Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10349
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสิริวรรณ ศรีพหลth_TH
dc.contributor.authorระพีพรรณ ดวงใจth_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-11-09T03:32:29Z-
dc.date.available2023-11-09T03:32:29Z-
dc.date.issued2550-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10349en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2550th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง หลักธรรมเพื่อพัฒนาเศรษฐกิจพอเพียง ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้วิธีการสอนแบบ อริยสัจสี่ (2) เปรียบเทียบทักษะการคิดแบบเห็นคุณโทษและทางออก ระหว่างก่อนเรียนและหลัง เรียน โดยใช้วิธีการสอนแบบอริยสัจสี่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปี การศึกษา 2550 โรงเรียนพิมายวิทยา จังหวัดนครราชสีมา จำนวน 50 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบ กลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ จำนวน 7 แผน รวม 14 ชั่วโมง แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบทดสอบวัดด้วยวิธีสอนทักษะ การคิดแบบเห็นคุณโทษและทางออก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน โดยวิธีการสอนแบบ อริยสัจสี่ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) ทักษะการคิดแบบ เห็นคุณโทษและทางออกหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2007.382en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectการสอนแบบอริยสัจสี่th_TH
dc.subjectการศึกษาขั้นมัธยม--ไทย--นครราชสีมาth_TH
dc.subjectการแก้ปัญหา--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนth_TH
dc.titleผลการสอนแบบอริยสัจสี่ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและทักษะการคิดแบบเห็นคุณโทษและทางออกเรื่องหลักธรรมเพื่อพัฒนาเศรษฐกิจพอเพียงของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนพิมายวิทยา จังหวัดนครราชสีมาth_TH
dc.title.alternativeThe effects of the four noble truths teaching method on learning achievement and the thinking skill of immoral consequence and how to escape of Mathayom Suksa III students at Phimai Wittaya School in Nakorn Ratchasima Provinceth_TH
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2007.382-
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน)th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to (1) compare learning achievements of students before and after learning the topic of Dhamma Principles for Sufficiency Economy Development under the Four Noble Truths teaching method; and (2) compare the thinking skills on realization of beneficial and harmful consequences and solutions of students before and after learning the topic under the Four Noble Truths teaching method. The research sample consisted of 50 Mathayom Suksa III students studying in the first semester of the 2007 academic year at Phimai Wittaya School in Nakhon Ratchasima Province, obtained by cluster sampling. The research instruments consisted of seven lesson plans under the Four Noble Truths teaching method with the total instructional time of 14 hours; an achievement test, and a test of thinking skills on realization of beneficial and harmful consequences and solutions. The t-test was employed for data analysis. Research finding showed that (1) students' learning achievement after learning under the Four Noble Truths teaching method was significantly higher than their pre-learning counterpart at the .05 level; and (2) students' post-learning thinking skills on realization of beneficial and harmful consequences and solutions were significantly higher than their pre-learning counterparts at the .05 level.en_US
dc.contributor.coadvisorกัญจนา ลินทรัตนศิริกุลth_TH
dc.contributor.coadvisorอมรา รอดดาราth_TH
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext.pdfเอกสารฉบับเต็ม4.94 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons