Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11629
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุภาสินี ตันติศรีสุขth_TH
dc.contributor.authorอังคณา ธนานุภาพพันธุ์, 2518-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-02-28T04:21:20Z-
dc.date.available2024-02-28T04:21:20Z-
dc.date.issued2547-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11629-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศ.ม. (เศรษฐศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2547th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อวิเคราะห์ถึงปัจจัยที่มีผลกระทบต่ออุปสงค์ของผงซักฟอกภายในประเทศ 2) เพื่อประมาณค่าความยืดหยุ่นของการซื้อผงซักฟอกภายในประเทศ 3) เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อผงซักฟอกของผู้บริโภคภายในเขตกรุงเทพมหานคร ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่กระทบต่ออุปสงค์ของผงซักฟอกในประเทศ ได้แก่ รายได้ประชาชาติเฉลี่ยต่อคนต่อปี และ อัตราเงินเฟ้อ ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์แห่งการกำหนด (R3) เท่ากับ 0.784 ส่วนค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ต่อรายได้ประชาชาติเฉลี่ยต่อคนต่อปีเท่ากับ + 0.472 แสดงว่าผงซักฟอกเป็นสินค้าปกติ และค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ต่ออัตราเงินเฟ้อเท่ากับ - 0.0584 ส่วนปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อผงซักฟอกของผู้บริโภคภายในเขตกรุงเทพมหานคร พบว่าปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดทางด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับที่ "มาก" ส่วนด้านการส่งเสริมทางการตลาด มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับที่ "ปานกลาง"th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectผงซักฟอกth_TH
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภคth_TH
dc.titleการวิเคราะห์อุปสงค์และปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อผงซักฟอกในประเทศไทยth_TH
dc.title.alternativeDemand analysis and the factors affecting decision making behavior on purchasing detergents in Thailanden_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเศรษฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเศรษฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to 1) study factors affecting a demand of detergents in Thailand, 2) estimatethe elasticity value of purchasing detergents in Thailand, and 3) study factors affecting decision making behavior on a purchase of detergents in Bangkok Metropolitant area. The methods used for the study of factors affecting a demand of detergents and the estimatation of elasticity value of the detergents purchase in Thailand were a multiple regression analysis and the ordinary least square method by using a double logarithm demand function form. For the study of factors affecting the decision making behavior on a purchase of detergents in Bangkok Metropolitant area, questionnaires were used and the data were analyzed by SPSS program. Two major factors influencing the demand were national per capita income and the inflation at significant level of 0.05, R2 = 0.784, SEE = 0.2828 respectively. And the elasticity value of demand was at +0.472 , which meant that the detergents were normal goods and the elasticity value was- 0.0584 following to the hypothesis. The study of factors affecting the decision making behavior on a purchase of the detergents in Bangkok Metropolitant area indicated that marketing-mix factors of product , price, sale channels were much influential on the purchase decision. In addition, the marketing promotion was influential to the purchase decision at a normal levelen_US
dc.contributor.coadvisorฐกัด ศรีคำพรth_TH
Appears in Collections:Econ-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
87903.pdfเอกสารฉบับเต็ม1.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons