Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12707
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจิรวัฒน์ เมธาสุทธิรัตน์th_TH
dc.contributor.authorศุภชัย ธนณัฐธันth_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2024-08-22T06:10:16Z-
dc.date.available2024-08-22T06:10:16Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12707en_US
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัญหาการดำเนินงานการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ 2) ศึกษาสาเหตุของปัญหาในกระบวนการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงาน ตามยุทธศาสตร์ 3) เสนอแนวทางการพัฒนาการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ ที่ได้จาก การศึกษาวิจัย เป็นข้อเสนอในการปรับกระบวนการดำเนินงานด้านงบประมาณของสำนักนโยบายและยุทธศาสตร์ สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ข้าราชการที่มีความเชี่ยวชาญเกี่ยวกับการบริหารงบประมาณ ที่ปฏิบัติงานอยู่ในสำนักนโยบายและยุทธศาสตร์ สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ จำนวน 12 คน การเก็บข้อมูล โดยการสัมภาษณ์เชิงลึก การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัญหาการดำเนินงานการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ ทั้ง 4 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การจัดทำแผนการปฏิบัติงานและแผนการใช้จ่ายงบประมาณ 2) การเบิกจ่ายงบประมาณ 3) การโอนเปลี่ยนแปลงงบประมาณ และ 4) การรายงานผล ปัญหาที่พบ คือ ไม่มีการบูรณาการแผนการดำเนินงานร่วมกัน การเบิกจ่ายงบประมาณไม่บรรลุตามเป้าหมายที่กำหนด งบประมาณไม่เพียงพอ การรายงานผลการดำเนินงาน มีความล่าช้า (2) สาเหตุของปัญหาในกระบวนการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ พบว่า มีหน่วยงานที่รับผิดชอบจำนวนมากงบประมาณถูกปรับลดลง บุคลากรไม่มีความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการปฏิบัติงานด้านงบประมาณเพียงพอ ขาดคู่มือและขั้นตอนแนวทางการปฏิบัติงานที่ชัดเจน ระเบียบกฎหมายไม่มีความยืดหยุ่น ขาดการทำงานเป็นทีม (3) แนวทางการพัฒนา คือ ควรมีการประชุม สร้างความรู้ความเข้าใจในการดำเนินงานแบบมีส่วนร่วม ควรพัฒนาบุคลากรให้มีทักษะ ความรู้ความสามารถเกี่ยวกับงาน ด้านงบประมาณ ควรเร่งรัดติดตามการเบิกจ่ายงบประมาณและรายงานปัญหาอุปสรรคให้ผู้บริหารทราบอย่างสม่ำเสมอ ควรจัดทำคู่มือการปฏิบัติงานด้านงบประมาณเพื่อใช้เป็นมาตรฐานในองค์กร ควรปรับเปลี่ยนวัฒนธรรมการทำงาน สร้างความเข้าใจให้มีความสัมพันธ์ที่ดีต่อกัน มีความสามัคคีเป็นทีมเดียวกันth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectงบประมาณ--การจัดการth_TH
dc.titleแนวทางการพัฒนาการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ของสำนักนโยบายและยุทธศาสตร์ สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการth_TH
dc.title.alternativeProcedure for the development of strategic performance-oriented budget management of the Office of Policy and Strategy Office of the Permanent Secretary, Ministry of Educationen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were: 1) To study the problems of performance-oriented budget management according to the strategy 2) To study the causes of problems in the performance-oriented budget management according to the strategy 3) To propose guidelines for the development of strategic budget management that focus on strategic results obtained from research studies and that is a proposal to adjust the budgeting process of the Office of Policy and Strategy Office of the Permanent Secretary, Ministry of Education This research is a qualitative research methodology. The target groups used in the research were civil servants with expertise in budget management who working in the Office of Policy and Strategy Office of the Permanent Secretary, Ministry of Education, 12 people. Data collected by in-depth interview. Data analyzed by content analysis. The results of the study were as follows: 1. The problems of performance-oriented budget management operations in accordance with the four steps of the strategy are: 1) Preparation of operational plans and budget expenditure plans 2) Budget disbursement 3) Budget change transference and 4) Reporting. The problems found are: There is no integration of action plans, Budget disbursement does not meet the specified goals, insufficient budget, there was a delay in reporting on performance. 2. The causes of problems in the strategic performance-oriented budget management process found that: There are many responsible departments. The budget was reduced. The staff who do not have sufficient knowledge and understanding of budget operations. Lack of clear manuals and procedures. The legal regulations are not flexible and lack of teamwork. 3. Development guidelines are: should have a meeting take knowledge and understanding of participatory operations. The staff should be developed to have skills, knowledge of budget work. Should expedite the follow-up of budget disbursement and report problems and obstacles to the management regularly. Budget operation manual should be prepared for use as a standard in the organization. Should be changed work culture. Create understanding to have a good relationship with each other as a team.en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168975.pdfเอกสารฉบับเต็ม15.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons