Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13419
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorRinyapat Thanaseri ariyapornen
dc.contributorริญญภัสร์ ธนเสรีอริยพรth
dc.contributor.advisorNarubodee Wathanakomen
dc.contributor.advisorนฤบดี วรรธนาคมth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:38:02Z-
dc.date.available2025-01-24T08:38:02Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued11/12/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13419-
dc.description.abstractThe objectives of this study were to: (1) examine the demographic factors influencing the decision to use commercial banking services among consumers in Bangkok; (2) analyze the marketing mix factors of commercial banking services among consumers in Bangkok; (3) study the decision to use commercial banking services among consumers in Bangkok; (4) compare differences in the decision to user commercial banking services based on demographic factors; and (5) investigate the marketing mix factors affecting the decision to use commercial banking services.This study utilized quantitative research methodology, collecting data via questionnaires from an unspecified population of commercial banking service users in Bangkok. A convenience sampling method was used to select 400 respondents. Data analysis employed descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, and inferential statistics using one-way ANOVA and multiple linear regression analysis.The findings revealed that: (1) most respondents were female, aged 20–30 years, held a bachelor’s degree, were students, and had an average monthly income of 10,000–20,000 baht; (2) marketing mix factors were rated highly overall. Among the individual aspects, the highest mean was for process, followed by product, people, physical evidence, place, price, and promotion, respectively; (3) the overall decision to use commercial banking services among consumers in Bangkok was rated at the highest level; (4) differences in educational levels significantly influenced the decision to use commercial banking services at a 0.05 significance level; and (5) marketing mix factors—product, place, people, and process—significantly influenced the decision to use commercial banking services at a 0.05 significance level, collectively accounting for 31.30% of the variance in decision-making.en
dc.description.abstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของผู้ใช้บริการที่ตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ในเขตกรุงเทพมหานคร (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของธนาคารพาณิชย์ในเขตกรุงเทพมหานคร (3) การตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร (4) เปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ จำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร และ (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานครการศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากประชากรซึ่งไม่ทราบจำนวนที่แน่นอนที่เป็นผู้ใช้บริการธนาคารพาณิชย์ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยการเลือกสุ่มกลุ่มตัวอย่างจากประชากรที่เป็นผู้ใช้บริการธนาคารพาณิชย์ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ซึ่งเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบสุ่มตามสะดวก วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติอนุมานด้วยวิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณเชิงเส้นตรงผลการศึกษาพบว่า (1) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20 – 30 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพนักเรียน / นักศึกษา และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000 – 20,000 บาท (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อวิเคราะห์รายด้าน พบว่า ค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านกระบวนการบริการ รองลงมาคือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบุคลากร ด้านสภาพแวดล้อมของการบริการ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านราคา และด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ (3) การตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ อยู่ในระดับมากที่สุด (4) ปัจจัยประชากรศาสตร์ด้านระดับการศึกษาที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านบุคลากร และด้านกระบวนการบริการ ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 โดยสามารถรวมกันพยากรณ์การตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร ได้ร้อยละ 31.30th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectส่วนประสมทางการตลาด การตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์th
dc.subjectMarketing mixen
dc.subjectDecision to use commercial banking servicesen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationOther service activitiesen
dc.titleMarketing Mix Factors Influencing The Decision To Use Commercial Banking Services Among Consumers in Bangkoken
dc.titleปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการธนาคารพาณิชย์ของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานครth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorNarubodee Wathanakomen
dc.contributor.coadvisorนฤบดี วรรธนาคมth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารธุรกิจ (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Business Administrationen
dc.description.degreedisciplineบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2653004370.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.