Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13075
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNarongrit Tawonsinen
dc.contributorณรงค์ฤทธิ์ ถาวรศิลป์th
dc.contributor.advisorKetkanok Urwongseen
dc.contributor.advisorเก็จกนก เอื้อวงศ์th
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:24:27Z-
dc.date.available2025-01-24T08:24:27Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued22/4/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13075-
dc.description.abstractThe objectives of this research were (1) to study the conditions and problems of procurement management of schools in Klong Yai District Center Network Group under Trat Primary Education Service Area Office; and (2) to study the guidelines for development of procurement management of the schools.The research population comprised 57 personnel of schools in Klong Yai District Center Network Group classified into 13 school directors, 26 chiefs of budget work and academic work, and 18 teachers performing the duty of procurement personnel.  Also, there were five persons who provided information by being interviewed.  The employed research tools were a questionnaire concerning the conditions and problems of procurement management in school, with reliability coefficients of .90 and .91 respectively, and guidelines for interview questions concerning guidelines for development of procurement management in school.  Research data were analyzed with the use of the frequency, percentage, mean, standard deviation, and content analysis.The research findings revealed that (1) the overall condition of procurement management of the schools was rated at the high level; when specific aspects of procurement management were considered, it was found that the three aspects that were rated at the highest level were that of the distribution of materials, that of the disposing of materials, and that of the control of materials; and the three aspects that were rated at the high level were that of planning or determination of the needs, that of maintenance of materials, and that of procurement of materials; (2) the overall problem of procurement management was rated at the low level; when specific problems of procurement management were considered, it was found that the two problems that were rated at the lowest level were that of the distribution of materials, and that of the control of materials; and the four problems that were rated at the low level were that of the maintenance of materials, that of the procurement of materials, that of the disposal of materials, and that of planning or determination of the needs; and (3) the guidelines for development of procurement management of the schools were as follows: the school administrator should appoint a committee for formulation of the plans for determining the needs for materials; he should encourage the teachers to collaborate in analysis of SWOT and to meet in preparing the procurement and employment calendars; he should determine clear guidelines for reimbursement of materials; he should prepare the calendar for the control of material procurement; he should provide the budgets for material maintenance that clearly appear in the plan; and he should create the cooperation networks among the home, the temple, and the school; on the other hand, the Trat Primary Education Service Area Office should organize the trainings for teachers in charge of procurement work; and it should seek and provide the positions of procurement officials for the schools.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาสภาพและปัญหาในการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษาในกลุ่มศูนย์เครือข่ายอำเภอคลองใหญ่ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตราด และ (2) ศึกษาแนวทางการพัฒนาการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษาประชากรที่ศึกษา ได้แก่ บุคลากรของสถานศึกษาในกลุ่มศูนย์เครือข่ายอำเภอคลองใหญ่ 57 คน ประกอบด้วย ผู้อำนวยการโรงเรียน 13 คน หัวหน้างานงบประมาณและงานวิชาการ 26 คน และครูปฏิบัติหน้าที่เจ้าหน้าที่พัสดุ 18 คน และผู้ให้ข้อมูลในการสัมภาษณ์ 5 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับสภาพและปัญหาในการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .90 และ .91 ตามลำดับ และแนวคำถามในการสัมภาษณ์เกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ความถี่  ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยปรากฏว่า (1) สภาพการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษาโดยรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่อยู่ในระดับมากที่สุด 3 ด้าน ได้แก่ การแจกจ่ายพัสดุ การจำหน่ายพัสดุ การควบคุมพัสดุ  และด้านที่อยู่ในระดับมาก 3 ด้าน ได้แก่ การวางแผนหรือกำหนดความต้องการ การบำรุงรักษาพัสดุ และการจัดหาพัสดุ  (2) ปัญหาการบริหารงานพัสดุ โดยรวมอยู่ในระดับน้อย เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านอยู่ในระดับน้อยที่สุด 2 ด้าน คือ ปัญหาการแจกจ่ายพัสดุและปัญหาการควบคุมพัสดุ และด้านที่อยู่ในระดับน้อย 4 ด้าน ได้แก่ ปัญหาการบำรุงรักษาพัสดุ ปัญหาการจัดหาพัสดุ ปัญหาการจำหน่ายพัสดุ และปัญหาการวางแผนหรือกำหนดความต้องการ และ (3) แนวทางการพัฒนาการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาควรจัดตั้งคณะกรรมการจัดทำแผนกำหนดความต้องการด้านพัสดุ ควรส่งเสริมให้ครูร่วมกันวิเคราะห์ SWOT และประชุมจัดทำปฏิทินการจัดซื้อจัดจ้าง ควรกำหนดแนวทางการเบิกจ่ายพัสดุที่ชัดเจน ควรจัดทำปฏิทินการควบคุมจัดหาพัสดุ ควรมีการตั้งงบประมาณสำหรับการซ่อมแซมพัสดุไว้ในแผนให้ชัดเจน และควรสร้างเครือข่ายการมีส่วนร่วมกันระหว่าง บ้าน วัดและโรงเรียน ส่วนสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาควรจัดอบรมให้กับครูที่รับผิดชอบ และควรจัดหาอัตราเจ้าหน้าที่ในการดำเนินงานพัสดุให้กับสถานศึกษาth
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectการบริหารงานพัสดุ  ศูนย์เครือข่าย  ประถมศึกษาth
dc.subjectProcurement management; Network center; Primary educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleConditions, Problems and Guidelines for Development of Procurement Management of Schools in Klong Yai District Center Network Group under Trat Primary Education Service Area Officeen
dc.titleสภาพ ปัญหาและแนวทางการพัฒนาการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา ในกลุ่มเครือข่ายศูนย์อำเภอคลองใหญ่ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตราดth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorKetkanok Urwongseen
dc.contributor.coadvisorเก็จกนก เอื้อวงศ์th
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Educational Administration (M.Ed. (Educational Administration))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารการศึกษา (ศษ.ม. (บริหารการศึกษา))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Educational Administration)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารการศึกษาth
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2602300887.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.