Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12658
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวลัย อิศรางกูร ณ อยุธยาth_TH
dc.contributor.authorวรางคณา หอยศรีจันทร์th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-08-05T07:31:22Z-
dc.date.available2024-08-05T07:31:22Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12658en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2563th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เรื่องสิ่งแวดล้อมในชุมชน ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ และ 2) เปรียบเทียบเจตคติต่อส่งแวดล้อมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชน ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) นักเรียนที่เรียนโดยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานมีความสามารถในการแก้ปัญหาหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) นักเรียนที่เรียนโดยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานมีเจตคติต่อสิ่งแวดล้อมหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectการแก้ปัญหาในเด็กth_TH
dc.subjectปัญหาสิ่งแวดล้อม--ไทยth_TH
dc.subjectวิทยาศาสตร์--กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชนที่มีต่อความสามารถในการแก้ปัญหา และเจตคติต่อสิ่งแวดล้อมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนชุมชนบ้านไทรย้อย จังหวัดพิษณุโลกth_TH
dc.title.alternativeThe effects of problem-based learning management in the topic of Environment in the community on problem solving ability and attitude toward the Environment of Prathom Suksa III students at Chumchon Ban Saiyoi School in Phitsanulok Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to 1) compare problem solving ability in the Topic of Environment in the community of Prathom Suksa III students before and after learning under the problem-based learning activities management; and 2) compare environmental attitudes in the Topic of Environment in the community of Phathom Suksa III students before and after learning under the problem-based learning management. The sample of this study consisted of 20 Phathom Suksa III students of Chumchon Bansaiyai School in Phitsanulok province during the first semester of the academic year 2020, obtained by cluster sampling. The employed research instruments comprised of 1) lesson plans under the problem-based learning management in the topic of Environment in the community; 2) a problem solving ability test; and 3) environmental attitudes test. Statistics for data analysis were mean, standard deviation, and Wilcoxon Signed Rank Test. The findings of this study were 1) the post-learning problem solving ability of the students who learned under the problem-based learning management was significantly higher than their pre-learning counterpart ability with a level of statistical significance at .05 ; and 2) the post-learning environmental attitudes of the students who learned under the problem-based learning management was significantly higher than their pre-learning counterpart ability with a level of statistical significance at .05.en_US
dc.contributor.coadvisorดรุณี จำปาทองth_TH
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม22.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons