Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11739
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สิริรัตน์ สุวณิชย์เจริญ | th_TH |
dc.contributor.author | อัตโยธิน อามาตย์, 2513- | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-03-14T07:39:57Z | - |
dc.date.available | 2024-03-14T07:39:57Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11739 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.(การจัดการสิ่งแวดล้อมอุตสาหกรรม))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 256 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยเชิงทดลองนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาสมบัติของยางคอมปาวด์เมื่อใช้เถ้าลอยเป็นสารตัวเติมแทนเขม่าดำและดินขาว (2) เปรียบเทียบสมบัติของยางคอมปาวด์ที่ใช้เถ้าลอยเป็นสารตัวเติมแทนเขม่าดำและดินขาวกับยางรถชนิดที่ใช้ความเร็วต่ำ และ (3) วิเคราะห์ต้นทุนการใช้เถ้าลอยเป็นสารตัวเติมในการผลิตยางล้อรถชนิดที่ใช้ความเร็วต่ำ ผลการศึกษาพบว่า (1) ยางคอมปาวค์ที่มีค่าเฉลี่ยโมดูลัส และค่าความด้านทานแรงฉีกขาด แตกต่างจากสูตรต้นแบบ ได้แก่ สูตรการทดลองชุดที่ 2 ที่ใช้เถ้าลอย 15 พีเอชอาร์ และสูตรการทดลองชุดที่ 3 ที่ใช้ดินขาว 10 พีเอชอาร์ ร่วมกับเถ้าลอย 10 และ 15 พีเอชอาร์ (p-value <0.05) ยางคอมปาวด์สูตรที่มีค่าความเค้นแตกต่าง จากสูตรต้นแบบ ได้แก่ สูตรการทดลองชุดที่3 ที่ใช้ดินขาว 10 พีเอชอาร์ ร่วมกับเถ้าลอย 15 พีเอชอาร์ (p-value < 0.05) สำหรับสมบัติการยึดตัว พบว่า สูตรต้นแบบไม่แตกต่างกับสูตรทดลองทุกสูตร (p-value<0.05) (2) เมื่อเปรียบเทียบสมบัติของยางคอมปาวด์สูตรทดลองกับยางรถชนิดที่ใช้ความเร็วต่ำ พบว่า สูตรทดลองชุดที่2 ที่ใช้เถ้าลอยแทนเขม่าดำในสัดส่วน 5,10 และ 15 พีเอชอาร์ และสูตรทดลองชุดที่ 3 ที่ใช้เถ้าลอย 5 พีเอชอาร์ ร่วมกับดินขาว 10 พีเอชอาร์ เป็นสูตรที่เหมาะสมสำหรับการผลิตยางรถเทรลเลอร์ชนิดเบา (ที 1) และ (3) เมื่อวิเคราะห์ราคาวัตถุดิบในการผลิตยางรถยนต์พบว่า การนำเถ้าลอยไปใช้เป็นสารตัวเติมทดแทนเขม่าดำ ในสัดส่วน 15 พีเอชอาร์ สามารถลดต้นทุนได้ถึงร้อยละ 5.73และถ้าสามารถนำเถ้าลอยปริมาณ 12 ตัน มาใช้เป็นวัตถุดิบทดแทนเขม่าดำได้ทั้งหมด ก็จะลดต้นทุนวัตถุดิบได้กว่า 300,000 บาทต่อปี | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | เถ้าลอย | th_TH |
dc.subject | ยางล้อ | th_TH |
dc.title | การใช้เถ้าลอยเป็นสารตัวเติมในยางรถชนิดที่ใช้ความเร็วต่ำ | th_TH |
dc.title.alternative | Using fly ash as filler in low-speed vehicle tyre production | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this experimental study were: (1) to study the properties of rubber compound when using fly ash as a filler instead of carbon black and kaolin; (2) to compare the properties of the rubber compound that used fly ash as a filler instead of carbon black and kaolin; and (3) to determine the cost of using fly ash as a filler, all in the manufacture of low-speed vehicle (LSV) tyres. In the experiment, the rubber compound formulation was designed by using fly ash as a filler substituting carbon black and kaolin. The prototype formula used carbon black as a filler, 50 parts per hundred rubber (phr). The experimental formulas had 3 sets: Set 1, using kaolin as a substitute for carbon black in proportions of 5, 10 and 15 phr; Set 2, using fly ash to replace carbon black at proportions of 5, 10 and 15 phr; and Set 3, using kaolin 10 phr in combination with fly ash 5, 10 and 15 phr, respectively. The rubber compounds were analyzed to compare the properties of experimental formulas with prototype formula and LSV tyres. Data analysis was based on descriptive statistic and the Kruskal Wallis test. The results showed that: (1) The rubber compounds that had different mean modulus and tensile strength, compared with the prototype formula were Set 2 using 15 phr fly ash and Set 3 using 10 phr kaolin in combination with 10 and 15 phr fly ash (p-value < 0.05). The rubber compound with a different stress value, compared with the prototype formula, was Set 3 using 10 phr kaolin in combination with 15 phr fly ash (p-value <0.05). Concerning elongation properties, all three sets did not exhibit any differences, compared with the prototype formula (p-value < 0.05); (2) Comparing the properties of experimental rubber compounds with those used in LSV tyre, it was found that Set 2, using 5, 10 and 15 phr fly ash, and Set 3, using 10 phr kaolin together with 5 phr fly ash, were suitable for producing light trailer tyres (T1); (3) In an analysis of raw materials costs for tyre production, it was found that using 15 phr fly ash as a substitute for carbon black could cut the cost by 5.73%. When using 12 tons of fly ash for such purpose each year, the raw material cost could be reduced by more than 300,000 baht annually | en_US |
dc.contributor.coadvisor | พรสวัสดิ์ ศรีสวัสดิ์ | th_TH |
Appears in Collections: | Health-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 15.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License