Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10984
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสมคิด พรมจุ้ย, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorทัศนีย์ ชาติไทย, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorนิสา ชอบกิจ-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-12-22T03:50:31Z-
dc.date.available2023-12-22T03:50:31Z-
dc.date.issued2553-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10984-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (การวัดและประเมินผลการศึกษา))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2553th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ประเมินปัจจัยเบื้องต้น (2) ประเมินกระบวนการ ดำเนินงาน และ (3) ประเมินผลผลิตของโครงการอนุรักษ์และฟื้นฟูศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้าน "ดาระ" สานสายใยสู่ชุมชน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย คณะกรรมการดำเนินกิจกรรม จำนวน 30 คน นักเรียนแกนนำในโครงการ จำนวน 40 คน กลุ่มแม่บ้านอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้าน (อสม.) จำนวน 30 คน นักเรียนในโรงเรียนเครือข่ายอำเภอควนโดน จำนวน 50 คน ศึกษาจากประชากร ประชาชนในชุมชนอำเภอควนโดน จำนวน 394 คน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน รวมทั้งหมด 544 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม แบบบันทึกข้อมูล และ แบบทดสอบ สถิติที่ ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า (1) ด้านปัจจัยเบื้องต้นของโครงการ ซึ่งประกอบด้วย บุคลากร งบประมาณ สถานที่ เอกสารต่างๆ และอุปกรณ์ที่ใช้ในการจัดกิจกรรม โดยภาพรวม พบว่า มีความพร้อม และเพียงพออยู่ในระดับมาก (2) ด้านกระบวนการดำเนินงานของโครงการประกอบด้วย การวางแผนใน การจัดกิจกรรม การดำเนินการจัดกิจกรรม โดยภาพรวม พบว่า มีการปฏิบัติและมีความเหมาะสมอยู่ใน ระดับมาก การประเมินผลการจัดกิจกรรม โดยภาพรวม พบว่า มีการปฏิบัติและมีความเหมาะสมอยู่ใน ระดับมากที่สุด ในการแก้ไขปรับปรุงการจัดกิจกรรม มีข้อเสนอแนะที่ต้องดำเนินการคือ จัดให้มีการ ดำเนินกิจกรรมอย่างต่อเนื่องแก่บุคคลทุกกลุ่ม (3) ด้านผลผลิตของโครงการ พบว่า จำนวนผู้เข้าร่วม กิจกรรม มีจำนวน 3,140 คน คิดเป็นร้อยละ 97.40 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ ผู้เข้าร่วมกิจกรรมมีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้าน "ดาระ" ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 60 มีจำนวน 2 กลุ่ม คือ กลุ่ม นักเรียนแกนนำ และกลุ่มแม่บ้าน อสม. สำหรับกลุ่มนักเรียนในโรงเรียนเครือข่ายมีความรู้ต่ำกว่าเกณฑ์ที่ กำหนดไว้ ผู้เข้าร่วมกิจกรรมมีความพึงพอใจต่อการเข้าร่วมกิจกรรมในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ประชาชนในชุมชนอำเภอควนโคนมีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้าน "ดาระ" มีจำนวน ร้อยละ 40.36 ซึ่งต่ำกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ และมีการเผยแพร่การปรับประยุกต์ศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้าน "คาระ" สู่การออกกำลังกายอยู่ในระดับมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2010.6-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการวัดและประเมินผลการศึกษา --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectโครงการอนุรักษ์และฟื้นฟูศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้านth_TH
dc.subjectการวิเคราะห์และประเมินโครงการth_TH
dc.titleการประเมินโครงการอนุรักษ์และฟื้นฟูศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้าน "ดาระ" สานสายใยสู่ชุมชน อำเภอควนโดน จังหวัดสตูลth_TH
dc.title.alternativeAn evaluation of the conservation and restoration of "Dara" folk art and culture for building relationship with the community project in Khuan Don District, Satun Provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2010.6-
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (การประเมินการศึกษา)th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to (1) evaluate the input; (2) evaluate the process; and (3) evaluate the output of the Conservation and Restoration of "Dara" Folk Art and Culture for Building Relationship with the Community Project. The research sample totaling 544 people included the population of 30 Project Operating Committee members, 40 student leaders for the Project, 30 village public health volunteer housewives, and 50 students in Khuan Don District network schools; and 394 people in Khuan Don District communities, obtained by multi-stage sampling. The employed research instruments were a questionnaire, a note taking form, and a test. Research data were analyzed with the use of the frequency, percentage, mean, standard deviation, and content analysis. Research findings were as follows: (1) On the input of the Project which comprised the personnel, budget, documents, and equipment for organizing project activities, the overall rating mean for readiness and sufficiency was found to be at the high level. (2) On the process of the Project which comprised planning and operation of project activities, the overall rating mean for practice and appropriateness was found to be at the high level; while the overall rating mean for practice and appropriateness of organizing the activities was found to be at the highest level. The recommendation for improvement of organizing activities was that the activities should be organized on a continuous basis for all groups of people. (3) On the output of the Project, it was found that the total number of 3,140 people, or 97.40 percent, participated in project activities, which was higher than the set criterion. Two groups of participants, namely, the student leaders group and the volunteer housewives group had scores on knowledge and understanding of "Dara" folk arts and culture passing the 60 percent criterion; while the scores of the group of students in Khuan Don District network schools were below the set criterion. The overall satisfaction of participants with participation in project activities was at the high level. Only 40.36 percent of people in Khuan Don District communities had knowledge and understanding on "Dara" folk arts and culture, which was below the set criterion. Also, the dissemination of adjustment and application of "Dara" folk arts and culture for physical exercise was practiced at the high levelen_US
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext.pdfเอกสารฉบับเต็ม6.95 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons