Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11901
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorภูริพัฒน์ ชาญกิจ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorวรินทร์ฑิรา มงคลประดิษฐ, 2533--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2024-04-18T02:23:35Z-
dc.date.available2024-04-18T02:23:35Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11901-
dc.description.abstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาพฤติกรรมการซื้อประกันสุขภาพในเขตบางรัก กรุงเทพมหานคร (2) ศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการการซื้อประกันสุขภาพของผู้บริโภค ในเขตบางรัก กรุงเทพมหานคร และ (3) เปรียบเทียบปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการการซื้อ ประกันสุขภาพของผู้บริ โภคในเขตบางรัก กรุงเทพมหานคร จำแนกตามปัจจัยประชากรศาสตร์ การศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากร คือ ผู้บริ โภคที่เคยซื้อประกันสุขภาพใน เขตบางรัก กรุงเทพมหานคร เนื่องจากไม่ทราบจำนวนของประชากรที่แน่นอน จึงใช้สูตรคำนวณ กลุ่มตัวอย่างของ คอร์แครน ได้ขนาดกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 ตัวอย่าง ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบ ตามสะดวก เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูลได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ การแปรปรวนทางเดียว และการทดสอบความแตกต่างรายคู่ด้วยวิธีการของเชฟเฟ่ ผลการศึกษาพบว่า (1) พฤติกรรมการซื้อประกันสุขภาพในเขตบางรัก กรุงเทพมหานกร ส่วนใหญ่ซื้อประกันสุขภาพผ่านบริษัทประกันชีวิต ในระยะเวลามากกว่า 5 ปี โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อป้องกันความเสี่ยงภาระค่ารักษาพยาบาล จากตัวแทนขายของบริษัท ซึ่งมีการชำระเบี้ยประกัน มากกว่า 15,000 บาทต่อปี และตัดสินใจซื้อประกันสุขภาพด้วยตนเอง (2) ความคิดเห็นเกี่ยวกับ ปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการของผู้บริ โภคในเขตบางรัก กรุงเทพมหานคร โดยภาพรวมอยู่ใน ระดับมาก เมื่อพิจารณารายค้าน โดยเรียงจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านสินค้า ด้านกระบวนการ ด้านบุคคล ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านช่องทางในการให้บริการ และด้านกายภาพ ตามลำดับ และ (3) ปัจจัยประชากรศาสตร์ด้านเพศ อายุ อาชีพ และเงินเดือน ที่แตกต่างกัน มีความ คิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการการซื้อประกันสุขภาพแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectประกันสุขภาพ--การตลาดth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารธุรกิจth_TH
dc.titleปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการการซื้อประกันสุขภาพของผู้บริโภคในเขตบางรัก กรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeService marketing mix factors in the purchase of health insurance in Bangrak District, Bangkoken_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis independent study aimed (1) to study consumer behaviors in purchasing health insurance in Bang Rak District, Bangkok (2) to study the service marketing mix factors of consumer in health insurance in Bang Rak; and (3) to compare the service marketing mix factors with health insurance purchase in Bang Rak District, Bangkok by classifying demographic factors. This study was a survey. The size of the sample was determined by the W.G. Cochran formula in case of unknown size of population. The sampling was 400 consumers who used to purchase health insurance in Bang Rak District, Bangkok. Convenient sampling was used in the study. The research instrument, was used to collect the data which was questionnaire. The data were analyzed including frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA and Scheffe’s pairwise analysis. The results of this research were found as follow: (1) Consumer behaviors in purchasing health insurance in Bang Rak District, Bangkok purchase health insurance through life insurance companies in a period of more than 5 years with the objective to prevent the risk of medical expenses from the sales representative of the company, which pay of insurance premiums more than 15,000 baht per year, and decided to purchase health insurance on self-payment (2) the opinions with service marketing mix factors in Bang Rak District, Bangkok was the overall opinions were at a high level. Considering each aspect by sorting from the highest to the lowest, the product was the highest and followed by the person, process, price, marketing promotion service channel, and physical evidence respectively; and (3) there were differences by gender, age, occupation and salary factors in opinions about service marketing mix factors for purchasing health insurance with statistical significance at the level of .05.en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
160434.pdfเอกสารฉบับเต็ม11.2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons