Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSIRINTHA BUSSARAKUMen
dc.contributorศิรินทรา บุษราคัมth
dc.contributor.advisorNuanjid Chaowakeratipongen
dc.contributor.advisorนวลจิตต์ เชาวกีรติพงศ์th
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:25:09Z-
dc.date.available2025-01-24T08:25:09Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13171-
dc.description.abstractThe purposes of this research were to 1) compare the learning achievements of grade 7 students who learned through the model-based learning instruction and students who learned through the traditional instruction, 2) compare the scientific modeling ability of grade 7 students who learned through the model-based learning and those of the students who learned through the traditional instruction, and 3) compare the scientific modeling abilities of students before and after learning through the model-based learning instruction.The research sample consisted of 70 grade 7 students from two classrooms of Nakorn Khonkaen School in Khonkaen province who studied in the academic year2023, obtained by cluster random sampling. One class was randomly assigned as an experiment group and another group was assigned as a control group. The research instruments were 1) 5 lesson plans based on the model-based learning instruction and the traditional instruction in the topic of pure substance for 20 hours, 2) a learning achievement test in the topic of pure substance, and 3) a scientific modeling ability test. The statistics used for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test.The research findings showed that 1) the science learning achievement of the students who learned through the model-based learning instruction was higher than those of the students who learned through the traditional instruction at the .05 level of statistical significance, 2) the scientific modeling ability of  the students who learned through the model-based learning instruction was higher than those of the students who learned through the traditional instruction at the .05 level of statistical significance, and 3) the scientific modeling ability of the students who learned through the model-based learning instruction was higher than their pre-learning counterpart ability at the .05 level of statistical significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานกับนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปกติ  2) เปรียบเทียบความสามารถในการสร้างแบบจำลองทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานกับนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปกติ และ 3) เปรียบเทียบความสามารถในการสร้างแบบจำลองทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนกลุ่มตัวอย่างในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนนครขอนแก่น ปีการศึกษา 2566 จำนวน 2 ห้องเรียน 70 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม แล้วจับสลากให้ห้องหนึ่งเป็นกลุ่มทดลอง และอีกห้องหนึ่งเป็นกลุ่มควบคุม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน และแผนการจัดการเรียนรู้แบบปกติ เรื่อง สารบริสุทธิ์ จำนวน 5 แผนใช้เวลาเรียน 20 ชั่วโมง 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง สารบริสุทธิ์ และ 3) แบบวัดความสามารถในการสร้างแบบจำลองทางวิทยาศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานสูงกว่านักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  2) ความสามารถในการสร้างแบบจำลองทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานสูงกว่านักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ความสามารถในการสร้างแบบจำลองทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานหลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน  ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน   การสร้างแบบจำลองทางวิทยาศาสตร์  มัธยมศึกษาth
dc.subjectModel-based Learning Instructionen
dc.subjectLearning achievementen
dc.subjectScientific Modelingen
dc.subjectSecondary Educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Effects of the Model-based Learning Instruction in the Topic of Pure Substance on Learning Achievement and Scientific Modeling Ability of Grade 7 Students at Nakorn Khonkaen School in Khonkaen Provinceen
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจําลองเป็นฐาน เรื่อง สารบริสุทธิ์  ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการสร้างแบบจําลอง ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1  โรงเรียนนครขอนแก่น จังหวัดขอนแก่นth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorNuanjid Chaowakeratipongen
dc.contributor.coadvisorนวลจิตต์ เชาวกีรติพงศ์th
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Science Education (Master of Education(Science Education))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต วิชาเอกวิทยาศาสตร์ศึกษา (ศษ.ม. (วิทยาศาสตร์ศึกษา))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Science Education)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (วิทยาศาสตร์ศึกษา)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2642000117.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.