Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13235
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | WARIT PAWEENBAMPEN | en |
dc.contributor | วริทธิ์ ปวีณบำเพ็ญ | th |
dc.contributor.advisor | Sopana Sudsomboon | en |
dc.contributor.advisor | โสภนา สุดสมบูรณ์ | th |
dc.contributor.other | Sukhothai Thammathirat Open University | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T08:25:41Z | - |
dc.date.available | 2025-01-24T08:25:41Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 7/11/2024 | |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13235 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to study 1) the current state of digital organization; 2) the desired state of digital organization; 3) the needs for developing being a digital organization; and 4) guidelines of developing being a digital organization of Lampang Witthaya School, Lampang Province.The research population consisted of 2 school administrators, 28 teachers, a school staff representative, and 240 parents of students from grades 4 to 6, totaling 271 participants, that were purposive selected. The keys informants consist of 7 informants. The research instruments were a dual-response format on the current and desired states of being a digital organization, with reliability coefficients of .98 and .98, respectively, and a semi-structured interview dealing with the development guidelines for being a digital organization of Lampang Witthaya School. Data were analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation, PNImodified, and content analysis.The research findings were as follows: 1) the current state of the school as a digital organization was at high level overall; 2) the desired state of the school as a digital organization was also at a high level overall; 3) the needs for developing being a digital organization of Lampang Witthaya School, ranked from highest to lowest, were digital organizational culture, data utilization for decision-making, use of digital technology in operations, digital leadership of administrators, and digital technology competency of students and parents; and 4) guidelines for developing a digital organization, indicated that schools should: (1) establish a clear vision and goals for the use of digital technology; (2) analyze strengths and weaknesses, formulate strategies, create operational plans, implement, and monitor the use of technology in school management in a systematic and continuous manner; (3) provide training and develop digital technology skills for administrators and relevant personnel; (4) foster a digital culture among all staff members; and (5) continuously develop and improve the structure, processes, and technology. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) สภาพปัจจุบันของการเป็นองค์กรดิจิทัล 2) สภาพ พึงประสงค์ของการเป็นองค์กรดิจิทัล 3) ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการเป็นองค์กรดิจิทัล และ 4) แนวทางการพัฒนาการเป็นองค์กรดิจิทัลของโรงเรียนลำปางวิทยา จังหวัดลำปางประชากรในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน จำนวน 2 คน, ผู้จัดการโรงเรียน จำนวน 1 คน ครู จำนวน 28 คน ตัวแทนบุคลากร 1 คน และตัวแทนผู้ปกครองระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ถึง ประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 240 คน รวมทั้งสิ้น 271 คนโดยเลือกแบบเจาะจง ผู้ให้ข้อมูล จำนวน 7 คน เครื่องมือการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามแบบตอบสนองคู่เกี่ยวกับสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการเป็นองค์กรดิจิทัลของโรงเรียน มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .98 และ .98 ตามลำดับ และแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างเกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาการเป็นองค์กรดิจิทัลของโรงเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ดัชนีความต้องการจำเป็น และการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัย พบว่า 1) สภาพปัจจุบันของการเป็นองค์กรดิจิทัลของของโรงเรียนภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2) สภาพที่พึงประสงค์ของการเป็นองค์กรดิจิทัลของโรงเรียนภาพรวมอยู่ในระดับมาก 3) ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการเป็นองค์กรดิจิทัลของโรงเรียน เรียงตามดัชนีความต้องการจำเป็นจากมากไปน้อย ดังนี้ วัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล การใช้ข้อมูลเพื่อการตัดสินใจ การใช้เทคโนโลยีดิจิทัลในการดำเนินงาน ภาวะผู้นำเชิงเทคโนโลยีดิจิทัลของผู้บริหาร และสมรรถนะการใช้เทคโนโลยีดิจิทัลของนักเรียนและผู้ปกครอง และ 4) แนวทางการพัฒนาการเป็นองค์กรดิจิทัล พบว่าโรงเรียนควร (1) กำหนดวิสัยทัศน์และเป้าหมายในการใช้เทคโนโลยีดิจิทัลให้ชัดเจน (2) วิเคราะห์จุดแข็ง จุดอ่อน กำหนดกลยุทธ์ วางแผนการดำเนินงาน ดำเนินงานและกำกับติดตามเกี่ยวกับการใช้เทคโนโลยีในการบริหารโรงเรียนอย่างเป็นระบบและต่อเนื่อง (3) จัดการฝึกอบรมและพัฒนาทักษะด้านเทคโนโลยีดิจิทัลให้กับผู้บริหารและบุคลากรที่เกี่ยวข้อง (4) สร้างวัฒนธรรมดิจิทัลให้เกิดกับบุคลากรทุกฝ่าย และ (5) พัฒนาและปรับปรุงโครงสร้าง กระบวนการ เทคโนโลยี อย่างต่อเนื่อง | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.rights | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.subject | แนวทางการพัฒนา องค์กรดิจิทัล | th |
dc.subject | Guidelines of developing | en |
dc.subject | Digital organization | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.title | Guidelines of Developing Being a Digital Organization of Lampang Witthaya School, Lampang Province | en |
dc.title | แนวทางการพัฒนาการเป็นองค์กรดิจิทัลของโรงเรียนลำปางวิทยา จังหวัดลำปาง | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การศึกษาค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Sopana Sudsomboon | en |
dc.contributor.coadvisor | โสภนา สุดสมบูรณ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | [email protected] | |
dc.contributor.emailcoadvisor | [email protected] | |
dc.description.degreename | Master of Education in Educational Administration (M.Ed. (Educational Administration)) | en |
dc.description.degreename | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารการศึกษา (ศษ.ม. (บริหารการศึกษา)) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Master of Education (Educational Administration) | en |
dc.description.degreediscipline | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารการศึกษา | th |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2652300498.pdf | 2.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.