dc.subjectEducational gamesen
dc.subjectThai language reading abilityen
dc.subjectThai language writing abilityen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Effects of Brain-Based Learning Management Together with Educational Games on Reading and Writing Abilities of Grade 2 Students in Schools under Kalasin Primary Educational Service Area Office 1en
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐานร่วมกับเกมการศึกษาที่มีต่อความสามารถในการอ่านและความสามารถในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2  ในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 1th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSuwannee Yahakornen
dc.contributor.coadvisorสุวรรณี ยหะกรth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Curriculum and Instruction (M.Ed. (Curriculum and Instruction))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Curriculum and Instruction)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2642100222.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.