Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2799
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุวรรณี ยหะกร | th_TH |
dc.contributor.author | ทิพย์รสย์ ระโหฐาน, 2520- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T05:53:58Z | - |
dc.date.available | 2023-01-25T05:53:58Z | - |
dc.date.issued | 2561 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2799 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมปี ที่ 6 ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบ 4 MAT กลุ่มตัวอย่างได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปี ที่ 6 โรงเรียนวัดดอนไก่เตี้ยจังหวัดเพชรบุรีจำนวน 1 ห้องเรียน นักเรียน 50คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย (1)แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทย โดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบ 4 MAT เรื่อง รู้รักษ์หลักร้อยกร้อง และ(2)แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง รู้รักษ์หลักร้อยกรองสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีผลการวิจัยปรากฏว่า (1) นักเรียนที่ได้เรียนวิชาภาษาไทย โดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบ 4 MAT เรื่อง รู้รักษ์หลักร้อยกร้องมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | ภาษาไทย--กิจกรรมการเรียนการสอน | th_TH |
dc.subject | ภาษาไทย--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)--ไทย--เพชรบุรี | th_TH |
dc.subject | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน--ภาษาไทย | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--หลักสูตรและการสอน | th_TH |
dc.title | ผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบ 4 MAT ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดดอนไก่เตี้ย จังหวัดเพชรบุรี | th_TH |
dc.title.alternative | Effects of 4 MAT learning activities management on Thai language learning achievement of Prathom Suksa VI students at Wat Don Kai Tia School in Phetchaburi Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objective of this research was (1) to compare Thai language learning achievements of Prathom Suksa VI students before and after learning with the use of 4MAT learning activities. The research sample consisted of 50 Prathom Suksa VI students in an intact classroom of Wat Don Kai Tia School in Phetchaburi province, obtained by cluster sampling. The employed research instruments comprised (1) Thai language learning management plans with the use of 4MAT learning activities on the topic of Knowing to Conserve Poetry Principles; and (2) a Thai language learning achievement test on the topic of Knowing to Conserve Poetry Principles. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. Research findings showed that the post-learning achievement on the topic of Knowing to Conserve Poetry Principles of the students who learned Thai language with the use of 4MAT learning activities was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level of statistical significance. | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fulltext_161882.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 9.78 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License