Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12201
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิกรณ์ รักษ์ปวงชน, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorเชาว์ เจริญลาภ-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิติศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2024-06-10T07:49:49Z-
dc.date.available2024-06-10T07:49:49Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12201-
dc.description.abstractการศึกษาค้นคว้าอิสระเรื่องการคุ้มครองผู้บริโภคในธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์ ซึ่งมีความสำคัญ ทางเศรษฐกิจ และความปลอดภัยของผู้บริโภคที่จะต้องมีการตรวจสอบรถยนต์หลังจากผ่านการซ่อมแซม วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเรื่อง (1) แนวคิด หลักกฎหมายการคุ้มครองผู้บริโภคสัญญาจ้างทำของในธุรกิจ ซ่อมแซมรถยนต์ (2) ปัญหาทางกฎหมายที่เกี่ยวข้องกับมาตรการตรวจสอบรถยนต์หลังผ่านการซ่อมแซม จากผู้ประกอบธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์ (3) การให้ความคุ้มครองผู้บริโภคที่ทำสัญญาให้ได้รับความเป็น ธรรม (4) หาแนวทางปรับปรุงและข้อเสนอแนะที่เกี่ยวข้องกับการคุ้มครองผู้บริโภคด้านมาตรการ ตรวจสอบการซ่อมแซมรถยนต์ในธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์ การศึกษาค้นคว้าอิสระนี้เป็นการศึกษาวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยวิธีการวิจัยเอกสาร โดยศึกษาจาก กฎหมายไทยและต่างประเทศที่เกี่ยวข้อง คือ กฎหมายคุ้มครองผู้บริโภค คำพิพากษาของศาล ตำราทาง กฎหมาย และบทความทางวิชาการต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง จากการศึกษาพบว่า การคุ้มครองผู้บริโภคในการซ่อมแซมรถยนต์ต้องมีการตรวจสอบก่อน นำไปใช้งานโดยมีกฎหมายรองรับความปลอดภัย ให้มีองค์กรที่มีอำนาจทางกฎหมายตรวจสอบก่อนนำ รถยนต์ออกไปใช้งาน สัญญาซ่อมแซมรถยนต์เป็นสัญญาจ้างทำของระหว่างผู้รับจ้างและผู้ว่าจ้าง ซึ่ง สัญญาจ้างทำของมุ่งที่ความสำเร็จของงาน แต่การซ่อมแซมรถยนต์นั้นต้องใช้ความรู้ความสามารถ ส่วน ด้านราคาค่าซ่อมแซมรถยนต์ธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์เป็นผู้กำหนดเพียงฝ่ายเดียว ในเรื่องการซ่อมแซม รถยนต์ที่มีประกันภัยนั้น เมื่อรถยนต์ชำรุดบกพร่องจากอุบัติเหตุ บริษัทรับประกันภัยนำรถยนต์ไป ซ่อมแซมกับผู้ประกอบการธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์ ซึ่งไม่มีเกณฑ์มาตรฐานและหน่วยงานตรวจสอบ คุณภาพ และความรับผิดของธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์ไม่มีการประกันความเสียหายจากการซ่อมแซมรถยนต์ เมื่อบุคคลภายนอกกระทำละเมิดกับทรัพย์สินของผู้ว่าจ้าง ต้องฟ้องร้องดำเนินคดีด้วยตนเอง เพื่อความเป็น ธรรมแก่ผู้บริโภคข้อเสนอแนะแนวทางการคุ้มครองผู้บริโภค เป็นการป้องกันก่อนเกิดความเสียหายโดย ใช้มาตรการทางกฎหมายและหน่วยงานเฉพาะควบคุมดูแลธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์ให้มีคุณภาพ และ ผลักดันให้มีการตราพระราชบัญญัติว่าด้วยการซ่อมแซมรถยนต์th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิติศาสตร์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกกฎหมายธุรกิจ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectรถยนต์--การบำรุงรักษาและการซ่อมแซมth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--กฎหมายธุรกิจth_TH
dc.subjectการคุ้มครองผู้บริโภคth_TH
dc.titleการคุ้มครองผู้บริโภคในธุรกิจซ่อมแซมรถยนต์th_TH
dc.title.alternativeThe consumer protection in auto repair service businessth_TH
dc.typeOtherth_TH
dc.degree.nameนิติศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชานิติศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe independent study was conducted to study the hire of work contract in auto repair service business which is the issue that is essential to the economy and the safety of consumers. Therefore, the inspection of the automobile after the reparation is necessary. The objectives of the study aim to (1) study the concept of legal principles on consumer protection regarding hire of work contracts in auto repair service business (2) study legal issues related to the standard of the automobile inspection after the reparation by the auto repair service provider (3) study consumer protection and the effort put in to effect the contract equitable (4) find guidelines for betterment and suggestions regarding the standard of the automobile inspection after the reparation in auto repair service business. This independent study is a qualitative study by implementing a documentary research in which the law of Thailand and related foreign law are studied, namely, the consumer protection law, the court verdicts and the academic journals deemed relevant. The study found that, as a consumer protection in auto repair service business, there must be the good inspection of the automobile before returning to be in use which is enforced by the law to assure the safety and there must be an organization with legitimacy to inspect the automobile before returning to be in use. The auto repair service contract is a hire of work contract between the contractor and the employer which aims for the accomplishment of the work. However, auto reparation needs specialized competence, moreover, the price is solely determined by the auto repair service provider. With respect to the reparation of the automobile with insurance policy, when the automobile is damaged due to the accident, the insurance company will deliver it to the auto repair service provider which does not have basis of standard and is not overseen by any quality control office. Moreover, for the responsibility of the auto repair service provider, there is no insurance for damages arising from auto reparation; when the third person commits a tort against the employer's property, the employer has to file the legal case on his own. For the equitable treatment to consumers, I would like to suggest the guidelines for consumer protection to prevent the damages by enforcing the legal measure and also propose the establishment of a specific organization to supervise the quality of auto repair service and the promotion of the enactment of the auto service and repair acten_US
Appears in Collections:Law-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146907.pdfเอกสารฉบับเต็ม14.9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons