Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13134
Title: The Construction of a Reading Enhancement Book Entitled “Folktale and Legend of Chiang Rai Province” for Grade 6 Students at Anuban Wiangkaen School in Chiang Rai Province
การสร้างหนังสืออ่านเพิ่มเติม เรื่อง นิทานและตำนานพื้นบ้านจังหวัดเชียงราย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลเวียงแก่น จังหวัดเชียงราย
Authors: PAPHASIT UTHIYA
ปภาษิต อุทธิยา
Thanarat Sirisawadi
ธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์
Sukhothai Thammathirat Open University
Thanarat Sirisawadi
ธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์
[email protected]
[email protected]
Keywords: หนังสือส่งเสริมการอ่าน  นิทานและตำนานพื้นบ้าน  เชียงราย  ประถมศึกษา
Reading enhancement book
Folk Tale and Legend
Chiang Rai
Primary education
Issue Date:  28
Publisher: Sukhothai Thammathirat Open University
Abstract: The purposes of this independent study were to 1) construct a reading enhancement book entitled “Folktale and Legend of Chiang Rai Province” for Grade 6 students at Anuban Wiangkaen School in Chiang Rai province; and 2) verify quality of the constructed reading enhancement book.                      The research sample consisted of three experts on Thai language teaching and 10 Grade 6 students of Anuban Wiangkaen School in Chiang Rai province, all of whom were purposively selected.  The employed research instruments were 1) a reading enhancement book quality evaluation form for the experts, and 2) a questionnaire on students’ opinions toward the reading enhancement book.  Statistics employed for data analysis were the mean and standard deviation.Results of this study were as follows: (1) the constructed reading enhancement book entitled “Folktale and Legend of Chiang Rai Province” had the contents comprising 15 chapters as follows: Chapter 1: Preliminary Knowledge on Legend and Folktale; Chapter 2: Insects with Four Ears and Five Eyes; Chapter 3: Tham Luang Khun Nam Nang Non Cave; Chapter 4: Wiang Nong Lom; Chapter 5: Little Aung Kham Turtle; Chapter 6: The Emerald Buddha of Lanna; Chapter 7: Phra That Kao Chom Pagoda; Chapter 8: Phra That Mae Ya Mon Sattha Phaya Nak Pagoda; Chapter 9: Giant Catfish of Mekong River; Chapter 10: Lahueng Grandfather, the Giant Ancestor of Mekong River Basin; Chapter 11: Wiang Kalong; Chapter 12: Wiang Kaen: Chapter 13: Tammila, Chiang Khong; Chapter 14: Wiang Siduang; and Chapter 15: Place and Town Names of Wiang Chiang Rai; each chapter had illustrations, glossary and end-of-chapter activities; and (2) regarding quality verification of the constructed reading enhancement book, it was found that the experts had opinions that the reading enhancement book as a whole was appropriate at the highest level, while the students had opinions that the reading enhancement book as a whole was appropriate at the high level.
การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างหนังสืออ่านเพิ่มเติม เรื่อง นิทานและตำนานพื้นบ้านจังหวัดเชียงราย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลเวียงแก่น จังหวัดเชียงราย และ 2) ตรวจสอบคุณภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติมที่สร้างขึ้น   กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิด้านการสอนภาษาไทย จำนวน 3 คน และนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลเวียงแก่น จังหวัดเชียงราย จำนวน 10 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจงเครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ 1) แบบประเมินคุณภาพหนังสืออ่านเพิ่มเติมโดยผู้ทรงคุณวุฒิ และ2) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อหนังสืออ่านเพิ่มเติม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน   ผลการศึกษาพบว่า (1) หนังสืออ่านเพิ่มเติม เรื่อง นิทานและตำนานพื้นบ้านจังหวัดเชียงราย ประกอบด้วยเนื้อหา 15 บท ได้แก่ บทที่ 1 ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับตำนานและนิทานพื้นบ้าน  บทที่ 2 แมงสี่หู ห้าตา บทที่ 3 ถ้ำหลวง ขุนน้ำนางนอน บทที่ 4 เวียงหนองหล่ม บทที่ 5 เต่าน้อยอองคำ  บทที่ 6 พระแก้วมรกตแดนล้านนา บทที่ 7 พระธาตุเก้าจอม บทที่ 8 พระธาตุแม่ย่าหม่อน ศรัทธาพญานาค  บทที่ 9 ปลาบึกแม่น้ำโขง บทที่ 10 ปู่ล่ะหึ่ง บรรพบุรุษร่างยักษ์แห่งลุ่มน้ำของ บทที่ 11  เวียงกาหลงบทที่ 12 เวียงแก่น บทที่ 13 ตำมิละ เชียงของ บทที่ 14 เวียงสี่ตวง และบทที่ 15  ชื่อบ้านนามเมืองเวียงเชียงราย แต่ละบทมีภาพประกอบ คำอธิบายศัพท์ และกิจกรรมท้ายบท และ  (2) ผลการตรวจสอบคุณภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติม พบว่า ผู้ทรงคุณวุฒิมีความเห็นว่าหนังสือดังกล่าวในภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนนักเรียนเห็นว่าหนังสือดังกล่าวในภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก
URI: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13134
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2632100224.pdf14.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.