Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13183
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPATTHANON YANUen
dc.contributorพัฒฐานนท์ ยะนุth
dc.contributor.advisorDarunee Jumpathongen
dc.contributor.advisorดรุณี จำปาทองth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:25:15Z-
dc.date.available2025-01-24T08:25:15Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued9/4/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13183-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to compare learning achievements of grade 3 students at Wat Paphaeng Municipal School in Chiang Mai province before and after learning under the geographic inquiry process in the topic of Environment in the Community.               The research sample consisted of thirty grade 3 students at Wat Paphaeng Municipal School in Chiang Mai province, obtained by cluster sampling. The employed research instruments were learning management plans in the topic of Environment in the Community using learning activities under the geographic inquiry process, and a learning achievement test. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test.        The research finding showed that the post-learning achievement in the topic of Environment in the Community of grade 3 students at Wat Paphaeng Municipal School in Chiang Mai province who learned under the geographic inquiry process was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level of statistical significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลวัดป่าแพ่ง จังหวัดเชียงใหม่ ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการทางภูมิศาสตร์                กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 1 ห้องเรียน นักเรียน 30 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้การวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการทางภูมิศาสตร์ เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชน และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที                ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลวัดป่าแพ่ง จังหวัดเชียงใหม่ ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการทางภูมิศาสตร์ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectกระบวนการทางภูมิศาสตร์th
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนth
dc.subjectประถมศึกษาth
dc.subjectGeography learning processen
dc.subjectLearning achievementen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Effects of Geographic Inquiry Process in the Topic of Environment in the Community on Learning Achievement of Grade 3 Students at Wat Paphaeng Municipal School, Chiang Mai Provinceen
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการทางภูมิศาสตร์ เรื่อง สิ่งแวดล้อม ในชุมชน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลวัดป่าแพ่ง จังหวัดเชียงใหม่th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorDarunee Jumpathongen
dc.contributor.coadvisorดรุณี จำปาทองth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Curriculum and Instruction (M.Ed. (Curriculum and Instruction))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Curriculum and Instruction)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2642100271.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.