Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2681
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอภิญญา วนเศรษฐ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสมประสงค์ ทวีพงษ์, 2505--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-01-12T04:31:05Z-
dc.date.available2023-01-12T04:31:05Z-
dc.date.issued2556-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2681-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพทั่วไปของการผลิตและส่งออกผลิตภัณฑ์มันสำปะหลังของประเทศไทย 2) วิเคราะห์ความได้เปรียบ โดยเปรียบเทียบในการส่งออกผลิตภัณฑ์มันสำปะหลังของประเทศไทย 3) วิเคราะห์ส่วนแบ่งการตลาดของการส่งออกผลิตภัณฑ์จมันสำปะหลังของประเทศไทย และ 4) วิเคราะห์ความสัมพันธ์ของความได้เปรียบ โดยเปรียบเทียบและส่วนการแบ่งการตลาดของการส่งออกผลิตภัณฑ์มันสำปะหลังของประเทศไทย การศึกษาใช้ข้อมูลการผลิตและส่งออกรายปีในช่วงปี 2551-2556 ซึ่งค้นคว้าจากอินเทอร์เน็ตและหน่วยงานราชการที่เกี่ยวข้อง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการคำนวณค่าความได้เปรียบโดยเปรียบเทียบที่ปรากฎและส่วนแบ่งการตลาด โดยเปรียบเทียบกับคู่แข่งที่สำคัญในอาเซียน ผลการศึกษาพบว่า 1) ในปี 2556 ประเทศไทยมีพื้นที่เพาะปลูกมันสำปะหลังทั้งสิ้น 1,778,598 ไร่ ให้ผลผลิต 6,236,613 ตัน นำมาใช้แปรรูปเป็นผลิตภัณฑ์มันสำปะหลังเพื่อการส่งออก ได้แก่ มันเส้นและมันอัดเม็ดร้อยละ 41.48 แป้งมันสำปะหลังร้อยละ 31.74 ตั้งแต่ปี 2544 ไทยเป็นผู้ส่งออกผลิตภัณฑ์มันสำปะหลังเป็นอันดับ 1 ของโลกโดยตลอด ตลาดส่งออกหลักคือ จีนและสหภาพยุโรป 2) ประเทศไทยมีความได้เปรียบโดยเปรียบเทียบในการส่งออกสินค้ามันเส้นและมันอัดเม็ดเฉลี่ยสูงกว่าเวียดนาม ในขณะที่เวียดนามมีความได้เปรียบโดยเปรียบเทียบในการส่งออกสินค้าแป้งมันสำปะหลัง เฉลี่ยสูงกว่าไทย 3) ประเทศไทยมีส่วนแบ่งการตลาดเฉลี่ยสูงที่สุดในสินค้ามันเส้นและมันอัดเม็ด และแป้งมันสำปะหลัง รองลงมาได้แก่ เวียดนาม 4) ความได้เปรียบโดยเปรียบเทียบและส่วนแบ่งการตลาดของไทยในการส่งออกสินค้ามันเส้นและมันอัดเม็ดเฉลี่ยสูงกว่าเวียดนาม ในขณะที่เวียดนามมีความได้เปรียบ โดยเปรียบเทียบในการส่งออกสินค้ามันสำปะหลังเฉลี่ยสูงกว่าไทยแต่มีส่วนแบ่งการตลาดเฉลี่ยน้อยกว่าไทยth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์ -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกเศรษฐศาสตร์ -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมันสำปะหลัง -- การส่งออกth_TH
dc.subjectการแข่งขันทางการค้าth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ -- เศรษฐศาสตร์th_TH
dc.titleการวิเคราะห์ความสามารถในการแข่งขันการส่งออกผลิตภัณฑ์จากมันสำปะหลังของประเทศไทยth_TH
dc.title.alternativeAn analysis of exporting competitiveness of Thailand's cassava productsth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameสาขาวิชาเศรษฐศาสตร์th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเศรษฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objective of this study were to: 1) study the general situations of production and exportation of Thai cassava products; 2) analyze comparative advantage of the exportation of Thai cassava products to the world market; 3) examine the market share of Thai cassava products to the world market; and 4) explore the relation of comparative advantage and market share of Thai cassava products to the world market. The study used annual time series data comprising production and export during 2008-2013, collected from internet and related public agencies. In the study, Revealed Comparative Advantage (RCA) and market share were calculated to analyze the data and compared with major competitors in ASEAN. The results showed as follows. 1) In 2013, Thailand cultivated 1,778,598 rais of cassava plantation and 6,236,613 tons of outputs and processed as cassavana products for export, i.e. dired cassava chip and tapioca pellet compression at 41.48% and 31.74% respectively. Thailand has been the top of world’s cassava products exporting country since 2001. Her main markets were Chinese and the EU. 2) As compared with Asean competitors, Thailand had higher average comparative advantage in dired cassava chip and tapioca pellet compression than Vietnam while Vietnam had higher average comparative advantage in tapioca starch than Thailand. 3) Thailand had highest average market share in dired cassava chip, tapioca pellet compression, an tapioca starch, and followed by Vietnam. 4) Thailand’s showed higher average comparative advantage and market share of the exportation dired cassava chip and tapioca pellet compression than Vietnam, while Vietnam had higher average comparative advantage in the exportation of tapioca starch than Thailand but lower in an average market shareen_US
Appears in Collections:Econ-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
143409.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.78 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons