Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11604
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจินดา ขลิบทอง, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorเฉลิมศักดิ์ ตุ้มหิรัญ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorกนกวรรณ เกษมณี, 2530--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-02-27T02:43:34Z-
dc.date.available2024-02-27T02:43:34Z-
dc.date.issued2562-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11604-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม.(ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2562th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ข้อมูลทั่วไป สังคม เศรษฐกิจ ของเกษตรกร 2) สภาพการผลิตข้าวแบบนาแปลงใหญ่ของเกษตรกร 3) การมีส่วนร่วมในการดำเนินงานแบบนาแปลงใหญ่ของเกษตรกร 4) ปัญหาและข้อเสนอแนะการดำเนินงานแบบนาแปลงใหญ่ 5) ความต้องการและแนวทางการส่งเสริมการเกษตรแบบนาแปลงใหญ่ ผลการศึกษาพบว่า 1) เกษตรกรร้อยละ 54.5 เป็นเพศชาย อายุเฉลี่ย 53.33 ปี การศึกษาอยู่ในระดับประถมศึกษา จำนวนแรงงานในครัวเรือนเฉลี่ย 2.86 คน มีประสบการณ์ในการทำนาเฉลี่ย 26.74 ปี พื้นที่ทำนาถือครองเฉลี่ย 29.22 ไร่ ต้นทุนการผลิตต่อไร่เฉลี่ย 4,269.4 บาท รายได้รวมของเกษตรกรในการผลิตข้าว (โดยไม่หักค่าใช้จ่าย) เฉลี่ย 165,392.31 บาท การรับรู้ข้อมูลข่าวสารด้านการส่งเสริมการเกษตร แบบนาแปลงใหญ่ส่วนใหญ่มาจากแหล่งสื่อกลุ่ม 2) เกษตรกรส่วนใหญ่มีการเตรียมดินโดยไถตะ ไถแปร และคราด 1 ครั้ง เมล็ดพันธุ์ที่ใช้มาจากศูนย์ผลิตเมล็ดพันธุ์ข้าว หรือร้านค้า โดยส่วนใหญ่มีการผลิตข้าวโดยวิธีการหว่านน้ำตม 3) การมีส่วนร่วมในการดำเนินงานแบบนาแปลงใหญ่ เกษตรกรส่วนใหญ่มีส่วนร่วมในการปฏิบัติมากที่สุด โดยส่วนใหญ่มีส่วนร่วมในการเข้าประชุมกลุ่มทุกครั้ง 4) เกษตรกรมีปัญหาด้านสนับสนุนปัจจัยการผลิตมากที่สุด เรื่องปุ๋ยและสารชีวภัณฑ์ ด้านความรู้ในการผลิตข้าว เกษตรกรขาดความรู้เรื่องการใส่ปุ๋ยมากที่สุด ด้านการส่งเสริมของเจ้าหน้าที่ เกษตรกรขาดความรู้ด้านการตลาดและการบริหารจัดการกลุ่ม ข้อเสนอแนะเกษตรกรต้องการให้เจ้าหน้าที่สนับสนุนด้านต่างๆ เช่น องค์ความรู้ ปัจจัยการผลิต และประสานงานกับเครือข่ายต่างๆ 5) เกษตรกรมีความต้องการการส่งเสริมความรู้เกี่ยวกับ วิธีการลดต้นทุน การเพิ่มประสิทธิภาพข้าว ผ่านช่องทางสื่อบุคคลในระดับมาก โดยวิธีการส่งเสริมในระดับมากที่สุด ได้แก่ การฝึกปฏิบัติ แนวทางการส่งเสริมโดยเจ้าหน้าที่ทำงานแบบบูรณาการกับหน่วยงานที่เกี่ยวข้องในการสนับสนุนด้านต่างๆ และให้องค์ความรู้ด้านต่างๆกับเกษตรกรth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectนาth_TH
dc.subjectการส่งเสริมการเกษตรth_TH
dc.titleแนวทางการส่งเสริมการเกษตรนาแปลงใหญ่ อำเภอหันคา จังหวัดชัยนาทth_TH
dc.title.alternativeExtension guidelines of the paddy collaborative farming in Hunka District, Chainat Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study 1) social and economic conditions of farmers 2) rice production conditions for collaborative farming of farmers 3) the participation in the operation of collaborative farming 4) problems and suggestions in the operation of collaborative farming 5) needs and agricultural extension guideline in collaborative farming. The population of this study was 255 rice production farmers who participated in the agricultural extension system project for collaborative farming in Hunka district, Chainat province. The sample size of 156 was determined by using Taro Yamane formula with the error value of 0.05 and simple random sampling method by using lotto. Data was collected through conducting interview and was analyzed by using statistics such as frequency, percentage, minimum value, maximum value, standard deviation, ranking, and content analysis. The results of the study found that 1) 54.5% of farmers were male with the average age of 53.33 years and completed primary school education. The average labor in the household was 2.86 people with the average experience in rice production of 26.74 years. The average land ownership for rice production was 29.22 Rai. The average rice production cost per Rai was 4,269.4 Baht and the average total income of farmers in rice production (with expenses included) was 165,392.31 Baht. The perception of news and knowledge in agricultural extension regarding collaborative farming came from group media resource. 2) Most of the farmers prepared the soil by ploughing roughly for the first time, ploughing regular furrows for the second time, and raking 1 time. Seems for production came from rice seed production center or shops. Most of the farmers chose the wet broadcasting paddy field. 3) For the participation in the operation of collaborative farming, most of the farmers participated in practice the most and mostly participated in the group meeting every time. 4) Farmers faced with the problem about the support in the production factors at the highest level. The most problematic issues were fertilizers and microbial pesticide. Regarding the knowledge about rice production, farmers lacked the knowledge about fertilizer application at the highest level. For the extension of officers, farmers lacked the marketing knowledge and group management. The suggestion of agriculturist to supporting knowledge,factor of production and government assistance. 5) Farmers wanted to receive the knowledge extension about cost production reduction methods and the increase of rice production effectiveness through personal media channel at the high level. The highest level of extension method was the actual practice. Extension guideline for officers included the integration with related agencies for support in various aspects and to give knowledge in several topics to farmersen_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม20.11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons