Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12196
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | จุฬาลักษณ์ โสระพันธ์ | th_TH |
dc.contributor.author | ภาณุวัฒน์ ฐานไชยยิ่ง, 2536- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T06:55:02Z | - |
dc.date.available | 2024-06-10T06:55:02Z | - |
dc.date.issued | 2564 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12196 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับของการรู้ดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 และ 2) ศึกษาแนวทางการพัฒนาการรู้ดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 ผลการวิจัยพบว่า 1) การรู้ดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านทักษะการใช้ ด้านทักษะการเข้าถึง ด้านทักษะการวิเคราะห์ ด้านทักษะการสร้างสรรค์ ด้านทักษะการประเมิน ด้านทักษะการสื่อสารและด้านทักษะการเข้าใจ 2) แนวทางการพัฒนาการรู้ดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา คือ ผู้บริหารสถานศึกษาควร (1) เข้ารับการอบรมพัฒนาความสามารถทางการใช้คอมพิวเตอร์ และนำความรู้ที่ได้มาใช้ในการปฏิบัติงาน (2) ตั้งประเด็นคำถามกับข้อมูลสารสนเทศที่ได้รับมาเกี่ยวกับที่มา และจุดประสงค์ของสารสนเทศ และนำมาวิเคราะห์ความน่าเชื่อถือของสารสนเทศ (3) ทำความเข้าใจความแตกต่างและประโยชน์ของอุปกรณ์ดิจิทัลที่ใช้ในชีวิตประจำวันเป็นประจำ รวมทั้งส่งเสริมการสร้างฐานข้อมูลสารสนเทศของสถานศึกษาที่เป็นระบบ (4) ยึดหลักความคุ้มค่าเป็นแนวทางในการพัฒนาการประเมินดิจิทัล และแลกเปลี่ยนแนวคิดในการพัฒนาการประเมินดิจิทัลระหว่างเครือข่ายสถานศึกษา (5) ศึกษาหาความรู้เกี่ยวกับการสร้างสรรค์ดิจิทัลจากต้นแบบที่ประสบความสำเร็จ และมีผลงานเชิงประจักษ์ (6) ศึกษาช่องทางการสื่อสารบนเทคโนโลยีดิจิทัลที่เป็นที่นิยมในปัจจุบันอย่างสม่ำเสมอและฝึกฝนการใช้ภาษาในการสื่อสารทางสื่อออนไลน์ให้ชัดเจน สุภาพ เข้าใจง่าย ไม่กำกวม และ (7) พัฒนาตนเองให้มีองค์ความรู้อย่างชัดเจนและครอบคลุมกับเนื้อหาเทคโนโลยีดิจิทัลที่จำเป็นในการปฏิบัติงาน | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | ผู้บริหารโรงเรียน | th_TH |
dc.subject | การรู้สารสนเทศ | th_TH |
dc.title | แนวทางการพัฒนาการรู้ดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 | th_TH |
dc.title.alternative | Guidelines for development of Digital Literacy of School Administrators Under Pathum Thani Primary Educational Service Area Office 1 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were 1) to study the level of digital literacy of school administrators under Pathum Thani Primary Educational Service Area Office 1 and 2) to study guidelines for development of Digital Literacy of School Administrators under Pathum Thani Primary Educational Service Area Office 1 The sample consisted of 328 teachers under Pathum Thani Primary Educational Service Area Office 1 during the academic year 2021, obtained by stratified random sampling, for administrators using the total population. The key informants for interview were 5 experts. The employed research instruments were a rating-scale questionnaire, with reliability coefficient of .94, and an interview form. Quantitative data were statistically analyzed using the frequency, percentage, mean, and standard deviation; while qualitative data were analyzed with content analysis. The research findings were as follows: 1) the overall digital literacy of the school administrator was at very high level; when specific aspects of digital literacy of the school administrators were considered, they could be ranked based on their rating means from top to bottom as follow: using skills, accessing skills, analytical skills, creative skills, assessment skills, communication skills, and comprehension skills; and 2) regarding the guidelines for development of digital literacy of school administrators, it was found that school administrators should: (1) participate in computer skills development training, (2) raise questions about the source and purpose of the information and analyze the credibility of the information, (3) understand the differences and benefits of digital devices used in daily life, and promote the creation of a systematic school information database, (4) adhere to cost-effectiveness as a guide for the development of digital assessments, and exchange ideas for the development of digital assessments among school networks, (5) regularly study communication channels on digital technology that are popular today and practice using language in online communication clearly, politely, easily understood, unambiguously, (6) learn about digital creation from successful, empirical prototypes. and (7) develop themselves to have a clear and comprehensive knowledge of digital technology that is necessary to work. | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 19.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License