กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13297
ชื่อเรื่อง: | Online Marketing Mix Factors Affecting the Purchase Decision of Car Insurance Among Health Care Professionals ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ของบุคลากรทางการแพทย์ |
ผู้แต่ง/ผู้ร่วมงาน: | Suthep Chantharamethikun สุเทพ จันทรเมธีกุล Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม Sukhothai Thammathirat Open University Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม [email protected] [email protected] |
คำสำคัญ: | ส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ การซื้อประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ Online Marketing Mix Online Car Insurance Purchasing |
วันที่เผยแพร่: | 23 |
สำนักพิมพ์: | Sukhothai Thammathirat Open University |
บทคัดย่อ: | The objectives of the Study are to examine 1) the demographic factors of healthcare professionals who purchase car insurance online. 2) the purchase behavior of healthcare professionals who purchase car insurance online. 3) the online marketing mix factors of car insurance products. 4) the purchase decision of car insurance via online channel among healthcare professionals. 5) the purchase decision of car insurance via online channel among healthcare professionals, categorized by demographic factors. 6) the purchase decision of car insurance via online channel among healthcare professionals, categorized by consumer purchasing behavior. 7) the influence of online marketing mix factors on the purchase decision car insurance via online channel among healthcare professionals.This study utilized a quantitative research method, collecting data through questionnaires from healthcare professionals who have decided to purchase car insurance online. A multistage random sampling method was used to select a sample group of 400 healthcare professionals. The data were analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, as well as inferential statistics through one-way ANOVA and multiple linear regression analysis.The results revealed that: 1) The majority of respondents were female, married, aged between 40-49 years, held a bachelor's degree, worked in operational roles within the government sector, and had an income exceeding 50,000 baht. 2) Regarding purchasing behavior, most medical personnel made their own decisions when buying car insurance, primarily learned about insurance through online advertisements, were responsible for their family's car insurance expenses, and sought maximum coverage from online car insurance. They predominantly purchased first-class insurance, were interested in additional services like emergency assistance, bought insurance before the expiration of the previous policy, took 1-2 weeks to decide, purchased insurance annually, mostly through the websites of agents/brokers, and searched for online car insurance information via Google. They read reviews on Facebook, chose online car insurance based on service quality, did not purchase traditional car insurance due to inconvenience, recommended online car insurance companies to others based on satisfaction with the service, compared and verified the reliability of online car insurance using website comparison tools, primarily paid for car insurance online via bank transfer, and had good experiences with online car insurance claims. 3) Among the online marketing mix factors, distribution had the highest average, followed by price, product, privacy protection, personalized service, and lastly, marketing promotion. 4) The decision to purchase car insurance online among healthcare professionals was at a high level. 5) Demographic factors such as age, education level, job position, and income significantly influenced the decision to purchase car insurance online at the 0.05 level of statistical significance. 6) Differences in purchasing behavior factors (Who, What, When, Why, How) significantly influenced the decision to purchase car insurance online at the 0.05 level of statistical significance. 7) Online marketing mix factors related to distribution and privacy significantly influenced the decision to purchase car insurance online among healthcare professionals at the 0.05 level of statistical significance. การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของบุคลากรทางการแพทย์ที่ซื้อประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ 2) ปัจจัยด้านพฤติกรรมการการซื้อของบุคลากรทางการแพทย์ที่ซื้อประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ของผลิตภัณท์ประกันภัยรถยนต์ 4) การตัดสินใจซื้อประกันภัยออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์ 5) การตัดสินใจซื้อประกันภัยออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์จำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ 6) การตัดสินใจซื้อประกันภัยออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์ในประเทศไทย จำแนกตามพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค 7) อิทธิพลปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์การศึกษานี้ใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากประชากรกลุ่มบุคลากรทางการแพทย์ที่ตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์แบบออนไลน์โดยการเลือกสุ่มกลุ่มตัวอย่างจากประชากรที่เป็นบุคลากรทางการแพทย์จำนวน 400 คน ซึ่งเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบสุ่มหลายขั้นตอน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติอนุมาน ด้วยวิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณเชิงเส้นตรง ผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง สถานภาพสมรส อายุระหว่าง 40-49 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี เป็นระดับปฏิบัติงาน ทำงานในภาครัฐบาล และมีรายได้มากกว่า 50,000 บาท 2) ปัจจัยด้านพฤติกรรมการซื้อบุคลากรทางการแพทย์ ส่วนใหญ่ตัดสินใจซื้อด้วยตนเองเป็นหลัก รู้จักประกันภัยจากโฆษณาออนไลน์มากที่สุด ตนเองเป็นผู้รับผิดชอบค่าใช้จ่ายประกันภัยรถยนต์ในครอบครัว คาดหวังคุ้มครองสูงสุดจากประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ ส่วนใหญ่ซื้อประกันภัยชั้น1 สนใจบริการเสริมบริการช่วยเหลือฉุกเฉินจากประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ ซื้อก่อนหมดประกันเก่า ใช้เวลาตัดสินใจ1-2สัปดาห์ ซื้อประกันภัยทุกปี ซื้อผ่านเว็บไซต์ตัวแทน/นายหน้ามากที่สุด ค้นหาข้อมูลเกี่ยวกับประกันภัยรถยนต์ออนไลน์จากกูเกิ้ล อ่านรีวิวหรือความคิดเห็นเกี่ยวกับประกันภัยรถยนต์ออนไลน์จากเฟสบุ๊ค เลือกประกันภัยรถยนต์ออนไลน์จากการบริการ ไม่ซื้อประกันภัยรถยนต์แบบเดิมเพราะไม่สะดวก แนะนำบริษัทประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ให้ผู้อื่นจากความพอใจในบริการ มีวิธีการเปรียบเทียบและตรวจสอบความน่าเชื่อถือประกันภัยรถยนต์ออนไลน์จากการใช้การเปรียบเทียบของเวปไซด์ ส่วนใหญ่ชำระเงินค่าประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ด้วยวิธีโอนผ่านธนาคาร และมีประสบการณ์กับการเคลมประกันภัยรถยนต์ออนไลน์ในระดับดี 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์ โดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อยคือ ด้านการจัดจำหน่าย ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว ด้านการให้บริการส่วนบุคคล และด้านการส่งเสริมการตลาดตามลำดับ 4) การตัดสินใจซื้อประกันภัยออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์อยู่ในระดับมาก 5) ปัจจัยประชากรศาสตร์ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา ตำแหน่งงานและรายได้แตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์แบบออนไลน์แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 6) ปัจจัยด้านพฤติกรรมการซื้อ ใคร ทำอะไร เมื่อไร เพราะอะไร อย่างไรแตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์แบบออนไลน์แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 7) ส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ด้านการจัดจำหน่ายและด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์แบบออนไลน์ของบุคลากรทางการแพทย์ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13297 |
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล: | Manage-Theses |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม | รายละเอียด | ขนาด | รูปแบบ | |
---|---|---|---|---|
2643000488.pdf | 1.81 MB | Adobe PDF | ดู/เปิด |
รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น