Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13097
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSUTHATIP Lamphaoen
dc.contributorสุธาทิพย์ ลำเภาth
dc.contributor.advisorTweesak Chindanuraken
dc.contributor.advisorทวีศักดิ์ จินดานุรักษ์th
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:24:39Z-
dc.date.available2025-01-24T08:24:39Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued23/5/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13097-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to 1) compare critical thinking between before learning and after learning by using model-based instruction of grade 8 students in the topic of the earth and natural resources, 2) compare learning achievement in the topic of the earth and natural resources of grade 8 students after learning by using model-based instruction with the 70 percent criterion, and 3) study the relationship between critical thinking and learning achievement of grade 8 students in the topic of the earth and natural resources after learning by using model-based instruction.                       The sample used in this research was 39 grade 8 students in the second semester of the academic year 2023 of Danmakhamtiawitthayakhom school in Kanchanaburi province, obtained by cluster random sampling. The research tools were 8 lesson plans using model-based instruction in the topic of earth and natural resources for 24 hours, a critical thinking test, and a science learning achievement test. Statistics used for data analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test and Pearson Correlation.  The results of the research found that 1) the critical thinking ability of grade 8 students after learning by using model-based instruction was significantly higher than before learning at the .05 level of statistical significance. 2) Science learning achievement of grade 8 students after learning by using model-based instruction was higher than the 70 percent criterion at the .05 level of statistical significance, and 3) critical thinking ability and learning achievement of grade 8 students after learning by using model-based instruction correlated positively at the moderate level and significantly at the .05 level of statistical significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบการคิดอย่างมีวิจารณญาณระหว่างก่อนและ หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 เรื่อง โลกและทรัพยากรธรรมชาติ  2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง โลกและทรัพยากรธรรมชาติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการคิดอย่างมีวิจารณญาณและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 เรื่อง โลกและทรัพยากรธรรมชาติ หลังได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน                  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนด่านมะขามเตี้ยวิทยาคม จังหวัดกาญจนบุรี จำนวน 39 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน เรื่อง โลกและทรัพยากรธรรมชาติ จำนวน  8 แผน รวม 24 ชั่วโมง แบบวัดการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และค่าสหสัมพันธ์ของ เพียร์สันผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2  หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลอง เป็นฐานสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลอง เป็นฐาน มีความสัมพันธ์กันทางบวกในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน  การคิดอย่างมีวิจารณญาณ  ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน  มัธยมศึกษาth
dc.subjectModel-based Learningen
dc.subjectCritical Thinkingen
dc.subjectLearning Achievementen
dc.subjectSecondary Educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Effects of Using Model-based Instruction in the Topic of the Earth and Natural Resources to Develop Critical Thinking and Learning Achievements of Grade 8 Students at Danmakhamtia Wittayakhom School in Kanchanaburi Provinceen
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน เรื่อง โลกและทรัพยากรธรรมชาติ เพื่อพัฒนาการคิดอย่างมีวิจารณญาณและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนด่านมะขามเตี้ยวิทยาคม จังหวัดกาญจนบุรีth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorTweesak Chindanuraken
dc.contributor.coadvisorทวีศักดิ์ จินดานุรักษ์th
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Science Education (Master of Education(Science Education))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต วิชาเอกวิทยาศาสตร์ศึกษา (ศษ.ม. (วิทยาศาสตร์ศึกษา))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Science Education)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (วิทยาศาสตร์ศึกษา)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2622000178.pdf3.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.