Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13719
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPloypapas Wiriyathadasaken
dc.contributorพลอยปภัส วิริยะธาดาศักดิ์th
dc.contributor.advisorSineenuch Khrutmuang Sansermen
dc.contributor.advisorสินีนุช ครุฑเมือง แสนเสริมth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:58:10Z-
dc.date.available2025-01-24T08:58:10Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued21/5/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13719-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to 1) study the context, problem conditions, and extension needs for new media using. 2) study the basic personal, economic and social conditions, the use of media and new media and opinions about factors related to new media using. 3) study knowledge, attitudes, practices and factors related to knowledge, attitudes, and practices in new media using. 4) analyze and synthesize the components of the model of new media using and 5) develop and evaluate the model of new media using.This research is a mixed methods research. The population studied was 40,983 marine shrimp farmers in Thailand. The sample size was determined by using Taro Yamane's formula with an error of 0.06, resulting in 276 farmers. The sample was sampled according to the proportion of farmers in each region. Data were collected using an interview form. Model development and model evaluation, the sample group consisted of 12 experts and 40 farmers. Qualitative data were analyzed using content analysis. Quantitative data were analyzed by using descriptive statistics and multiple regression analysis.The results of the research revealed that 1) farmers were using technology, including Internet of Things technology, Database management system, Social media use and Applications for raising marine shrimp. But there were still problems in new media using in terms of sender, message, channel, and receivers. 2) Most of farmers were male, with an average age of 47.17 years, graduating with less than a bachelor's degree. They had an average of 12.02 years of experience in raising marine shrimp. Most of them were not members of farmer groups/institutions. They received news from farmer friends, training seminars, various activities, and Facebook media pages. 3) Farmers had a high level of knowledge and attitude. It was practiced at the highest level. The relevant factors including gender, age, educational level, membership in groups and institutions, using Facebook page media, using YouTube media, and using website media. 4) Components related to the use of new media, including appropriate sender, messages, channels, and receivers, help to make communication about shrimp culture farming effectiveness and consistent with the needs and interests of target farmers. 5) A model of new media using for extension and development of shrimp culture in Thailand, its components including sender, message, channels and receiver. An evaluation of the model in terms of suitability and feasibility and usefulness, it was found that the input factors and processes were at the highest level and productivity/results were at a high level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาบริบท สภาพปัญหาและความต้องการการส่งเสริมการใช้สื่อใหม่  2) ศึกษาสภาพพื้นฐานส่วนบุคคล เศรษฐกิจ สังคม การใช้สื่อและสื่อใหม่ และความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่เกี่ยวข้องในการใช้สื่อใหม่ 3) ศึกษาความรู้ ทัศนคติ การปฏิบัติ และปัจจัยที่สัมพันธ์กับความรู้ ทัศนคติ และการปฏิบัติในการใช้สื่อใหม่  4) วิเคราะห์และสังเคราะห์องค์ประกอบของโมเดลการใช้สื่อใหม่ และ 5) พัฒนาโมเดลและประเมินโมเดลการใช้สื่อใหม่                  การวิจัยเรื่องนี้เป็นการวิจัยแบบผสมวิธี ประชากรที่ศึกษา คือ เกษตรกรผู้เลี้ยงกุ้งทะเลของประเทศไทย 40,983 ราย กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรของ ทาโร ยามาเน่ ที่ค่าความคลาดเคลื่อน 0.06 ได้ 276 ราย  สุ่มตัวอย่างตามสัดส่วนเกษตรกรในแต่ละภาค เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์ การพัฒนาโมเดลและประเมินโมเดล กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้เชี่ยวชาญ 12 ราย และเกษตรกร 40 ราย วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา และ การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1) เกษตรกรมีการใช้เทคโนโลยี ได้แก่ เทคโนโลยีอินเทอร์เน็ตของสรรพสิ่ง ระบบการจัดการฐานข้อมูล การใช้โซเชียลมีเดีย และแอปพลิเคชันในการเลี้ยงกุ้งทะเล แต่ยังมีปัญหาในการใช้สื่อใหม่ในด้านผู้ส่งสาร เนื้อหา ช่องทาง และผู้รับสาร 2) เกษตรกรส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุเฉลี่ย 47.17 ปีจบการศึกษาต่ำกว่าระดับปริญญาตรี มีประสบการณ์ในการเลี้ยงกุ้งทะเลเฉลี่ย 12.02 ปี ส่วนใหญ่ไม่ได้เป็นสมาชิกกลุ่ม/สถาบันเกษตรกร ได้รับข่าวสารจากเพื่อนเกษตรกร การอบรมสัมมนา กิจกรรมต่างๆ และสื่อเพจเฟซบุ๊ก 3) เกษตรกรมีความรู้และทัศนคติในการใช้สื่อใหม่อยู่ในระดับมาก มีการปฏิบัติในระดับมากที่สุด โดยปัจจัยที่เกี่ยวข้อง ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษา การเป็นสมาชิกกลุ่มและสถาบัน การใช้สื่อเพจเฟซบุ๊ก การใช้สื่อยูทูบ การใช้สื่อเว็บไซต์ 4) องค์ประกอบที่เกี่ยวข้องกับการใช้สื่อใหม่ ได้แก่  ผู้ส่งสาร สาร ช่องทาง และผู้รับสาร ที่เหมาะสมช่วยให้การสื่อสารเกี่ยวกับการเลี้ยงกุ้งทะเลมีประสิทธิภาพและสอดคล้องกับความต้องการและความสนใจของเกษตรกรเป้าหมาย 5) โมเดลการใช้สื่อใหม่เพื่อการส่งเสริมและพัฒนาการเลี้ยงกุ้งทะเลของประเทศไทย มีองค์ประกอบได้แก่ ผู้ส่งสาร ข้อมูลข่าวสาร ช่องทางการสื่อสาร และผู้รับสาร และการประเมินโมเดลในด้านความเหมาะสมความเป็นไปได้ และความเป็นประโยชน์  พบว่า ด้านปัจจัยนำเข้า และกระบวนการ อยู่ในระดับมากที่สุด และด้านผลผลิต/ผลลัพธ์อยู่ในระดับมากth
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectโมเดลเพื่อการส่งเสริมและพัฒนา การใช้สื่อใหม่ เกษตรกรผู้เลี้ยงกุ้งทะเลth
dc.subjectmodel for extension and developmenten
dc.subjectnew media usingen
dc.subjectshrimp culture farmersen
dc.subjectshrimp cultureen
dc.subject.classificationAgricultural and Biological Sciencesen
dc.subject.classificationAgriculture,forestry and fishingen
dc.titleModel of New Media Using for Extension and Development of Shrimp Culture in Thailanden
dc.titleโมเดลการใช้สื่อใหม่เพื่อการส่งเสริมและพัฒนาการเลี้ยงกุ้งทะเลของประเทศไทยth
dc.typeDissertationen
dc.typeดุษฎีนิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSineenuch Khrutmuang Sansermen
dc.contributor.coadvisorสินีนุช ครุฑเมือง แสนเสริมth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameDoctor of Philosophy Agricultural Extension and Development (Ph.D. (Agricultural Extension and Development))en
dc.description.degreenameปรัชญาดุษฎีบัณฑิต วิชาเอกส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร (ปร.ด. (ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร))th
dc.description.degreelevelDoctoral Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาเอกth
dc.description.degreedisciplineDoctor of Philosophy (Crop Production Management and Development)en
dc.description.degreedisciplineปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (การจัดการการผลิตพืชและการพัฒนา)th
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4609000072.pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.