Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11144
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปิยฉัตร ล้อมชวการth_TH
dc.contributor.authorหัสญา หน่อวงค์, 2524-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-01-18T07:02:09Z-
dc.date.available2024-01-18T07:02:09Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11144en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (นศ.ม. (นิเทศศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2561th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการดำเนินงานประชาสัมพันธ์/กลยุทธการประชาสัมพันธ์/อุปสรรค/การเปิดรับสื่อและสาร และความพึงพอใจการประชาสัมพันธ์โครงการท่องเที่ยวเชิงอนุรักษ์ด้านการเกษตร ศูนย์วิจัยพืชสวนจันทบุรี กรมวิชาการเกษตรกลุ่มตัวอย่าง 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลแบบสัมภาษณ์และ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า 1) กระบวนการดำเนินงานประชาสัมพันธ์ ประกอบด้วย การวิเคราะห์สถานการณ์ การวางแผน การสื่อสาร และการประเมิน 2) กลยุทธอการประชาสัมพันธ์ ประกอบด้วย กลยุทธการใช้สื่อ ได้แก่ สื่อสารมวลชน สื่อบุคคล สื่อสิ่งพิมพ์ สื่อกิจกรรม และสื่อใหม่ สำหรับกลยุทธการใช้สารกำหนอเนื้อหาสำคัญ 3) อุปสรรคในการประชาสัมพันธ์ เจ้าหน้าที่ขาดความรู้ความเข้าใจด้านการประชาสัมพันธ์ และอาคารสถานที่ไม่เหมาะสม อุปกรณ์ไม่เพียงพอ และภัยธรรมชาติ 4) นักท่องเที่ยวมีการเปิดรับสื่อจากสื่อบุคคลมากที่สุด และเปิดรับสารจากกิจกรรมถ่ายทอดองค์ความรู้ทางด้านการเกษตรบ่อยที่สุด 5) นักท่องเที่ยวมีความพึงพอใจในสื่อและสารประชาสัมพันธ์โครงการในระดับมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectการท่องเที่ยว--การประชาสัมพันธ์th_TH
dc.subjectการท่องเที่ยวเชิงอนุรักษ์--ไทย--จันทบุรีth_TH
dc.titleกลยุทธ์การประชาสัมพันธ์โครงการท่องเที่ยวเชิงอนุรักษ์ด้านการเกษตร ศูนย์วิจัยพืชสวนจันทบุรี กรมวิชาการเกษตรth_TH
dc.title.alternativePublic relations strategies on agro-ecotourism Project of Chanthaburi Horticultural Research Center, Department of Agricultureen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชานิเทศศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study: 1) the public relations process used for promoting the agro-ecotourism project of Chantaburi Horticultural Research Center; 2) the public relations strategies used; 3) difficulties encountered; 4) tourists’ exposure to the public relations materials; and 5) tourists’ satisfaction with the public relations material. This was a mixed methods research. For the qualitative portion, the key informants, chosen through purposive sampling, were 6 Agriculture Department administrators and personnel in charge of public relations for the agro-ecotourism project at Chantaburi Horticultural Research Center. Data were collected using an interview form. For the quantitative portion, the sample population was 400 Thai tourists who visited Chantaburi Horticultural Research Center, chosen through accidental sampling. Data were collected using a questionnaire and statistically analyzed using frequency, percentage, mean and standard deviation. The results showed that 1) the public relations process consisted of four steps: analyzing the situation, planning, communicating and evaluating. 2) The public relations strategies consisted of media usage strategies (using mass media, personal media, print media, activity media and new media) and message design strategies (setting of three main content themes “free durian tasting,” “hard to find native durian varieties” and “old fashioned durian varieties.”). 3) Difficulties in public relations were that agro tourism was not a major policy of the Agriculture Department, the personnel lacked knowledge and experience in public relations work, the physical location and buildings were not appropriate for the work, there was a lack of office equipment, and there were natural disasters. 4) The majority of sample said they were exposed to public relations media about the agro-ecotourism project the most through personal media and they were exposed to messages about the project the most often through agricultural education activities. 5) The samples were very satisfied with the public relations media and messages. They were most satisfied with the credibility of the messages.en_US
dc.contributor.coadvisorธีรารักษ์ โพธิสุวรรณth_TH
Appears in Collections:Comm-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext.pdfเอกสารฉบับเต็ม7.21 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons