Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11957
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุวรรณี ยหะกรth_TH
dc.contributor.authorณัฐชยา ชัยมงคล, 2532-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2024-04-19T03:39:59Z-
dc.date.available2024-04-19T03:39:59Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11957en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาเกมการศึกษาให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 ที่กำหนดและ (2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ไตรยางศ์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสันโป่งวิทยา จังหวัดลำปาง ระหว่างก่อนและหลังเรียนโดยใช้เกมการศึกษา กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสันโป่งวิทยา จังหวัดลำปาง จำนวน 1 ห้องเรียน ซึ่งมีนักเรียน 23 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทยโดยใช้เกมการศึกษา เรื่อง ไตรยางศ์ (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยเรื่อง ไตรยางค์ และ (3) เกมการศึกษา เรื่อง ไตรยางศ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าประสิทธิภาพ E:/E2 ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) เกมการศึกษาที่พัฒนาขึ้นมีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ82.00/81.96 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ และ (2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนโดยใช้เกมการศึกษา เรื่องไตรยางศ์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 สูงกว่าก่อนอย่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนth_TH
dc.subjectเกมทางการศึกษาth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--หลักสูตรและการสอนth_TH
dc.titleผลการใช้เกมการศึกษาที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ไตรยางศ์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสันโป่งวิทยา จังหวัดลำปางth_TH
dc.title.alternativeEffects of using educational games on learning achievement in the topic of Tri Yang (Three Groups of Thai Alphabets) of grade 1 students at Sanpong Wittaya School, Lampang Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to develop educational games based on the pre-determined 80/80 efficiency criterion; (2) to compare learning achievements in the topic of Tri Yang (Three Groups of Thai Alphabets) of grade 1 students at Sanpong Wittaya School in Lampang province before and after learning with the use of educational games. The research sample consisted of 23 grade 1 students in an intact classroom of Sanpong Wittaya School in Lampang province, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments were (1) Thai language subject learning management plans with the use of educational games in the topic of Tri Yang (Three Groups of Thai Alphabets), (2) a learning achievement test on the Thai language topic of Tri Yang, and (3) educational games on the topic of Tri Yang. Statistics employed for data analysis were the E1/E2 efficiency index, percentage, mean, standard deviation, and t-test. Research findings revealed that (1) the developed educational games were efficient at 82.00/81.96, thus meeting the pre-determined efficiency criterion; and (2) the learning achievement on the topic of Tri Yang of the grade 1 students after learning with the use of educational games was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .01 level of statistical significanceen_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม21.78 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons