Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11705
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุภาสินี ตันติศรีสุขth_TH
dc.contributor.authorทักษิณา พูลสวัสดิ์, 2526-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-03-11T02:29:53Z-
dc.date.available2024-03-11T02:29:53Z-
dc.date.issued2554-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11705-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศ.ม. (เศรษฐศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2554th_TH
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1)ลักษณะทั่วไปของกลุ่มตัวอย่างผู้ใช้และไม่ใช้แท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ในเขตกรุงเทพมหานคร 2)ปัจจัยที่มีผลต่ออุปสงค์ของแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และ3)พฤติกรรมของผู้บริโภคแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ในเขตกรุงเทพมหานคร ผลการศึกษาพบว่า 1)กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีแท็บเล็ดคอมพิวเตอร์ (ร้อยละ 80) ผู้ใช้แท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 31-35 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000-20,000 บาท ผู้ไม่ใช้แท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 21-25 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000-20,000 บาท 2)ปัจจัยที่มีผลต่ออุปสงค์ของแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ คือ ราคา โดยราคา 15,001-20,000 บาท และ 20,001-25,000 บาท มีความสัมพันธ์กับอุปสงค์ของแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ในทิศทางตรงกันข้ามซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ ณ ระดับนัยสำคัญ .05 ส่วนราคาต่ำกว่า 10,000 บาท มีความสัมพันธ์กับอุปสงค์ของแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ในทิศทางเดียวกัน ซึ่งไม่สอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ ณ ระดับนัยสำคัญ .05 3) พฤติกรรมของผู้บริโภคแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ ส่วนใหญ่ใช้แท็บเล็ตยี่ห้อ Apple iPad เพราะเชื่อมั่นในคุณภาพของบริษัท ใช้เพื่อความบันเทิง ติดตามข้อมูลข่าวสาร และเพื่อการศึกษา ตัดสินใจซื้อด้วยตนเอง ศึกษาข้อมูลทางอินเทอร์เน็ต ซื้อด้วยเงินสด และซื้อจากศูนย์ตัวแทนจำหน่าย ผู้บริโภคเห็นว่าราคาแท็บเล็ดในปัจจุบันเหมาะสมกับคุณภาพสินค้า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมทางการตลาด มีอิทธิพล ต่อการตัดสินใจซื้อในระดับ "มาก" ด้านการจัดจำหน่าย มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับ "ปานกลาง"th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2011.12-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์th_TH
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่ออุปสงค์และพฤติกรรมของผู้บริโภคแท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting demand and consumer's behavior of tablet computer in Bangkok Metropolisen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2011.12-
dc.degree.nameเศรษฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเศรษฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study : 1) characteristics of samples who use and not use tablet computer in Bangkok Metropolis 2) factors affecting demand for tablet computer consumption in the Bangkok Metropolis and 3) Consumer’s behavior of tablet computer in Bangkok Metropolis. This research used questionnaire as a tool for collecting data from 500 samples using multi stage sampling from the population of 5,701,394 persons who lived in Bangkok Metropolis. The Questionnaires were administered to collect the cross sectional-data during February – March, 2012. Descriptive analysis was used for explaining the sample general characteristics. Binary Logistic regression analysis was applied for examining the factors affecting demand. Percentage, average, standard deviation were used for explaining the consumer’s behavior of Tablet Computer. The results of this study showed that 1)most of sampling who used tablet computer were male; aged between 31-35 years old; single; bachelor’s degree and worked for the private companies and earned 10,000-20,000 Baht/month. Most of sampling who didn’t use tablet computer were male; aged between 21-25 years old; single; bachelor’s degree and worked for the private companies and earned 10,000-20,000 Baht/month. 2) The factors influencing demand for tablet computer were prices, prices 15,001-20,000 baht and 20,001-25,000 baht showed negative relation with the demand, which were consistent with the hypothesis at .05 significant level, whereas price less than 10,000 baht showed positive relation with the demand, which was contrast with the hypothesis at .05 significant level. 3) Most consumers bought Apple iPad Brands because they trust in the quality of products; they used tablet for entertainment, news, and education. Most consumers purchased by themselves, searched information from the internet, purchased using cash, and bought goods from agent sales stores. They also indicated that the present prices were appropriate. The study of factors affecting the decision making behavior on a purchase of the tablet computers in Bangkok Metropolis indicated that marketing-mix factors of product, price, promotion were much influence the purchasing decision at high level, the distribution was influential to the purchase decision at a moderate level.en_US
dc.contributor.coadvisorรัชฎาพร เลิศโภคานนท์th_TH
Appears in Collections:Econ-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
130267.pdfเอกสารฉบับเต็ม18.21 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons