Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2338
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอนุชา ภูริพันธุ์ภิญโญ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorศุภกาย เล็กศรัณยพงษ์, 2508--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.date.accessioned2022-12-06T07:29:07Z-
dc.date.available2022-12-06T07:29:07Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2338-
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) สภาพทั่วไป การดำเนินธุรกิจแปรรูปนม (2) กระบวนการจัดการห่วงโซ่อุปทานธุรกิจแปรรูปนม (3) ปัญหาและอุปสรรคในการดำเนินธุรกิจแปรรูปนม ประชากรที่ศึกษา คณะกรรมการและฝ่ายจัดการ จำนวน 29 คน ได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง จำนวน 3 คน ได้แก่ รองประธานกรรมการ ผู้ช่วยผู้จัดการฝ่ายส่งเสริมการเลี้ยงโคนม และผู้ช่วยผู้จัดการฝ่ายบัญชี โดยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกและการสังเกตการณ์ของผู้ปฏิบัติงานที่มีส่วนเกี่ยวข้องในกระบวนการห่วงโซ่อุปทาน เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ การซักถาม และการสังเกตการณ์ปฏิบติงาน ผลการศึกษา พบว่า (1) สภาพทั่วไปการดำเนินธุรกิจมีสมาชิก ทุนเรือนหุ้น ทุนดำเนินงานและกำ ไรสุทธิประจำปี เพิ่มขึ้นทุกปี ส่วนหนี้สินหมุนเวียนมีแนวโน้มลดลง มีการกำหนดโครงการดำเนินธุรกิจแปรรูปนม เรียกว่าฝ่ายแปรรูปผลิตภัณฑ์นมได้แต่งตั้ง คณะอนุกรรมการแปรรูปผลิตภัณฑ์นมให้เป็นผู้กำหนดนโยบายและผลักดันการดำเนินธุรกิจ ในปี 2557 ผลิตนมพาสเจอร์ไรส์ 10,067,262 ถุง จ้างผลิตนมยเูอชที 11,338,028 กล่องกำไรเฉพาะธุรกิจ 5,138,290.78 บาท (2) กระบวนการจัดการห่วงโซ่อุปทาน เริ่มตั้งแต่การส่งเสริมการเลี้ยงโคนมให้แก่สมาชิกให้สามารถผลิตน้ำนมดิบที่มีคุณภาพส่งน้ำนมดิบให้ศูนย์รวบรวมน้ำนมดิบของสหกรณ์ ฝ่ายบัญชีรับคำสั่งซื้อและจัด ทาข้อมูลแผนการผลิตส่งให้ศูนย์รวบรวมน้ำนมดิบและโรงงานแปรรูปนมใช้วางแผนการจัดการวัตถุดิบและการผลิต ผลิตภัณฑ์ได้แก่นมพาสเจอร์ไรส์บรรจุถุงและนมกล่องยูเอชี่ใช้แบรนด์กลางนมโรงเรียนจำหน่ายตามโครงการอาหารเสริม (นม)โรงเรียนเป็นหลัก ในการส่งมอบสินค้าใช้บริษัท ตัว แทนส่งมอบสินค้า ให้แก่ผู้บริโภคโดยนมพาสเจอร์ไรส์ส่งทุกวันทำการ นมยูเอชทีส่งในช่วงที่โรงเรียนจะปิดเทอม สหกรณ์เป็นทั้งผู้ผลิตและผู้ค้าปลีก (3) ปัญหาและอุปสรรคที่พบคือ การปรับปรุงมาตรฐานฟาร์มโคนมสมาชิกยังไม่ครบทุกแห่ง น้ำนมดิบที่ส่ง จ้างผลิตและส่งจำหน่ายมีค่าใช้จ่ายเพิ่มขึ้น ปริมาณน้ำนมดิบเกินความต้องการในช่วงปิดเทอม ผู้บริหารที่สามารถวางแผนการผลิตให้สอดคล้องการตลาดมีน้อย นมโรงเรียนไม่ใช่ตลาดที่ยั่งยืน จากการศึกษาพบว่า สหกรณ์ยังไม่ได้นำแนวความคิดในการจัดการห่วงโซ่อุปทานมาประยุกต์ใช้ในการดำเนินงาน ควรศึกษาและนำแนวความคิดดังกล่าวมาประยุกต์ใช้ในอนาคตth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาสหกรณ์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectน้ำนม--ไทย--มหาสารคามth_TH
dc.subjectน้ำนม--การแปรรูปth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--สหกรณ์th_TH
dc.titleการจัดการห่วงโซ่อุปทานธุรกิจแปรรูปน้ำนมดิบของสหกรณ์ผู้เลี้ยงโคนมโคกก่อ จำกัด จังหวัดมหาสารคามth_TH
dc.title.alternativeProcessing cow milk supply chain business management of Khokkho dairy Co-operatives Ltd. Mahasarakam Provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (สหกรณ์)th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives were to study 1) the general situation of cow milk processing business, 2) the management process of cow milk supply chain business and 3) problems and hindrances of cow milk processing business. The population in this study consisted of the Co-operatives Ltd. committee and managerial staff with the total number of 29 individuals. The purposive sampling technique was applied. Interview technique was applied of 3 persons which were the vice-chairman., the vice manager of cow milk promotion and the vice manager of accounting department of Co-operatives Ltd. In addition, in-depth interview and observation technique were applied for the operational officers who got involved in the cow milk processing supply chain business. The research tools were interview and observation form. The study findings were expressed that 1) the Co-operatives Ltd. general situation with members, owner capitals, operational capitals as well as net profits which were increasingly year by year while Co-operatives debts was trend to decline year by year. Co-operatives Ltd. generated cow milk processing project called the cow milk processing division which was composed of the sub-committee of cow milk processing products. This sub-committee had their function as the policy maker and also enforces the business operation. In the year of 2014, Co-operative Ltd. produced 10,067,262 packs of pasteurized milk, hired to produce 11,338,028 packs of U.H.T milk, and generated 5,138,290 Thai Baht, 2) the process of cow milk supply chain management began with the cow milk cattle farm promotion for Co-operative Ltd. members in order to produce the quality cow milk as raw material for processing. The raw cow milk was delivered to the Co-operatives Ltd collecting center. The accounting division received orders and then makes the processing plan information to collecting center and the processing factory to make the management plan for raw material and production in order to produce pasteurized and U.H.T. milk with the school milk brand. These were sold as supplement foods for students in the primary schools under the school milk project. Milk delivery was operated by Agency Company for everyday delivery for pasteurized milk while U.H.T milk was delivered during the school vacation. Co-operative Ltd acted as both producer and retailers at the same time, and 3) problems and hindrances found that Co-operative would improve the standard of cow milk cattle farm, increasing in the quantity of both pasteurized and hired U.H.T milk, the excess supply of raw cow milk during the school vocation this would be considered by processing plan of the management team in order to fit the consumer demand in the market. It was also found that the school milk market was not the stable market. The study found that Co-operative Ltd. did not apply the knowledge of supply chain management for their business which was very important that they should apply.-
Appears in Collections:Agri-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext-149692.pdfเอกสารฉบับเต็ม11.75 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons