Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13183
Title: | The Effects of Geographic Inquiry Process in the Topic of Environment in the Community on Learning Achievement of Grade 3 Students at Wat Paphaeng Municipal School, Chiang Mai Province ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการทางภูมิศาสตร์ เรื่อง สิ่งแวดล้อม ในชุมชน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลวัดป่าแพ่ง จังหวัดเชียงใหม่ |
Authors: | PATTHANON YANU พัฒฐานนท์ ยะนุ Darunee Jumpathong ดรุณี จำปาทอง Sukhothai Thammathirat Open University Darunee Jumpathong ดรุณี จำปาทอง [email protected] [email protected] |
Keywords: | กระบวนการทางภูมิศาสตร์ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ประถมศึกษา Geography learning process Learning achievement Primary education |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The purpose of this study was to compare learning achievements of grade 3 students at Wat Paphaeng Municipal School in Chiang Mai province before and after learning under the geographic inquiry process in the topic of Environment in the Community. The research sample consisted of thirty grade 3 students at Wat Paphaeng Municipal School in Chiang Mai province, obtained by cluster sampling. The employed research instruments were learning management plans in the topic of Environment in the Community using learning activities under the geographic inquiry process, and a learning achievement test. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. The research finding showed that the post-learning achievement in the topic of Environment in the Community of grade 3 students at Wat Paphaeng Municipal School in Chiang Mai province who learned under the geographic inquiry process was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level of statistical significance. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลวัดป่าแพ่ง จังหวัดเชียงใหม่ ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการทางภูมิศาสตร์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 1 ห้องเรียน นักเรียน 30 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้การวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการทางภูมิศาสตร์ เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชน และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน เรื่อง สิ่งแวดล้อมในชุมชนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลวัดป่าแพ่ง จังหวัดเชียงใหม่ ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการทางภูมิศาสตร์ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13183 |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2642100271.pdf | 2.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.