Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10009
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพนมพัทธ์ สมิตานนท์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorแสงอรุณ เรืองอร่าม, 2528--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2023-10-25T03:13:49Z-
dc.date.available2023-10-25T03:13:49Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10009-
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ความคิดเห็นเกี่ยวกับความเหมาะสมของการพัฒนา บุคลากรกรมส่งเสริมการเกษตรโดยการฟิกอบรมรูปแบบออนไลน์ (2) ปัญหาและข้อเสนอแนะในการพัฒนา บุคลากรกรมส่งเสริมการเกษตรโดยการฟิกอบรมรูปแบบออนไลน์ ผลการศึกษา พบว่า (1) บุคลากรเห็นว่าการพัฒนาบุคลากรกรมส่งเสริมการเกษตรโดยการฟิกอบรม รูปแบบออนไลน์ มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด โดยด้านการวัดและประเมินผลมีความเหมาะสม อยู่ในอันดับสูงสุด (2) การพัฒนาบุคลากรกรมส่งเสริมการเกษตรโดยการฟิกอบรมรูปแบบออนไลน์ในภาพรวมที่ พบป้ญหามากที่สุด ได้แก่ ปัญหาด้านระบบบริหารการฟิกอบรม โดยเฉพาะรูปแบบกิจกรรมในการฟิกอบรม รูปแบบออนไลน์ที่ทำให้เกิดความเหนื่อยล้า และความเนื่อหน่าย รองลงมาเป็นด้านการนำเสนอเนื้อหาและเทคนิค การถ่ายทอดของวิทยากร เกี่ยวดับการนำความรู้ที่ไต้จากเนื้อหาวิชาไปใช้การปฏิบัติงาน ซึ่งยังขาดตัวอย่างหรือ กรณีศึกษาเพื่อการนำไปใช้ปฏิบัติงาน ส่วนปัญหาด้านการส่อสารและปฏิสัมพันธ์ทางการอบรมเกี่ยวกับผู้เรียน บุคลากรจำนวนมากยังไม่คุ้นเคยดับการใช้โปรแกรมซูมมีตตี้ง เป็นปัญหาที่พบถัดมา ซึ่งมีข้อเสนอแนะในการ แก้ไขปัญหาคือ การนำเสนอเนื้อหาและเทคนิคการถ่ายทอดของวิทยากรควรมีความตรงประเด็น มีความลูกต้องสมบูรณ์ มีการจัดการด้านเนื้อหาให้สอดคล้องดับเวลา และสามารถนำไปใช้ประโยชน์ได้จริง รวมถึงเทคนิคและ วิธีการถ่ายทอดของวิทยากรควรมีความน่าสนใจ มีกิจกรรมสอดแทรกตลอดการฟิกอบรมเพื่อลดความเบื่อหน่ายของผู้เรียน รวมถึงการให้คำแนะนำช่วยเหลือด้านการฟิกอบรมและการใช้งานโปรแกรมฯ ตลอดเวลา จะช่วยส่งเสริมให้การเรียนรู้ของบุคลากรมีประสิทธิภาพมากขึ้นด้วยth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectการพัฒนาบุคลากรth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารรัฐกิจth_TH
dc.titleการพัฒนาบุคลากรกรมส่งเสริมการเกษตรโดยการฝึกอบรมรูปแบบออนไลน์th_TH
dc.title.alternativeHuman resource development of Department of Agricultural Extension Officers by online trainingen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐประสาสนศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to : (1) study the opinion regarding suitability of personnel development of the Department of Agricultural Extension using online training and (2) study the problems and suggestions on the development of personnel of the Department of Agricultural Extension through online training. The research employed a mixed methods research. Population were 1,572 officers from the Department of Agricultural Extension who received online training in fiscal year 2021 from November 2020 - June 2021. Sample sizes for quantitative research were deteimined using Taro Yamane's formula with an acceptable error of 0.05, resulting in 319 sample trainees in this study. Simple random sampling was used in conjunction with the use of questionnaires to collect data. The collected data were analyzed using descriptive statistics such as frequency, percentage, minimum value, maximum value, mean, ranking, standard deviation, as well as content analysis. Furthermore, the objective sample selection method of the study was mainly chosen from a group of officers from the Department of Agricultural Extension who had undergone online training in the fiscal year 2021 from November 2020 to June 2021, 2 persons per area, a total of 1 4 interviewees. Qualitative data were then collected using a semi-structured interview form for the purpose of content analysis. The results of the research showed that (1) the officers perceived that the development of Department of Agricultural Extension personnel by online training was at the most appropriate level. The measurement and assessment component was at the highest level. (2) Overall, personnel development of the Department of Agricultural Extension through online training, the most common problems were problems encountered with the training management system, in particular, the form of online training activities that caused fatigue and boredom. The second problem found was in the presentation of the content and the techniques of the speakers on how to apply the knowledge gained from the course content in their practice, which still lacks examples or case studies that are useful for for applying to their work. The next problem encountered was communication and training interaction problems with learners. The results showed that many staff members were not familiar with using Zoom Meeting program. Suggestions for solving the problem are that the speaker's presentation and broadcasting techniques should be clear to the point, accurate, timely, and practical. It is suggested that the techniques and methods of the speakers' presentations should be interesting with activities included throughout the training to reduce learners' boredom, hl addition, guidance and assistance on training and program use should be provided at all times to enhance learning more effectively.en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext.pdfเอกสารฉบับเต็ม15.62 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons