Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10675
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สราวุธ ปิติยาศักดิ์, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.author | จุฑามาศ ธรรมขันติพงศ์, 2533- | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิติศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-12-04T07:59:26Z | - |
dc.date.available | 2023-12-04T07:59:26Z | - |
dc.date.issued | 2561 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10675 | - |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิด ทฤษฎี วิเคราะห์มาตรการ และเปรียบเทียบมาตรการกฎหมายสำหรับการควบคุมการเลี้ยงสุนัขอันตรายใน 4 ประเทศ และหาแนวทางแก้ไชมาตรการทางกฎหมายสำหรับควบคุมการเลี้ยงสุนัขอันตราย เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการศึกษาพบว่ามีการความซ้ำซ้อนในหลายภาระกิจ จนเกิดปัญหาเถี่ยงกันหรือแย่งกัน ผู้ศึกษาจึงเสนอแนวทางแก้ไข มาตรการทางกฎหมายสำหรับควบคุมการเลี้ยงสุนัขอันตราย โดยควรมีการตรากฎหมายที่เกี่ยวกับการเลี้ยงสุนัขอันตรายโดยเฉพาะในรูกแบบพระราชบัญญัติที่เป็นเอกภาพสมารถใช้บังคับทั้วประเทศ. | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกกฎหมายธุรกิจ --การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | สุนัข--กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--กฎหมายธุรกิจ | th_TH |
dc.title | มาตรการทางกฎหมายสำหรับควบคุมการเลี้ยงสุนัขอันตราย | th_TH |
dc.title.alternative | Legal measures for dangerous dogs control | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิติศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชานิติศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | This independent study has objective to study about concepts and theories about dangerous dogs and to analyze legal measures for controlling raising of dangerous dogs in Thailand and to compare the legal measures with the legal measures for controlling raising of dangerous dogs in Trinidad and Tobago and State of Tasmania of Australia and to find guidelines for solving problems of legal measures for controlling of dangerous dogs of Thailand. This independent study is qualification research by using document research method from Law Code, Act, statutes, articles, thesis and interview made with relevant people. From the result of study, it was found that there are concepts relating with dangerous dogs, including concept regarding issuing of license, raising of dangerous dogs, only in case that natural persons are the owners of dangerous dogs, concept about insurance making for damage occurring from dangerous dogs, concept relating with training of dangerous dogs, concept relating with controlling of raising of dangerous dogs, concept relating with contraception of dangerous dogs and concept relating with responsibility of dog owner, only in case that natural persons are the owners of dangerous dogs, in case that dangerous dogs cause danger to persons or other animals. There are theories relating with dangerous dogs including theory relating with liability because of breaching and theory relating with absolute liability of persons controlling animals. When there is comparing of the legal measures for controlling of raising of dangerous dogs of Thailand, comparing with Trinidad and Tobago and State of Tasmania, Australia, it was found that presently, there is no specific law for controlling of raising of dangerous dogs in Thailand. The laws for adjusting and using are laws relating with raising dogs generally, including the Civil and Commercial Code, the Arrangement of Trains and Highways Act, B.E. 2464 (1921), the Land Traffic Act, B.E. 2522 (1979), the Public Health Act, B.E. 2535 (1992), the Cleanliness Keeping and Peace and Order of the Country Act, B.E. 2535 (1992), the Hydrophobia Act, B.E. 2535 (1992), the Animal Epidemic Act, B.E. 2558 (2015), the Cruelty Prevention and Animal Welfare Arrangement Act, B.E. 2557 (2014) and the Statute of Bangkok Metropolitan Administration on Controlling of Raising or Releasing of Dogs, B.E. 2548 (2005) and Regulation of Bangkok Metropolitan Administration on Controlling of Raising or Releasing of Dogs, B.E. 2550 (2007). There is adjustment for use as much as possible. However, in Trinidad and Tobago, there are laws used for controlling of dangerous dogs raising, there is use of law for controlling of dangerous dogs raising, including the Dog Control Act, of 2014. In State of Tasmania, Australia, there are laws for controlling of dangerous dogs raising, namely, the Dog Control Act, 2000. Therefore, in this independent study, there is recommendation of guideline for modifying of legal measures for controlling of dangerous dog raising. There should be promulgation of laws relating with dangerous dog raising specifically, in the form of Acts which have unity, that can be used for enforcing all over the country. | en_US |
Appears in Collections: | Law-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
161060.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 27.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License