Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWITAWAS HANDEEen
dc.contributorวิทวัส หาญดีth
dc.contributor.advisorJurarat Thammaprateepen
dc.contributor.advisorจุฬารัตน์ ธรรมประทีปth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-29T08:08:13Z-
dc.date.available2025-01-29T08:08:13Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued27/1/2025
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13849-
dc.description.abstractThis study aims to compare students' ability to develop concept-process models before and after learning through the instruction using FAR (Focus, Action, Reflection) analogy-based learning in the topic of metabolism and to analyze the relationship between concept-process model ability and the metacognition of second-year undergraduate students.The sample group consisted of 137 second-year undergraduate students from the Faculty of Engineering and Industrial Technology at a public university, enrolled in a basic chemistry course during the 2023 academic year. A cluster random sampling method was used to select participants. The research instruments included a FAR-based analogical learning instructional plan on metabolism, an assessment of process conceptual modeling skill, and a Metacognitive Awareness Inventory (MAI). Data analysis was conducted using learning progress assessment, t-tests and Spearman’s correlation coefficient analysis.The results revealed an improvement in students' ability to develop concept-process models, with a learning progress rate of 16.5%. Statistical analysis before and after the activities indicated a significant increase in test scores (Z = 6.277, pen
dc.description.abstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการสร้างแบบจำลองแนวคิดกระบวนการ ก่อนและหลังเรียนโดยใช้การเรียนรู้แบบเปรียบเทียบเป็นฐานแบบ FAR  เรื่อง เมแทบอลิซึม และ การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการสร้างแบบจำลองแนวคิดกระบวนการกับอภิปัญญาของนักศึกษาปริญญาตรี ชั้นปีที่ 2 กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาคือ นักศึกษาชั้นปีที่ 2 จากคณะวิศวกรรมศาสตร์และเทคโนโลยีอุตสาหกรรม จากมหาวิทยาลัยของรัฐแห่งหนึ่ง จำนวน 137 คน ที่ลงทะเบียนเรียน วิชาเคมีพื้นฐาน ปีการศึกษา 2566 ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบเปรียบเทียบเป็นฐานแบบ FAR เรื่อง เมแทบอลิซึม แบบวัดความสามารถในการสร้างแบบจำลองแนวคิดกระบวนการ และแบบวัดอภิปัญญา วิธีการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความก้าวหน้าทางการเรียน การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ผลการศึกษาพบว่า ความสามารถในการสร้างแบบจำลองแนวคิดกระบวนการของนักศึกษามีการพัฒนาขึ้น โดยมีค่าความก้าวหน้าทางการเรียนที่ 16.5% ผลการวิเคราะห์ทางสถิติก่อนและหลังทำกิจกรรมพบการเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติของคะแนนการทดสอบ (Z=6.277, pth
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectแบบจำลองแนวคิดกระบวนการ การเรียนรู้แบบเปรียบเทียบเป็นฐานแบบ FAR   อภิปัญญาอุดมศึกษาth
dc.subjectConcept-process model; FAR analogy-based learning; Metacognition; Metabolismen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleDevelopment of the Concept-Process Model and Metacognition Via FAR Analogy-Based Learning Approach in the Topic of Metabolism Among Second-Year Undergraduatesen
dc.titleการพัฒนาความสามารถในการสร้างแบบจำลองแนวคิดกระบวนการ และอภิปัญญาโดยใช้การเรียนรู้แบบเปรียบเทียบเป็นฐานรูปแบบ FAR  เรื่อง เมแทบอลิซึม ของนักศึกษาปริญญาตรี ชั้นปีที่ 2th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorJurarat Thammaprateepen
dc.contributor.coadvisorจุฬารัตน์ ธรรมประทีปth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Science Education (Master of Education(Science Education))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต วิชาเอกวิทยาศาสตร์ศึกษา (ศษ.ม. (วิทยาศาสตร์ศึกษา))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Science Education)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (วิทยาศาสตร์ศึกษา)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2642000281.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.