Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11594
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สมศักดิ์ มีทรัพย์หลาก | th_TH |
dc.contributor.author | ระวีวรรณ ศรีบุญนาค, 2502- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-02-23T06:50:24Z | - |
dc.date.available | 2024-02-23T06:50:24Z | - |
dc.date.issued | 2545 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11594 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม. (เศรษฐศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2545 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาปัจจัยที่มีผลกระทบต่ออุปสงค์ของโทรศัพท์พื้นฐานขององค์การโทรศัพท์ฯในเขตนครหลวง (2) ศึกษาพฤติกรรมและความต้องการของผู้ใช้บริการโทรศัพท์พื้นฐานในเขตนครหลวง ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยที่มีผลกระทบต่ออุปสงค์ของโทรศัพท์พื้นฐานขององค์การโทรศัพท์ฯ ในเขตนครหลวงที่มีนัยสำคัญมีเพียง 2 ตัวแปร คือ จำนวนโรงงานในเขตนครหลวง และจำนวนธุรกิจใหม่ที่จดทะเบียนในเขตนครหลวง ส่วนปัจจัยอื่นๆที่มีผลกระทบคือ สินค้าทดแทนของคู่แข่งขัน เช่น TA, AIS และ TAC ซึ่งบริษัทต่างๆเสนอผลิตภัณฑ์ทั้งโทรศัพท์พื้นฐานและโทรศัพท์เคลื่อนที่ และใช้กลยุทธ์ทางด้านราคาเพื่อแย่งชิงส่วนแบ่งการตลาดจากองค์การโทรศัพท์ฯ ซึ่งในขณะนี้อัตราการเพิ่มขึ้นของโทรศัพท์เคลื่อนที่สูงถึงร้อยละ 118.2 และยังมีแนวโน้มจะเพิ่มสูงขึ้นอีก สำหรับการศึกษาพฤติกรรมความต้องการของผู้ใช้บริการโทรศัพท์พื้นฐานในเขตนครหลวง พบว่า ความสัมพันธ์ของข้อมูลส่วนบุคคลกับตัวแปรการใช้บริการโทรศัพท์พื้นฐาน ตัวแปรที่มีนัยสำคัญที่สุด คือ อาชีพ มีความสัมพันธ์กับช่วงเวลาการใช้โทรศัพท์ที่บ้านเพื่อโทร.ออกภายในนครหลวง/ต่างจังหวัด ระยะเวลาการสนทนาแต่ละครั้งและวิธีการใช้โทรศัพท์เพื่อการโทรออกในชีวิตประจำวัน แต่ตัวแปรวิธีการใช้โทรศัพท์ที่บ้านเมื่อโทรเข้ามือถือไม่มีความสัมพันธ์กับข้อมูลส่วนบุคคลเลย | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | องค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทย | th_TH |
dc.subject | โทรศัพท์ | th_TH |
dc.title | ปัจจัยที่มีผลกระทบต่ออุปสงค์ของโทรศัพท์พื้นฐานขององค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทยในเขตนครหลวง | th_TH |
dc.title.alternative | Factors affecting on demand of fixed lines of Telephone Organization of Thailand in the Metropolitan Area | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were (1) to study the factors affecting fixed lines of Telephone Organization of Thailand in the Metropolitan area (2) to study the behavior and consumer demands for fixed lines telephone in the Metropolitan area. Studying factors affecting demand of fixed lines telephone information was gathered for the period between B.E. 2514-2542 and analyzed by multiple linear regression equation including statistics. The study of organization and competitors compiled by the descriptive method. In studying consumers’s behavior for fixed lines telephone of Telephone Organization of Thailand, 400 samples of consumers of fixed lines of Telephone Organization of Thailand were mailed , 250 samples send back, only 194 samples were completed. The statistics for data collected were analyzed by using percentages and Chi-Squares. The results show that the factors affecting demands for fixed lines of Telephone Organization of Thailand in the Metropolitan area were the numbers of factory in the Metropolitan area and the new businesses in the Metropolitan area. Other influencing factors were competitors (TA, AIS, etc….) that offer equivalent products (fixed lines telephone and mobile telephone) and using prices strategy for increasing the market share. Currently the growth of mobile telephone increases at 118.2 percents and tends to be higher in the future. For studying behavior and consumer demands of fixed lines telephone in the Metropolitan area found that the significant variable that show the relationship between personal data and variable of using fixed lines telephone was occupation. It related with the gap of using times of fixed line telephone at home for communication in the Metropolitan area and outwards; and related with the duration of each communication, and related with the way of normal using of fixed lines telephone. But the variable of using of fixed lines telephone at home for communication with mobile telephone did not relate with personal data | en_US |
dc.contributor.coadvisor | รัฐวิชญ์ จิวสวัสดิ์ | th_TH |
Appears in Collections: | Econ-Theses |
This item is licensed under a Creative Commons License